News

Limuzina de suflet a lui Nicolae Ceaușescu, pregătită să facă furori la licitație. Care este povestea mașinii Paykan Hillman-Hunter

FANATIK îți prezintă istoricul uneia dintre cele mai interesante mașini pe care le-a avut Nicolae Ceaușescu și care acum este scoasă la licitație.
26.05.2021 | 12:39
Limuzina de suflet a lui Nicolae Ceausescu pregatita sa faca furori la licitatie Care este povestea masinii Paykan HillmanHunter
Ce este Paykan Hillman-Hunter. Limuzina de suflet a lui Nicolae Ceaușescu, pregătită să facă furori la licitație. Sursa foto: artmark.ro, colaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Despre luxul în care trăia Nicolae Ceaușescu pe vremea când era liderul țării s-a scris destul, iar cea mai bună lecție este, de fapt, o vizită la Casa Ceaușescu, un adevărat palat cu 80 de camere, aflat pe Bulevardul Primăverii, din București.

Ca orice alt dictator care se respecta în perioada sa, Ceaușescu avea nu doar un palat somptuos, ci și o colecție de automobile. Iar pentru că vorbim despre un lider de stat, e lesne de înțeles că în garaj, acesta nu avea orice fel de mașini.

ADVERTISEMENT

Nicolae Ceaușescu a avut, de-a lungul timpului, diverse mașini produse special pentru el în uzinele țării, fie că vorbim de Dacia sau Aro, dar și autovehicule primite cadou de peste mări și țări.

Colecția de lux a lui Nicolae Ceaușescu

Conform informațiilor care circulă, fostul președinte n-ar fi avut o colecție foarte vastă, ci una care se limita la ”doar” 11 (sau 12) automobile, unele de lux. Limuzinele Mercedes-Benz 600, dar mai ales Buick Electra se remarcă în colecție, îndeosebi cea din urmă, primită cadou de la Richard Nixon. Liderul țării a avut și o Dacia 1100 în colecție, dar și o Dacia 1310 și un model mult mai rar, Dacia 2000, construit după Renault 20 TS.

ADVERTISEMENT

Nu aceste mașini sunt interesante astăzi, mai ales că unele dintre ele nici nu mai pot fi văzute de publicul larg. În prezent, cap de afiș este o mașină de care majoritatea dintre noi n-au auzit și probabil nici n-ar fi auzit în lipsa lui Nicolae Ceaușescu.

Paykan, un cadou special de la șahul Iranului

Este vorba despre Paykan Hillman-Hunter, un automobil pe care Ceaușescu l-a primit, tot în dar, tot de la un alt lider de stat. Este vorba despre un cadou făcut de către ultimul șah al Iranului, Mohammad Reza Pahlavi. Automobilul a intrat în posesia dictatorului cu prilejul alegerii sale ca președinte al României, în 1974.

ADVERTISEMENT

Relațiile dintre România și Iran fuseseră inițiate încă din 1966, când au fost stabilite schimburi economice între cele două state. Șahul și Ceaușescu au dezvoltat, în paralel, și o prietenie, Pahlavi vizitând România încă din ’66.

Astfel, odată cu înscăunarea ca prim președinte al republicii, Ceaușescu a primit cadou de la Șah un automobil care avea facă istorie în țara de origine.

ADVERTISEMENT

Milioane de mașini devenite simbolul auto al Iranului

Paykan a fost un vehicul produs de către Iran Khodro (inițial Iran National – producător auto de stat), iar istoria sa se întinde pe aproape patru decenii. Primul Paykan a ieșit pe poarta fabricii în 1967, iar mașina a devenit rapid foarte populară în țară. Atât de populară încât ultimele vehicule au ieșit de pe linia de asamblare în 2005, la 38 de ani de la debut. În total, aproximativ 2,3 milioane de Paykan au fost produse și au reprezentat o bucată importantă de istorie colectivă, dar și personală, pentru cetățenii iranieni. La un moment dat, 1 din 2 vehicule de pe străzile țării era un Paykan.

Paykan este, de fapt, un Hillman Hunter produs sub licență preluată de la Rootes Arrow. Cu toate acestea, mașina iraniană are o serie de modificări aduse caroseriei, ce o diferențiază față de mașina originală. Automobilul a fost creat și în variante suplimentare, cum ar fi modelul pickup, cu o caroserie unică.

Cel mai probabil, mașina ar fi fost chiar și acum, în 2021, aproape la fel de populară ca în anul în care a fost scoasă de pe piață, în 2005. Se pare că guvernul iranian a oferit Iran Khodro un stimulent financiar consistent pentru a scoate din producție Paykan.

Mașina a fost considerată, după standardele din 2005, un pericol pentru mediul înconjurător, datorită consumului mare de combustibil. În ultimii ani dinainte de ieșriea din producție, lista de așteptare pentru a cumpăra un Paykan se întindea pe doi ani. Mașina încă n-a murit complet, însă, după ce linia de asamblare a fost vândută în Sudan, către Khartoum Transport Company.

Paykan-ul lui Ceaușescu: licitat, abandonat, licitat din nou

Automobilul care face subiectul acestui material nu este la prima tentativă de găsire a unui cumpărător.

În 2009, tot casa de licitații Artmark a scos la vânzare automobilul. Prețul de pornire a fost de 4.000 de euro, dar se pare că interesul a fost insuficient pentru ca cineva să ia acasă această piesă de istorie.

Undeva în 2017, automobilul ajunsese abandonat, într-o parcare. Din fericire, se pare că verva creată la momentul ”redescoperirii” vehiculului a fost suficiente încât mașina să fie preluată și recondiționată.

Acum, mașina e gata să își găsească un nou posesor, urmând a fi scoasă la licitație pentru a doua oară, după 12 ani.

Licitația online găzduită de Artmark va avea loc în data de 27 mai 2021, începând cu ora 18:30. Prețul de pornire este tot de 4.000 de euro, însă având în vedere interesul deosebit pentru această mașină, de data asta, e de așteptat nu doar ca automobilul să își găsească un cumpărător, ci și unul dispus să plătească o sumă frumoasă. Prețul de vânzare ar putea fi destul de mare, deoarece peste 100 de persoane s-au înscris la licitație special pentru acest automobil.

Vehiculul pentru care se va licita este și mai impresionant dacă te uiți în bord: are doar 2.299 de kilometri. Paykan-ul lui Ceaușescu are 924 de kilograme, motor de 1,5 litri în patru cilindri, și 54 de cai putere. Cutia de viteze este manuală, cu patru trepte, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 145 km/h.

În cadrul aceleiași licitații organizate în cursul zilei de joi, 27 mai, va fi oferit la vânzare și avionul prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, despre care FANATIK a relatat în urmă cu puțin timp. Aeronava are un preț de pornire de 25.000 de euro.

ADVERTISEMENT