În București există de mult o bătălie pe locurile de parcare. Chiar și cei care plătesc un asemenea loc pentru a-și parca autoturismul sunt puși deseori în situația de-al vedea ocupat de altă mașină.
În București există în circulație peste 1,5 milioane de mașini. Numărul acestora crește de la an la an, nu și numărul parcărilor de reședință care este încă suficient și nu poate să acopere cererea.
Administrarea locurilor de parcare revine în general instituțiilor din subordinea primăriilor sau companiilor private. Posesorii de autoturisme pot închiria locuri de parcare pe o anumită perioadă de timp.
În București, spre exemplu, se pot închiria locuri de parcare la bloc pentru o perioadă de un an. În perioada închirierii doar titularul are drept să parcheze mașina în locul de parcare închiriat.
Deseori, când acel loc de parcare este gol, unii șoferi îl ocupă, lăsând (o parte din ei) un bilet cu numărul de telefon la loc vizibil. Astfel, proprietarul locului de parcare poate suna și solicita eliberarea locului.
De multe ori însă cel care a parcat ilegal nu lasă nici un număr de contact. În această situație, proprietarul locului de parcare nu poate decât aștepta, frustrat, ca musafirul nepoftit să vină la mașină. Deci nervi și timp pierdut.
Proprietarii de locuri de parcare au, firește, varianta legală prin care își potr elibera locul pentru care au plătit. Astfel, ei pot suna la secția de Poliție Locală pentru a informa despre problemă. Cei de la poliție trimit un echipaj și cel care a parcat mașina pe locul altuia va fi amendat.
În plus, mașina va fi ridicată și deci pe lângă amenda pentru parcare neregulamentară cel în cauză va plăti și o taxă pentru transportul și depozitarea mașinii, scrie ProMotor.
Dar nu totdeauna varianta eliberării locului de parcare ocupat ilegal se rezolvă cu Poliția Locală. „Problema este că această variantă este destul de anevoioasă. Pentru că nu întotdeauna Poliția Locală răspunde prompt la astfel de solicitări. Iar mașinile de ridicare s-ar putea să ajungă cu dificultate”, potrivit sursei citate.
Dar ea rămâne varianta legală pentru aceste situații. mai precis Legea 273/2020, care specifică condițiile în care mașinile parcate neregulamentar pot fi ridicate. În plus, amenda pentru folosirea unui loc de parcare aflat pe spațiul public și plătit de altul poate ajunge la 2.500 de lei.
În București există aproximativ 230.000 de locuri de parcare de reședință, potrivit b365.ro. „Pentru acestea, bucureștenii plătesc anual o taxă de închiriere. Cei care nu au un asemenea loc de parcare lasă mașinile pe trotuar, pe spațiile verzi sau pe carosabil, cu toate că legea nu permite”, potrivit sursei citate.
„Categoric ar putea crește numărul de parcări rezidențiale incluzând în sistemul de locuri vândute și taxate parcări care sunt încetățenite de ani, dacă nu decenii, pe marginea unor drumuri, acolo unde se pot introduce sensuri unice sau prin retrasare.
Însă numărul de mașini este prea mare pentru suprafața carosabilă sau disponibilă pentru parcare în anumite zone. O rezolvare pe termen mediu și lung în care toată lumea să aibă parcare, iar numărul de mașini să nu scadă spectaculos, nu există”, a opinat Tudor Măcicășan, specialist în mobilitate urbană, conform aceleiași surse.
Soluții de compromis ar fi închirierea unul loc de parcare mai departe de reședință. Sau folosirea transportului în comun și renunțarea la mașină. Ambele neacceptate de șoferi. Pe lângă această situație, mai există problema mașinilor abandonate care ocupă locurile de parcare.