News

Mașini electrice: Bruxelles începe războiul comercial cu China. Comisia Europeană va ancheta prețurile de dumping ale Beijingului

Comisia Europeană atacă politica de dumping a Beijingului: UE lansează o anchetă privind subvențiile pentru mașini electrice din China
13.09.2023 | 16:00
Masini electrice Bruxelles incepe razboiul comercial cu China Comisia Europeana va ancheta preturile de dumping ale Beijingului
Ursula von der Leyen cere măsuri protecționiste în fața asaltului mașinilor electrice din China / Foto: colaj, Hepta
ADVERTISEMENT

Uniunea Europeană se teme de „dumpingul” chinezesc, încurajat de subvențiile publice foarte mari acordate de Beijng producătorilor locali. Miercuri, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat deschiderea unei anchete în acest sens. Bineînțeles, replica Beijingului nu va întârzia să apară.

„Piețele sunt inundate de mașini electrice chinezești ieftine”

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat miercuri deschiderea unei anchete privind subvențiile publice acordate de guvernul de la Beijing pentru automobilele electrice, pentru a apăra industria europeană de aceste „prețuri scăzute în mod artificial”.

ADVERTISEMENT

„Piețele mondiale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești ieftine, al căror preț este menținut la un nivel scăzut în mod artificial prin subvenții publice masive”, a declarant șefa executivului European, în discursul său privind starea Uniunii Europene, rostit în Parlamentul European de la Strasbourg.

„Așadar, pot să anunț astăzi că Comisia lansează o investigație antisubvenție privind vehiculele electrice provenite din China. Europa este deschisă pentru concurență. Nu pentru o cursă către niveluri de jos”, a declarat liderul german, în aplauzele  puternice ale asistenței.

ADVERTISEMENT

Critic, anunțul lui von der Leyen a primit rapid sprijinul lui Manfred Weber, liderul Partidului Popular European, scrie Politico. „Nu vrem să vedem vehicule electrice chinezești beneficiind de politicile noastre climatice”, a declarat Weber în fața deputaților europeni după discursul anual al lui von der Leyen. „Trebuie să ne activăm instrumentele de apărare comercială pentru a evita un nou atac al panourilor solare”, a adăugat el, referindu-se la o luptă comercială anterioară cu producătorii chinezi, care au lovit jucătorii europeni din domeniul energiei solare, în urmă cu un deceniu.

„Deschiși la concurență, nu la practici neloiale”

Comentariile politicianului bavarez au fost semnificative, deoarece industria auto germană are o prezență majoră în China și ar fi cea mai expusă la orice potențiale represalii din partea Beijingului. Pentru că, o astfel de investigație antidumping ar putea deschide calea pentru ca Europa să impună taxe suplimentare asupra mașinilor electrice chinezești despre care consideră că beneficiază de un ajutor de stat excesiv, ceea ce le permite să concureze mai bine cu rivalii europeni.

ADVERTISEMENT

În sens mai larg, anunțul președintei Comisiei Europene marchează un alt pas în trecerea UE de la cel mai mare bloc de liber schimb comercial din lume la construirea apărării sale comerciale.  Comisarul european pentru comerț Valdis Dombrovskis a anunțat, de asemenea: „Suntem deschiși la concurență, dar nu la practici neloiale. De aceea, lansăm o investigație privind vehiculele electrice chinezești”, a postat Dombrovskis pe Twitter. El a anunțat și că se va deplasa săptămâna viitoare în China „pentru a discuta despre oportunități și provocări comerciale și economice”.

Anunțul Ursulei von der Leyen a fost imediat salutat de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), principalul grup de lobby al industriei în UE.  „Acest anunț arată că Comisia Europeană recunoaște situația din ce în ce mai asimetrică cu care se confruntă industria noastră și abordează de urgență denaturarea concurenței în sectorul nostru”, a declarat directorul general al ACEA, Sigrid de Vries.

ADVERTISEMENT

Importurile ieftine din China „au deja un impact asupra cotei de piață a producătorilor europeni de pe piața internă, cu o creștere masivă a importurilor de vehicule electrice în ultimii ani”, a subliniat Sigrid de Vries. De asemenea, ea a spus că subvențiile guvernamentale americane rezervate produselor fabricate în SUA, în cadrul IRA (Inflation Reduction Act), încurajează înființarea de uzine europene peste Atlantic.

„Continuarea dialogului” cu  China

În ultimele luni, Franța, în special, a făcut presiuni pentru o Europă mai reactivă în fața practicilor judecate drept protecționiste practicate de China, scrie TVA Nouvelles. Însă alte state membre, precum Germania, care se bazează mai mult pe comerțul international și, evident, pe cea mai mare piață auto din lume – cea a Chinei – se tem să nu înfurie Beijingul. Un război economic declanșat de gigantul asiatic marilor constructori auto germani ar avea consecințe grele.

Companiile europene „sunt adesea depășite pe teren concurenții care beneficiază de subvenții publice uriașe. Nu am uitat cât de mult a suferit industria noastră a panourilor solare din cauza practicilor comerciale neloiale ale Chinei”, a explicat președintele executivului european.

Cu toate acestea, Ursula von der Leyen a pledat pentru un „dialog” cu Beijingul. „Trebuie să ne apărăm împotriva practicilor neloiale. Dar este la fel de esențial să păstrăm liniile de comunicare deschise și să continuăm dialogul cu China. Pentru că există, de asemenea, chestiuni în care putem și trebuie să cooperăm”, a declarat ea.

Alba-neagra: „Reducerea riscurilor, nu decuparea”

„Reducerea riscurilor, nu decuplarea” de China, a rezumat ea. O atitudine proclamată și în trecut și care a stârnit critici din partea adepților măsurilor protecționiste pentru economia blocului comunitar. În esență, criticile se reduc la invocarea pericolului că orice „dialog” cu China va trece întâi de toate prin interesele Beijingului de a domina economic lumea.

Revenind la Franța, guvernul pregătește o reformă a subvențiilor pentru mașinile electrice din Hexagon, care ar trebui să fie în curând subordonate unui „scor de mediu”, susceptibile că ar putea limita importurile chinezești. Ministrul francez al economiei, Bruno Le Maire, a cerut recent ca normele europene să „evolueze”, astfel încât UE să își poată apăra mai bine interesele.

La sfârșitul lunii august, în timpul unei întâlniri la Paris cu liderii de afaceri francezi, el a cerut un „bonus european rezervat produselor industriale cu conținut european”. „Asta face China, asta fac Statele Unite, dar eu nu pot face asta în Europa din cauza standardelor europene”, a deplâns el.

Părinții mașinilor, depășiți de tigrul asiatic

China mizează de mult timp pe motoarele electrice în industria auto și este cu mult înaintea Europei în ceea ce privește tehnologia bateriilor pentru EV-uri. Constructorii auto chinezi se bazează pe uriașa lor piață internă, cea mai mare din lume, pentru a cuceri vechiul continent datorită economiilor de scară (creșterea producției, reducerea costurilor) considerabile de care beneficiază.

China domină Europa și Statele Unite în sectorul vehiculelor electrice. 480.000 de vehicule electrice au fost vândute pe piața chineză în luna mai. Aceasta reprezintă o creștere de 48% față de aceeași perioadă a anului trecut. Vehiculele electrice au reprezentat 27% din totalul vânzărilor de mașini în China în luna mai. Anul trecut, China a exportat 679.000 de vehicule electrice (+120% față de anul precedent), iar această tendință nu este pe cale să încetinească.

Dominație clară în segmentul EV-urilor

Progresul impresionant în domeniul vehiculelor electrice se datorează în mare parte performanțelor excelente ale producătorilor chinezi, precum Nio, BYD, XPeng, SAIC, Geely, Zeekr și Seres. Pe fondul subvenționărilor guvernamentale, în cadrul planului Beijingului de a abandona motoarele termice, conștient că nu poate rivaliza cu producătorii occidentali, și a se concentra pe EV-uri. Există multe mărci chinezești, iar acestea joacă un rol din ce în ce mai important în peisajul global al „electricelor”.

Acum, China domină practic fiecare nivel al lanțului de producție al vehiculelor electrice. Puțini analiști au prezis că China va deveni atât de repede un lider mondial în acest domeniu. Unul dintre punctele forte ale țării este faptul că domină atât lanțul de producție, cât și vânzările. În 2022, China a înregistrat al optulea an consecutiv în care a fost lider mondial pe piața vehiculelor electrice.

Cifrele oficiale ale Asociației Producătorilor de Automobile din China estimează că numărul de vehicule electrice vândute pe piața internă a fost de 6,8 milioane. Iar autoritățile au anunțat vara aceasta că prelungesc scutirile de taxe pentru achiziționarea de vehicule electrice și hibride până la sfârșitul anului 2027.

Confruntându-se cu o concurență sporită pe piața internă și cu o economie în încetinire, producătorii chinezi de automobile își îndreaptă din ce în ce mai mult atenția către exporturi. Cota lor pe piața europeană a mașinilor electrice noi a crescut la 8% în acest an, față de 4% în 2021, potrivit cabinetului Inovev.

ADVERTISEMENT