Parlamentul urmează să ia în discuție un proiect de lege inițiat de un grup de parlamentari PNL, prin care ar urma să fie interzisă circulația pe drumurile publice din România a mașinilor care au volanul pe dreapta.
Motivul invocat de inițiatori este faptul că acestea reprezintă un risc din perspectiva siguranței rutiere, în condițiile în care mașinile cu volan pe dreapta sunt implicate într-un număr disproporționat de mare de accidente față de ponderea lor în numărul total al autovehiculelor aflate în circulație.
Restricționarea circulației mașinilor cu volan de dreapta a devenit posibilă în urma ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană.
„Intervenţia legislativă este necesară deoarece numărul total de accidente produse de maşini cu volanul pe dreapta depăşeşte 10% din totalul accidentelor pe an. Coliziunile sunt frontale, iar posibilitatea de evitare este nulă din cauza lipsei de vizibilitate a şoferilor acestor maşini”, se arată în expunerea de motive a legii, semnată de fostul ministru al Energiei, senatorul Toma Petcu.
Acesta invocă faptul că numărul mașinilor cu volan pe dreapta înmatriculate în România a crescut în ultimii ani, fiind de 29.000 de mașini în 2018 și 20.000 în 2019, potrivit unor statistici ale Registrului Auto Român (RAR).
„Regatul Unit al Marii Britanii a părăsit Uniunea Europeană la data de 31 ianuarie 2020, iar până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare perioada de tranziţie. Acest lucru permite României să interzică circulaţia pe drumurile publice a automobilelor care au volanul pe dreapta”, invocă Petcu în documentul citat.
Potrivit acestuia, majoritatea accidentelor în care au fost implicate maşini cu volanul pe dreapta au avut ca vinovați pe șoferii acestora.
„Statistica este înfiorătoare: în 2018 – 102 accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 28 de persoane şi 106 rănite grav, în 2019 – 90 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 35 de persoane şi 88 rănite grav”, menționează principalul inițiator al proiectului.
În proiectul de lege nu este interzisă complet circulația mașinilor cu volanul pe dreapta, însă acestea nu vor putea fi înmatriculate în România, iar dacă sunt deja înmatriculate nu vor mai putea circula. Astfel, un britanic sau un român rezident în Marea Britanie care și-a înregistrat mașina în Regatul Unit vor putea în continuare să le folosească pe drumurile din țara noastră.
Există totuși o excepție de la interdicția circulației pentru autovehiculele de interes istoric şi autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare, cum ar fi cele pentru curăţenia stradală.
După intrarea în vigoare a legii, șoferii mașinilor cu volan pe dreapta care vor fi prinși conducând pe drumurile publice riscă sancțiunile din clasa a III-a a Codului Rutier, adică de la 6 la 8 puncte-amendă, iar aplicarea sancțiunii se va face direct de către polițistul rutier.
„Poliţistul rutier procedează de asemenea la reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare ori a dovezii înlocuitoare a acestuia. La reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare poliţistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru 15 zile”, prevede articolul 3 al proiectului de lege.
Proprietarii mașinilor cu volan pe dreapta, în cazul în care vor să le folosească în continuare, au varianta mutării volanului în stânga, iar dacă le-a fost reținut certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, îl pot primi înapoi dacă prezintă o dovadă de la RAR că postul de conducere a fost mutat.
Tot pentru ca proprietarii mașinilor vizate să aibă timp să se conformeze noilor reguli, în proiect se prevede că prevederile legii își produc efectele la șase luni de la publicarea în Monitorul Oficial.
Ținând seama de durata obișnuită a adoptării unui proiect de lege, inițiativa ar putea să primească votul final al Camerei Deputaților, forul decizional, până la finele primei sesiuni parlamentare a anului 2022, astfel că prevederile legii s-ar putea aplica de la începutul anului 2023, când vor expira cele șase luni de grație.