News

Noi modificări propuse la Codul Rutier. Ce se va întâmpla cu radarele poliției

Un proiect de lege depus la Parlament impune poliției să folosească radarele de detectare a vitezei doar din mașini inscripționate.
09.11.2023 | 08:03
Noi modificari propuse la Codul Rutier Ce se va intampla cu radarele politiei
Radarele ar putea fi folosită doar din mașini de poliție inscripționate/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Un deputat UDMR, Benedek Zacharie, a depus la Senat, cu semnături de susținere din partea mai multor parlamentari ai Uniunii, un proiect de lege prin care sunt aduse modificări substanțiale ale Codului Rutier. O modificare notabilă este faptul că poliția nu va mai putea utiliza mașini neinscripționate pentru măsurarea vitezei cu radarele din dotare, iar amplasarea acestora va trebui anunțată șoferilor din timp, fie prin panouri, fie prin mass-media.

Radarele, anunțate din timp de poliție

Proiectul introduce un capitol nou în Codul Rutier, numele sub care este cunoscută OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, capitol intitulat „prevenția”. Unul dintre articolele acestui capitol interzice explicit poliției rutiere să folosească mașini neinscripționate:

ADVERTISEMENT

(1) Autovehiculele poliţiei, staţionate sau în deplasare, cu care poliţiştii rutieri se află în misiune de supraveghere şi control utilizează semnale de avertizare luminoase şi/sau sonore.
 (2) Folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către poliţişti rutieri din autovehiculele poliţiei, inscripţionate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanţii la trafic.

Practic, șoferii vitezomani vor putea să-i vadă de departe pe polițiști și radarele lor și să reducă viteza la timp, fără să mai încaseze vreo amendă pentru viteză excesivă. Impunitatea vitezomanilor față de prevederile legislației rutiere este consolidată și prin modificarea articolului 44 din Cod, care prevedea doar că șoferii „pot fi avertizați” de poliția rutieră în legătură cu prezența în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei, prin mass-media sau panouri de avertizare. În noua formulare se spune că poliția „avertizează” cu privire la prezența radarelor, ceea ce echivalează cu o obligație.

ADVERTISEMENT

Astfel, radarele poliției vor avea doar rostul să anunțe tronsoanele de drum unde trebuie respectate limitele de viteză, în rest șoferii vitezomani vor putea să apese pedala de accelerație cât vor. Ceea ce inițiatorii au numit „Prevenție” pare mai degrabă un capitol destinat prevenirii amenzilor.

Tinerii șoferi nu vor mai putea conduce mașini puternice

Ce-i drept, sunt impuse și obligații administratorilor drumurilor care ar putea duce la un grad mai ridicat de siguranță rutieră, cum ar fi instalarea obligatorie de semafoare pe drumurile cu minimum două benzi de circulaţie pe sens, precum și amenajarea de refugii ori spaţii interzise circulaţiei vehiculelor.

ADVERTISEMENT

În apropierea unităţilor de învăţământ, unităţilor sanitare sau de asistenţă sociomedicală, a pieţelor, târgurilor, precum şi în zonele cu risc sporit de accidente, prin grija autorităţilor locale sau a administratorul drumului, după caz, se vor monta parapete de protecţie şi se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor”, este o altă prevedere a proiectului de lege.

În ce privește procedurile de obținere a permisului de conducere, proiectul stipulează creșterea numărului de ore de instruire practică de la minimum 30 de ore la cel puțin 45 de ore. În schimb, examenul pentru obținerea permisului nu ar mai trebui susținut neapărat în prezența unui polițist.

ADVERTISEMENT

De asemenea, obținerea permisului de conducere la 18 ani nu garantează dreptul de a conduce orice vehicul din categoria pentru care s-a obținut permisul. „Conducătorii cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi cei care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B, le este interzis să conducă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice”, prevede proiectul. Măsura este menită să blocheze accesul tinerilor șoferi sau celor cu foarte puțină experiență la mașini foarte puternice pe care le pot scăpa de sub control, uneori cu consecințe grave.

ADVERTISEMENT