News

Noi modificări la Codul Rutier. Sunt propuse reguli draconice: vitezomanii ar putea ajunge la închisoare

Un proiect de modificare a Codului Rutier impune sancțiuni foarte dure pentru șoferii nedisciplinați, iar în cazuri extreme vitezomanii ar putea ajunge la închisoare.
13.09.2023 | 17:20
Noi modificari la Codul Rutier Sunt propuse reguli draconice vitezomanii ar putea ajunge la inchisoare
Încălcările Codului Rutier ar putea duce și la pedepse cu închisoarea/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Tragicul accident de la 2 Mai i-a făcut pe politicieni să ia în calcul înăsprirea sancțiunilor din Codul Rutier. Un proiect amplu de modificare a fost depus la Senat, iar prevederile acestuia sunt foarte dure, precum cea după care vitezomanii care depășesc viteza legală cu 80 km/h să fie trimiși după gratii, iar mașinile să le fie confiscate.

Punctul de amendă, calculat după salariul mediu

Codul Rutier a fost modificat prin ordonanță de guvern la începutul anului trecut și apoi a fost trimis la Parlament pentru aprobarea modificărilor. Discuțiile din Comisia de transporturi a Camerei Deputaților mergeau în direcția reducerii sancțiunilor impuse de către Guvern, însă accidentul de la 2 Mai, în care un șofer drogat a ucis doi tineri și apoi a fugit de la locul accidentului, pare să fi produs o schimbare radicală de atitudine în mediul politic.

ADVERTISEMENT

Astfel, intențiile de modificare a Codului Rutier merg acum în direcția impunerii unor pedepse chiar mai aspre decât cele introduse de către Guvern. Doi deputați de la Forța Dreptei, Bogdan Bola și Alexandru Kocsis-Cristea, au depus la Senat, ca primă Cameră sesizată, un proiect de modificare amplă a Codului Rutier, pe mai multe paliere.

În primul rând, cei doi propun ca, în cazul șoferilor care au fost condamnați pentru ucidere din culpă în urma unui accident pe care l-au provocat fie conducând fără permis, fie urcându-se beți sau drogați la volan, perioada dintre executarea pedepsei și recăpătarea dreptului de a conduce să fie crescută de la 6 luni la nu mai puțin de 10 ani. În dezbaterea plenului Camerei Deputaților urmează să ajungă un proiect de lege similar, dar care propune o extindere de o durată mai scurtă, de la 6 luni la 5 ani. Inițiatorul proiectului, senatorul PSD Robert Cazanciuc, este cel care a promovat și Legea Anastasia, prin care șoferii fără permis, beți sau drogați care comit accidente mortale nu mai pot fi condamnați la închisoare cu suspendare, ci doar cu executare.

ADVERTISEMENT

Revenind la proiectul lui Bola și Kocsis-Cristea, aceștia preconizează și creșterea amenzilor rutiere, prin schimbarea modului în care este stabilită valoarea punctului de amendă. În momentul de față punctul de amendă este egal cu 10% din salariul mediu, echivalent a 300 de lei. Numai că punctul de amendă pentru contravențiile la legislația rutieră este înghețat în fiecare an din 2018 încoace, astfel că valoarea sa este de numai 145 de lei. Prin proiectul menționat, se propune ca valoarea de referință a punctului să fie egală cu 5% din salariul mediu brut pe economie folosit la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Pentru anul 2023, salariul mediu brut a fost fixat la 6.789 lei, ceea ce înseamnă că valoarea punctului de amendă ar crește la 340 de lei.

Vitezomanii, trimiși după gratii

Vitezomanii sunt direct vizați de mărirea perioadei de suspendare a permisului de la 120 la 180 de zile în cazul în care este depășită cu 70 km/h viteza legală pentru segmentul de drum pe care a fost săvârșită fapta. Cresc, de asemenea, perioadele de suspendare și în cazul cumulului de puncte, concomitent cu scăderea pragului pentru acest cumul. De exemplu, dacă un șofer a acumulat 10 puncte, permisul îi va fi suspendat pentru 60 de zile. În momentul de față, suspendarea este de 30 de zile după acumularea a 15 punct- de penalizare. Dacă atingerea pragului de 10 puncte survine la mai puțin de 12 luni de la precedenta suspendare din cauză de cumul, perioada de suspendare crește de la 60 de zile la 120 de zile, mai prevede proiectul.

ADVERTISEMENT

În plus, recăpătarea dreptului de a conduce nu mai este strict legată de scurgerea unei perioade de suspendare, ci și de considerente variabile, precum plata amenzii dispuse concomitent cu suspendare sau, în unele cazuri, de absolvirea unui curs de conducere defensivă.

Ce este și mai îngrijorător pentru vitezomanii din România este faptul că proiectul de lege modifică și Codul Penal astfel încât depășirea cu mai mult de 80 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus devine faptă penală și se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani. Mai mult, judecătorii capătă și temeiul legal pentru ca, în aceste cazuri, să dispună confiscarea autovehiculului cu care a fost comisă infracțiunea.

ADVERTISEMENT

Conducerea sub influența alcoolului sau drogurilor, precum și depășirea vitezei legale cu peste 80 km/h nu reprezintă greșeli, ci acțiuni voite, egoiste și inconștiente. Dispozițiile în vigoare ale legislației rutiere sunt regresive, amenzile fiind practic insignifiante pentru persoanele cu mașini luxoase care își fac un titlu de glorie din a încălca regulile rutiere”, susțin cei doi inițiatori în expunerea de motive a proiectului de lege.

ADVERTISEMENT
Tags: