Potrivit noului cod, amenzile rutiere cresc cu 15%, pentru că punctul de amendă ajunge la 165 de lei, după 6 ani în care a fost plafonat la 145 de lei. Mai mult, șoferii trebuie să sufle în fiolă și să treacă proba drug test pentru a-și recupera permisul, după ce acesta va fi suspendat.
Conform Observatornews.ro, amenda va ajunge la 3.300 de lei pentru cei ce depășesc viteza legală cu 50 km/h, în timp ce o depășire neregulamentară se va plăti cu 825 de lei, iar o neacordare de prioritate cu 1.320 de lei. Abaterile grave pot aduce suspendarea permisului pe 10 ani, confiscarea mașinii și chiar închisoarea.
Bogdan Despescu, secretar de stat MAI, spune că legea nu va mai fi îngăduitoare cu șoferii, așa cum se întâmplă în prezent. ”Astăzi, la o constatare din punct de vedere al conducătorului auto sub influenţa alcoolului, se poate aplica avertisment şi măsura complementară de suspendare a dreptului de conducere”, a explicat Despescu.
Mai mult, așa cum MAI anunța încă de acum două luni, șoferii care se urcă drogați sau băuți la volan și omoară un om vor face închisoare, fără să mai existe varianta detenției cu suspendare, pe lângă faptul că permisul se va suspenda între 3 și 10 ani, perioadă în care șoferul rămâne pieton.
De asemenea, proiectul prevede ”extinderea obligativităţii testării antidrog, respectiv alcool, în trafic, de către poliţist”, asta după ce accidentul de la 2 Mai a tras un semnal de alarmă și a arătat că drumurile sunt pline de astfel de șoferi inconștienți, un real pericol pentru ceilalți participanți la trafic.
Așadar, șoferii vor fi testați cu aparatul drug test, dar și alcooltest, dacă în mașinile lor se găsește alcool sau droguri, dacă au istoric de consumatori de droguri sau alcool, sau dacă au nevoie să-și recupereze permisul suspendat. Poliția Română nu mai vrea să se confrunte cu cazuri asemănătoare lui Vlad Pascu, tânărul drogat care a ucis doi tineri la 2 Mai.
Acesta nu a fost testat pentru consum de droguri deși se găsiseră droguri în mașina sa, lucru considerat absurd. Mai mult, șoferul care este găsit drogat sau băut de mai multe ori la volan va rămâne fără mașină, la fel cum se va întâmpla cu șoferii care ucid un om în accident, în condițiile în care erau drogați sau băuți.
”Va face obiectul confiscării de autovehicule situaţia în care, în mod repetat, şoferul este depistat sub influenţa alcoolului şi drogurilor sau în situaţia în care şoferul aflat sub influenţa alcoolului sau substanţelor psihoactive provoacă un accident rutier soldat cu decesul unei persoane”, a completat Bogdan Despescu.
Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Rutiere, salută această măsură gândită de MAI. ”Este o măsură foarte eficientă care funcţionează în ţările din vestul Europei foarte bine şi pentru abateri mai puţin grave cum e excesul de viteză peste 50 la oră. Nu ar trebui să avem acestă situaţie foarte relaxantă, toate punctele se şterg după 6 luni.
În Germania există un sistem foarte eficient cu 4 puncte nu 15, primul se şterge după 6 luni, al doilea dacă primul este activ după 1 an, al treilea după 2 ani şi al patrulea după 4 ani”, transmite specialistul. În România, conform datelor statistice, au loc zilnic 76 de accidente grave și 4 persoane își pierd viața la fiecare 24 de ore.