Românii ar putea fi obligați în curând să plătească o nouă asigurare RCA. Ministerul Finanțelor are pus în dezbatere un proiect de lege care include și alte categorii de vehicule, pe lângă mașini. De asemenea, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune și posibilitatea suspendării polițelor RCA în anumite condiții.
Persoanele sau chiar și firmele care dețin biciclete electrice și trotinete electrice ar putea fi obligate să încheie cu asiguratorii polițe RCA, așa cum procedează conducătorii de mașini. Reprezentanții Ministerului Finanțelor doresc modificarea Directivei 2021/2118/CE prin proiectul lor de lege.
Directiva 2021/2118/completează definiția termenului ”vehicul”, în așa fel încât din acesta să facă parte nu doar mașinile, ci și trotinetele sau bicicletele electrice. Mai exact, dacă bicicletele sau trotinetele electrice au o viteză maximă constructivă care depășește 25 km/h sau o masă proprie mai mare de 25 kg, dar și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h, atunci au obligativitatea de a încheia o poliță RCA.
De la această obligativitate vor fi exceptate persoanele care utilizează bicicletele sau trotinetele electrice pentru competiții sportive, antrenamente, testări sau demonstrații organizate în mod legal și în zone marcate în mod vizibil.
”Vor intra sub obligația de asigurare și vehicule ce conform legislației naționale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule)”, apare în proiectul de lege pe care-l doresc autoritățile.
De cealaltă parte, Valentin Ionescu, șeful ASF, propune suspendarea polițelor RCA în anumite condiții, ca un răspuns la nevoile transportatorilor și persoanelor juridice. Concret, se dorește ca suspendarea să fie posibilă doar dacă proprietarul are o dovadă în acest sens, într-un spațiu privat.
Spațiul privat pentru suspendare ar putea fi o parcare, valabilă pe toată perioada cât se cere acest lucru și, de altfel, autovehiculul nu va putea circula pe drumurile publice. Ulterior, polița se va reactiva doar după expirarea termenului de suspendare.
”Vorbim în general de posibilitatea suspendării care a fi utilă pentru transportatori, pentru persoane juridice. În orice situaţie trebuie dovedit că acel autovehicul e într-un spaţiu privat şi că nu mai poate fi pus în circulaţie. Poate fi şi într-o parcare, dar nu va putea circula pe drumurile publice.
Încercăm cumva prin aceste măsuri şi prin alte proiecte (…) să promovăm această conduită preventivă la volan, dar să venim şi cu măsuri. Unele sunt aceste schimbări pe care le-am propus, am mai vorbit şi de alte măsuri în trecut cum ar fi obligativitatea asigurării trotinetelor sau a bicicletelor cu motor cu o viteză mai mare de 25km/h. (…) Aşa cum e asigurare pe vehicul, trebuie să fie asigurare şi pe trotinetă. Proprietarul trotinetei că este o firmă sau o persoană fizică, va fi obligat să facă asigurare”, a explicat Valentin Ionescu la Prima News.