News

O țară din Europa construiește prima autostradă electrificată din lume. Mașinile electrice se vor încărca din mers

O țară din Europa construiește prima autostradă electrificată din lume. Mașinile electrice se vor încărca din mers, după ce acest proiect unic va fi implementat.
30.04.2023 | 17:48
O tara din Europa construieste prima autostrada electrificata din lume Masinile electrice se vor incarca din mers
ADVERTISEMENT

O țară din Europa construiește prima autostradă electrificată din lume. Mașinile electrice se vor încărca din mers, după ce acest proiect unic va fi implementat. Șoseaua va permite reîncărcarea autoturismelor electrice, inclusiv celor grele, în timpul mersului.

O țară din Europa construiește prima autostradă electrificată din lume

Uniunea Europeană a blocat deja producția de mașini altele decât electrice din 2035, astfel că țări civilizate și avansate ca Suedia se pregătesc deja de viitor. Potrivit planului, Suedia va transforma o autostradă obișnuită într-una electrificată, prima de acest tip din lume, conform Euronews.

ADVERTISEMENT

Mașinile care vor circula pe un astfel de drum electrificat, denumit Electric Road System (ERS), se vor putea reîncărca în timpul mersului, iar încărcarea dinamică le va permite mașinilor electrice să parcurgă distanțe mari cu baterii mici și să nu mai oprească la stațiile de reîncărcare.

Jan Pettersson este director de dezvoltare la Traikverket, administrația suedeză a transporturilor, și crede că necesitatea acestui sistem e imediată. “Dacă vei avea doar soluția încărcării statice a vehiculelor grele, vei avea vehicule cu o cantitate imensă de baterii pe care trebuie să le care”, a transmis oficialul.

ADVERTISEMENT

Suedia a testat deja primul drum temporar electrificat din lume, iar acum vrea să modifice Autostrada E20, care leagă Hallsberg de Orebro, două centre logistice situate între trei orașe mari: Stockholm, Goteborg și Malmo. Lucrările ar urma să înceapă în 2025, după ce proiectul va trece de faza ofertelor de achiziție.

Specialiștii spun că există trei tipuri de încărcare, iar acum vor alege cea mai bună variantă pentru șoferi. Prima variantă ar fi cea a sistemului catenar, care poate fi folosit doar pentru vehicule grele, pentru că folosește cabluri electrice aeriene, cum sunt cele de tramvai sau troleibuz. În 2018, suedezii au făcut un experiment în acest sens și au introdus în asfalt o șină electrică de care camioanele electrice se agățau cu un braț metalic pentru a primi energie.

ADVERTISEMENT

A doua variantă ar fi încărcarea conductivă, care funcționează ca un încărcător wireless pentru telefoane. Doar că, în loc să se conecteze la un încărcător, mașinile vor trece peste o placă din asfalt și vor primi energie wireless. A treia variantă ar fi încărcarea inductivă, care folosește un echipament special, îngropat sub asfalt, care trimite curent electric către o bobină din autoturism. Bobina preia acest curent și alimentează bateria. Și aici suedezii au experimentat deja și au construit o șosea cu încărcare wireles pentru camioane și autobuze în orașul Visby.

Deși drumurile electrificate s-ar concentra pe camioane, un studiu recent arată că mașinile mici au toate șansele să beneficieze de pe urma sistemului ERS. Mai mult, cercetătorii cred că nu toate șoselele din Suedia ar trebui modificate, un procent de 25% fiind îndeajuns pentru ca acest sistem să devină eficient.

ADVERTISEMENT

Suedia și-a propus ca până în 2045 să aibă 3.000 de kilometri de drumuri electrificate și cooperează în acest sens cu Germania și Franța, pentru a face schimb de experiență în domeniu. Alte țări precum Italia, Marea Britanie, India sau Statele Unite ale Americii au anunțat, de asemenea, că intenționează să implementeze astfel de sisteme ERS.

ADVERTISEMENT