News

Primul proiect de lege inițiat de AUR. Vrea autostradă construită în trei ani aproape de la zero

20.01.2021 | 13:40
Primul proiect de lege initiat de AUR Vrea autostrada construita in trei ani aproape de la zero
ADVERTISEMENT

Primul proiect de lege depus în Parlament de către Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) impune Guvernului obligativitatea construirii rapide a autostrăzii A7 care ar urma să traverseze Moldova de la nord la sud și să o lege de București.

Termenul stabilit în proiectul inițiat de către copreședintele Alianței, George Simion, împreună cu deputatul Florin Pușcașu este unul extrem de scurt, autostrada urmând să fie finalizată până pe 1 ianuarie 2025.

ADVERTISEMENT

Proiectul autostrăzii A7 este mai vechi el vizând construirea drumului de mare viteză pe traseul Ploiești-Focșani-Bacău-Roman-Pașcani, iar pe ruta Pașcani-Suceava-Siret să fie continuat cu un drum expres care să facă legătura cu Ucraina.

Din autostrada A7 sunt construiți doar 17 kilometri

Practic, proiectul de lege depus de către cei doi parlamentari AUR transformă în lege ceea ce în momentul de față este doar o intenție la Ministerul Transporturilor și impune un termen de realizare despre care ar mulți spune că este complet nerealist în condițiile în care din A7 au fost construiți doar 17 kilometri pe șoseaua de centură a Bacăului, care au fost dați în folosință în decembrie 2020.

ADVERTISEMENT

Proiectul A7 reprezină practic „coloana vertebrală” a Moldovei – va prelua traficul pe ruta Nord-Sud, acolo unde se înregistreaza cele mai mari valori ale traficului din regiune și care în prezent se desfășoară pe DN2/E85, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de către șoferi drept încă o bandă de circulație – unul din drumurile naționale cele mai periculoase dacă nu cel mai periculos după numărul de accidente”, se arată în expunerea de  motive a proiectului de lege.

Pe lângă reducerea numărului de accidente rutiere, cei doi deputați invocă și faptul că autostrada va contribui la dezvoltarea economică a Moldovei, una dintre cele mai sărace regiuni ale țării.

ADVERTISEMENT

Transportul produselor se va face cu costuri mai mici și eficiență sporită, mobilitatea tinerilor va crește, iar activitățile turistice se vor dezvolta, forța de munca ar putea migra cu mai multa ușurință către zone unde există cerere având căi de acces mai rapide (…) Dacă nu se va intervine legislativ, Guvernul nu va aloca fonduri pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere din Moldova și Bucovina, acestea fiind condamnate la declin economic datorită lipsei de conectivitate rutieră”, susțin George Simion și Florin Pușcașu.

Astfel, proiectul de lege prevede ca autostrada A7 să primească finanțare anual de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor, precum și prin contractarea de credite externe și utilizarea fondurilor europene.

ADVERTISEMENT

Termenul de execuție este de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi”, prevede proiectul, data de intrare în vigoare fiind 1 ianuarie 2022. Astfel, autostrada ar trebui finalizată până pe 1 ianuarie 2025.  Din formularea proiectului de lege ar rezulta că și tronsonul Pașcani-Suceava-Siret ar trebui construit tot în regim de autostradă, nu de drum expres.

O lege ce riscă să rămână neaplicată

Termenul de patru ani – dacă includem și anul în curs – pentru finalizarea autostrăzii pare excesiv de optimist ținând seama de ritmul tradițional în care sunt construite autostrăzile în România și de stadiul în care se află CNAIR cu construcția acestei autostrăzi.

Astfel, abia au fost terminate investigațiile geotehnice și studiile de fezabilitate pentru loturile Ploiești – Buzău și Buzău – Focșani. Mariana Ioniță, directorul CNAIR, afirma, într-un interviu pentru HotNews din 2 decembrie anul trecut, că în 2021 se va trece la stadiul licitațiilor existând posibilitatea să se treacă la execuție însă numai pe anumite tronsoane.

La anul, cu toate licitațiile și contestațiile, vom avea în execuție Ploiești – Buzău. Licitația va fi publicată la începutul anului. Pe Buzău – Focșani vom avea o decalare de câteva luni. Deci în primăvara anului ce vine, prin aprilie. Un pic mai întârziați suntem pe Focșani – Bacău, dar tot în cursul anului ce vine vom lansa și această licitație. Primele două sectoare, de la Ploiești la Focșani vor fi lansate în prima parte a anului, iar de la Focșani la Bacău la începutul trimestrului trei”, spunea Mariana Ioniță.

Proiectul de lege al copreședintelui AUR nu este primul prin care Guvernului i se impune realizarea unui obiectiv major de investiții. Proiectul de lege privind A8, Târgu Mureș – Iași – Ungheni a devenit lege în noiembrie 2018 cu un vot copleșitor în Parlament, însă guvernele Dăncilă și Orban s-au mișcat tot în ritm de melc, chiar dacă erau obligate să aloce anual fonduri consistente pentru construirea autostrăzii care urmează să lege Moldova de Transilvania. Până la finalul anului  trecut abia s-au depus ofertele de revizuire a studiului de fezabilitate. Actualizarea studiului și elaborarea proiectului tehnic de execuție este preconizată să mai dureze încă doi ani.

ADVERTISEMENT