News

Privatizările din anii ’90, secretizate sub pretextul transparenței. Care sunt contractele la care va fi permis accesul publicului

Privatizările făcute în anii 90, în perioada sălbatică a capitalismului românesc, sunt practic secretizate prin proiectul Codului de procedură administrativă.
23.11.2023 | 19:36
Privatizarile din anii 90 secretizate sub pretextul transparentei Care sunt contractele la care va fi permis accesul publicului
Privatizările dubioase din anii 90 vor fi puse la secret/ Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a pus în dezbatere publică proiectul de lege privind Codul de procedură administrativă, act normativ în care sunt incluse și prevederi legate de accesul la informațiile de interes public. O prevedere din Cod scoate contractele de privatizare dinainte de 2001 din zona informațiilor de interes public, adică majoritatea contractelor prin care statul și-a înstrăinat bunurile.

Transparență mai mare la achizițiile publice

Codul de procedură administrativă stabilește regimul juridic aplicabil actelor și contractelor administrative, reguli și mecanisme pentru simplificarea procedurilor administrative, inclusiv prin soluții de e-guvernare, pentru facilitarea accesului cetățenilor la administrația publică și pentru creșterea transparenței și eficienței instituțiilor publice. Acesta reprezintă totodată unul din punctele cheie pentru reforma administrației publice locale vizată de obiectivele Programului de guvernare”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege care urmează să fie trimis la Parlament.

ADVERTISEMENT

Fiind un proiect amplu, în el sunt incluse și prevederi din acte normative aflate deja în vigoare, inclusiv cele referitoare la transparența decizională în administrația publică, precum și liberul acces la informațiile de interes public. Însă în Codul de procedură administrativă au fost introduse prevederi noi în aceste domenii, cea mai importantă fiind accesul la contractele încheiate de către stat fie de achiziție publică, fie de privatizare.

Orice autoritate contractantă, astfel cum este definită prin lege, are obligația să pună la dispoziția persoanei interesate, în condițiile prevăzute de prezenta secțiune, contractele de achiziții publice, precum și dosarul achizițiilor și informațiile reieșite din executarea contractelor de achiziție publică, cu respectarea prevederilor privind informațiile confidențiale în procedurile de achiziții, conform legii”, stipulează alineatul 1 al articolului 121 din Codul de procedură administrativă.

ADVERTISEMENT

Privatizările dubioase, ascunse sub obroc

Însă în ce privește contractele de privatizare, nivelul de transparență pe care sunt dispuși să-l accepte guvernanții este mult mai redus. Alineatul 2 se referă la privatizări impunând autorităților și instituțiilor publice să pună la dispoziția persoanelor interesate contractele de privatizare, rapoartele de executare a clauzelor post-privatizare, precum și contractele de concesiune, prin consultarea la sediul acestora.

În mod firesc, nu pot fi făcute publice astfel informații din domeniul apărării naționale, siguranței și ordinii publice, dacă fac parte din categoria informațiilor clasificate, informații privind activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum și principiului concurenței loiale și alte asemenea, restricții care sunt în vigoare și acum prin Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.

ADVERTISEMENT

Însă alineatele 3 și 4 arată că accesul la contractele de privatizare care, la prima vedere, pare menită să asigure o transparență mai mare a modului în care este gestionată averea statului și cheltuit banul public, este în realitate o măsură de secretizare a unor contracte încheiate până acum:

(3) Prevederile alin. (2) referitoare la rapoartele de executare a clauzelor post-privatizare și la contractele de concesiune se aplică doar rapoartelor, respectiv contractelor încheiate după intrarea în vigoare a prezentului cod.
(4) Prevederile alin. (2) referitoare la contractele de privatizare se aplică doar pentru contractele încheiate după intrarea în vigoare a Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.

ADVERTISEMENT

Cele două alineate scot practic contractele de concesiune încheiate până acum din zona informațiilor la care cetățeanul obișnuit ar trebui să acces, iar pentru privatizări secretizarea se face pentru perioada anilor 90, când s-au încheiat cele mai multe contracte de privatizare, multe dintre ele prejudiciind statul român, după cum se arată într-un raport al Curții de Conturi. Practic, scoaterea lor din zona de informațiilor de interes public reprezintă o secretizare de facto a procesului de privatizare aproape în integralitatea sa.

ADVERTISEMENT