Într-o reacție pe Facebook, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, spune că, că până în acest moment, nu a primit nicio revendicare, pentru că nicio asociaţie nu îşi asumă acest protest.
“Legat de protestul ‘spontan’ al transportatorilor la care s-au alăturat şi câţiva fermieri, până în acest moment, la ministerul Agriculturii nu am primit nicio revendicare, pentru că nicio asociaţie nu îşi asumă acest protest. Din informaţiile apărute în spaţiul public, am văzut că problemele pe care le reclamă au legătură cu RCA şi cu permisele de conducere. Chiar dacă acestea nu ţin de Ministerul Agriculturii, voi face tot ce pot pentru a-i sprijini să găsim împreună o rezolvare”, a scris Florin Barbu.
Acesta spune că a stabilit deja o întâlnire cu toate asociaţiile şi federaţiile, săptămâna viitoare, pentru a le prezenta programele pe care le-au pregătit pentru acest an. “Vom putea vorbi, aşa cum facem mereu, la aceste întâlniri, despre problemele pe care le întâmpină şi sunt sigur că vom găsi, ca de fiecare dată, rezolvare. Aceste întâlniri le aveam programate înainte să apară acest protest. Îi asigur pe toţi fermierii că subvenţiile se acordă la timp! Subvenţia la motorină se va acorda în continuare la valoarea maximă posibilă”, a mai transmis acesta.
În plus, acesta menţionează că ministerul pe care îl conduce are un buget bun în acest an şi există fonduri prevăzute pentru toate sectoarele şi vor continua să sprijine producţia românească. “Este început de an electoral şi acest protest spontan este masiv distribuit pe reţelele sociale de un partid politic. Nimeni nu are dreptul să folosească fermierii, munca lor şi agricultura românească pentru a încerca să câştige capital de imagine sau un procent în plus în sondaje. Să nu uităm că aceste partide politice nu au avut nicio soluţie pentru agricultura românească în ultimii 4 ani Ca întotdeauna, uşa ministerului Agriculturii este deschisă oricând pentru fermieri, pentru că eu sunt acolo pentru a le rezolva problemele şi a-i sprijini! Îi asigur pe toţi că anul 2024 o să fie un an agricol bun atât pentru România, cât şi pentru fermierii români!”, a ţinut să precizeze Florin Barbu.
La fel ca în Germania, un protest masiv al fermierilor și transportatorilor are loc și în România. Cetățenii angrenați în aceste sectoare de activitate au declanșat o mișcare spontană și vin cu utilajele spre București.
Încă de miercuri dimineață, centura Capitalei a fost blocată de mai multe camioane care circulă cu viteză redusă. Vorbim de zeci de vehicule. Traficul în acest moment este un adevărat coșmar pentru cei din București și împrejurimi.
Acest protest a început încă de marți, 9 ianuarie, de la Bacău. De aici au pornit cel puțin 70 de tractoare și 122 de mașini și camioane, la ora 10:00, spre București, scrie Agro-Tv.
În acest moment, fermierii au o listă cu mai multe probleme la care așteaptă rezolvare. Printre ele se numără rezolvarea situației legate de permisele de conducere pentru tractoriști, acordarea subvențiilor, legea forței majore, protejarea fermierilor români în fața investitorilor străini, legea arendei, legea prevenției etc.
Conform sursei citate, printre revendicările transportatorilor se mai numără mărirea pragului indemnizației de deplasare neimpozabile a șoferilor pe intern și extern, acciza la motorină, taxele de drum, tichete pentru camioane electrice, e-transport, rezolvarea neregulilor de la cântarele din vămi sau facilități pentru șoferi similare cu angajații din construcții.
Informația că mai mulți transportatori vor ajunge în Capitală a fost confirmată, miercuri, de un reprezentant al acestora. ”Am organizat un protest spontan, transportatori şi fermieri. Ne îndreptăm către Capitală unde ne vom întâlni cu colegi din mai multe judeţe”, spune unul dintre transportatori, Alexandru Perţea, pentru Agerpres.
Acesta spune că principala nemulţumire a transportatorilor este preţul RCA foarte mare în comparaţie cu statele din vestul Europei şi acciza la motorină. ”Ca şi ordin de mărime, o medie a poliţei RCA la noi este undeva la 3.000 de euro pe an, la un autovehicul cap tractor şi la un stat din vestul Europei este de până în 1.000 de euro, iar preţul accizei a crescut de la 1 ianuarie cu 30 de bani pe litru.
Ţinând cont de faptul că am trecut o perioadă foarte grea din punct de vedere a inflaţiei orice cost pentru activitatea noastră a însemnat foarte mult. La un camion care consumă aproximativ 3.500 litri de motorină pe lună, 10 bani contează. Sunt diferenţe mari şi clar nu mai putem fi competitivi în piaţă”, a mai declarat Perţea.