O așa-zisă ”Lege a mersului pe jos”, votată miercuri în Camera Deputaților, aduce restricții sau taxe pentru mașinile poluante în următorii ani. Măsurile se aplică pentru București și alte 12 mari orașe ale țării.
Mai puține locuri de parcare pentru mașinile poluante și zone de taxare specială. Așa s-ar traduce proiectul de lege votat miercuri, 10 mai, în plenul Camerei Deputaților. Acest act prevede că primăriile ”vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe” începând cu anul 2026.
După votul de la mijlocul acestei săptămâni, legea merge spre promulgare la șeful statului. Actul normativ prevede că în București și orașele mari se va realiza o strategie care să încurajeze cetățenii să se deplaseze în următoarea ordine: mers pe jos, mers cu bicicleta, transport public, autoturism personal.
”Autoritățile administrației publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în orașe”, prevede proiectul de Lege privind mobilitatea urbană urbană durabilă, adoptat de Parlament.
Obiectivele acestei legi sunt: ”reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, ”reducerea congestiei la nivelul oraşelor”, ”dezvoltarea orientată spre transport public” și ”încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”. Această strategie va deveni obligatorie pentru toate municipiile din România începând cu 1 ianuarie 2026.
Proiectul mai prevede că se vor institui zone cu nivel scăzut de emisii (ZNSE). În aceste zone se vor institui taxe suplimentare și va fi redus numărul locurilor de parcare.
”Stabilirea şi aprobarea zonelor cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) se vor realiza pentru aglomerările prevăzute în anexa nr.2 din Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător în termen de maximum 2 ani”, notează Profit.ro.
Anexa amintită precizează că aceste aglomerări sunt municipiile: Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești, Timișoara.
Legea prevede că aceste zone vor fi marcate cu indicatoare care vor permite accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:
S-au stabilit și o serie de ținte pentru mașini electrice. Actul instituie un prag de procente și termene pentru introducerea în parcul auto a mașinilor electrice, adică a vehiculelor cu emisii 0, astfel: