News

Revoluție în transportul supersonic. „Fiul lui Concorde” promite să ajungă de la Londra la New York în doar 3 ore

X-59, urmașul celebrului avion Concorde, va relua zborurile civile supersonice. Primele teste vor fi făcute până la sfârșitul acestui an.
11.07.2023 | 08:03
Revolutie in transportul supersonic Fiul lui Concorde promite sa ajunga de la Londra la New York in doar 3 ore
Avonul X-59 poate atinge o viteză de aproximativ 1.489 km/h / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Aeronava supersonică experimentală X-59, supranumită „fiul lui Concorde” – cu trimitere la legendarul și singurul avion civil supersonic franco-britanic, ar putea inaugura o nouă eră a transportului în masă. Inițial acest avion a fost numit „X-59 QueSST” (Quiet Supersonic Transport), pur și simplu pentru că ar trebui să fie capabil să zboare mai repede decât viteza sunetului.

Primele zboruri de testate, anul acesta

Potrivit presei specializate turcești Interesting Engineering, această mică bijuterie tehnologică este aproape gata să înceapă primele zboruri de testare până la sfârșitul acestui an. În imaginile publicate de NASA, nava poate fi văzută între hangarul și pista de aterizare a diviziei Advanced Development Programs a companiei de apărare și securitate Lockheed Martin, producătorul aeronavei, în Palmdale, California, SUA.

ADVERTISEMENT

Proiectul acestui avion datează din 2016 și a fost conceput cu scopul de a atinge o altitudine de 16.765 de metri (55.000 de picioare) la o viteză de Mach 1,42, adică aproximativ 1.489 km/h, potrivit datelor NASA. Această viteză este de aproape două ori mai mare decât cea a unui avion de linie standard, care se situează între Mach 0,75 și Mach 0,85, adică între 810 și 920 km/h. Prin urmare, X-59 ar putea reduce considerabil timpul de zbor, în timp ce nu produce „niciun sunet mai puternic decât închiderea ușii unei mașini”. Utopie?

Problema poluării fonice

În orice caz, zgomotul aeronavelor este foarte important. Până în ziua de azi, poluarea fonică – precum și consumul său mare de combustibil au fost principalele cause care au explicat eșecul comercial al supersonicului Concorde, care încă deține recorduri de viteză pe rutele comerciale. Avionul franco-britanic a avut nevoie de doar 2 ore, 52 de minute și 59 de secunde pentru a zbura de la New York la Londra cu un zbor British Airways, la 7 februarie 1996, scrie Korii/Slate.

ADVERTISEMENT

Dar retragerea lui Concorde, în urma unui accident fatal al unei aeronave de acest tip în anul 2000, fără ca aparatul în cauză să fi fost „de vină”, a generat ample discuții și diverse teorii, inclusiv ale conspirației. Sigur, fără un atentat terrorist sau accident la bord, Concorde a fost mijlocul aerian de transport al celebrităților care au rămas fidele avionului în ciuda concurenței aruncată pe piață de americanii de la Boeing.

Concorde, unicul (deocamdată)

Operat de Air France și British Airway, Concorde a părăsit fabricile din Toulouse, în Franța, și Fiton, în Marea Britanie, singurele centre de producție agreate. Concorde a fost un cumul de tehnici revoluționare, de la emblematicul său fuselaj până la tehnologii de reechilibrare a greutății combustibilului (în funcție de viteza subsonică și supersonică), aripi delta și utilizarea materialelor compozite. Concorde putea atinge o viteză dublă față de cea a sunetului.

ADVERTISEMENT

Zonele rezidențiale, cobai

Revenind la, X-59, specialiștii  testează o nouă tehnologie menită să atenueze zgomotul produs de bangul supersonic: acel moment în care avionul sparge bariera sunetului (adică atunci când atinge sau depășește viteza Mach 1, adică 340 de metri pe secundă sau 1.224 km/h). Zborurile de testare vor avea loc deasupra mai multor zone rezidențiale.

„X-59 va fi folosit pentru a colecta date despre opiniile locuitorilor cu privire la acceptabilitatea unui bag supersonic silențios (!) generat de designul unic al aeronavei”, a explicat Lockheed Martin, citat de Interesting Engineering. „Datele zborului vor ajuta NASA să furnizeze autorităților de reglementare informațiile necesare pentru a stabili un standard acceptabil de zgomot supersonic, pentru a ridica interdicția privind călătoriile comerciale supersonice terestre”.

ADVERTISEMENT

Reinventarea „roții supersonice”

„X-59 are o formă și o tehnologii supersonice unice”, anunța anterior Langley Research Centre al NASA. „Un nas lung și subțire, un motor plasat în partea superioară a fuselajului și sistemul său de viziune externă (un ecran pentru pilot, care nu are vedere directă spre exterior) sunt concepute pentru a controla puterea și poziția undelor de șoc, pentru a produce un sunet mai lin la sol”.

Așadar, ideea nu este de a elimina în totalitate celebrul bang sonic, ci, într-un fel, de a-l produce în mod regulat de-a lungul fuselajului, astfel încât să devină tolerabil pentru persoanele care îl pot auzi. Prin urmare, X-59 are un potențial enorm pentru crearea unor rute aeriene mai rapide în întreaga lume.

Cu toate acestea, prețul unui loc la bordul viitorului avion rămâne incert și există o mare probabilitate ca acesta să nu fie la îndemâna oricui. Plus locuri puține (18 teoretic). Exact aceleași critici aduse și strămoșului Concorde (100 de locuri, totuși). Care a fost eliminat pentru ca acum să se reinventeze „roata” supersonică.

ADVERTISEMENT