Infractorii din zona online au găsit un nou mijloc prin care încearcă să sustragă bani de la cetățeni. Agenția Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a emis un comunicat în care explică modul în care decurge o astfel de strategie.
Reprezentanții Fiscului, la sesizarea unui contribuabil, au identificat următoarea situație gravă: o persoană din mediul online folosea, fără drept, o calitate oficială. Mai exact, se prezenta cu un inspector superior ANAF. Ulterior, solicita sume de bani în numele instituției.
Această tentativă de fraudă a fost transmisă de pe o adresă de email care nu aparține instituției: anafro@europe.com. Tot prin email au fost trimise și alte detalii pentru efectuarea așa-zisei plăți: un termen limită pentru depunerea banilor, suma solicitată (în cazul de față 2.178 de dolari americani) precum și metoda de plată: crypto monede.
În comunicatul celor de la ANAF se mai arară că, după ce a văzut acest lung șir de elemente care i s-au cerut, cetățeanul a realizat că ceva nu este în regulă. Imediat, acesta a luat legătura cu administrația fiscală din raza domiciliului, ”singura acțiune recomandabilă în situația în care orice contribuabil are suspiciuni cu privire la situația fiscală proprie”, conform instituției.
În același comunicat ANAF precizează că orice persoană a cărei situații financiare urmează a fi verificate va primi un aviz în acest sens. Acesta va conține temeiul juridic al verificării, data de începere a verificării, perioada ce urmează a fi supusă verificării, posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a verificării (amânarea se poate solicita o singură dată, pentru motive justificate), solicitarea de informaţii şi înscrisuri pentru verificare, solicitarea de depunere a declarației de patrimoniu și de venituri.
Fiscul mai punctează că, în plus față de elementele de mai sus, avizul conține:
De asemenea, e important ca cetățenii să știe că acest aviz de verificare este comunicat persoanei fizice cu cel puțin 15 zile înainte de data începerii verificării situației fiscal personale.
”Odată cu avizul de verificare, persoana fizică este înștiințată asupra drepturilor și obligațiilor prevăzute de lege ce-i revin în desfășurarea procedurii de verificare a situației fiscale personale.
La data începerii verificării situaţiei fiscale personale sau cu ocazia primei întâlniri, organul fiscal va prezenta persoanei fizice verificate legitimaţia şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului fiscal.
ATENȚIE! Eventualele sume de plată (creanțe fiscale) pot rezulta doar ca urmare a derulării unei verificări a situației fiscale personale, acestea fiind evidențiate în actul administrativ fiscal (decizie de impunere) emis de organul de verificare și comunicat persoanei fizice verificate”, se mai arată în comunicatul ANAF.