News

Românii care vor să muncească în străinătate au nevoie de aceste două contracte. Ce prevede legea

Românii care vor să plece la muncă peste hotare trebuie să știe că este nevoie de semnarea a două contracte. Dacă nu se respectă acest lucru, are loc o încălcare a Legii 156/2000.
22.03.2022 | 09:58
Romanii care vor sa munceasca in strainatate au nevoie de aceste doua contracte Ce prevede legea
Ce contracte trebuie să semneze românii care vor să plece la muncă peste hotare. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Mulți români pleacă la muncă peste hotare, în speranța unui trai mai bun, din cauza salariilor mici din țară. Însă, înainte de a se angaja la un patron străin, ei trebuie să-și cunoască drepturile și obligațiile, care sunt prevăzute în Legea 156/2000. Unul dintre cele mai importante aspecte se referă la necesitatea semnării a două contracte.

Românii trebuie să semneze un contract de mediere și unul de muncă, atunci când aleg să lucreze în străinătate

Mai exact, pentru un serviciu într-o țară din UE și nu numai, românilor trebuie să li se înmâneze de către angajator un contract de mediere și unul de muncă.

ADVERTISEMENT

Avocat.net subliniază că cea mai sigură modalitate de a lucra peste hotare este ”prin intermediul unui agent de plasare a forței de muncă în străinătate sau furnizor de servicii de plasare”. Asta în detrimentului unei oferte de job anunțată de o  companie internațională sau cea primită de la persoane cunoscute, fizice.

Sursa menționată detaliază ce trebuie să conțină un contract de mediere. Este vorba despre următoarele informații:

ADVERTISEMENT
  • Cine este agentul/furnizorul de serviciu,
  • Numele angajatorului și țara pentru care se semenează contractul de mediere,
  • Contactele angajatorului, precum: număr de telefon, adresă, mail, fax.
  • Detalierea sarcinilor muncii și a condițiilor de lucru, implicit durata contractului, condițiile de transport, salariul,
  • Informații despre condițiile încetării contractului.

Totodată, agentul de plasare este obligat să ofere serviciile de mediere fără a percepe taxe. De altfel, românii care nu se vor supune celor prevăzute în actul cu pricina, vor fi obligați să achite despăgubiri, dar nu mai mult de 200 de euro, ”decât în cazul în care prin contract au fost agreate și plătite alte sume”.

ADVERTISEMENT

Ce date trebuie să fie menționate în contractul de muncă pentru angajarea în străinătate

Referitor la contractul de muncă, și care trebuie să aibă variantă în limba română, trebuie să conțină următoarele detalii:

  • Date cu privire la angajator,
  • Funcția ocupată la viitorul job,
  • Perioada de angajare, încetare a sarcinilor și condițiile de muncă,
  • Orele de muncă, pauza,
  • Plata pe oră, plata lunară, modalitățile de plată,
  • Ce sporuri se aplică,
  • Drepturile salariatului,
  • Date cu privire la concediul de odihnă,
  • Date cu privire la asigurarea medicală,
  • Informații despre acordarea despăgubirilor,
  • Condiții de repatriere, transport condiţiile de transport,
  • Detalii despre situațiile de la serviciu care pot periclita viața,
  • Date cu privire la libertatea și siguranța salariaților,
  • Ce taxe se percep,se impozitează,
  • Date de contact ale ambasadei României în țara unde are loc angajarea,
  • Date despre cum se poate depune o reclamaţie.
ADVERTISEMENT

Chiar dacă pot părea prea multe informații, este recomandat a fi căutate și citite în contract, deoarece sunt multe situații în care românii muncesc ilegal la patroni din alte țări.

Atenție și la agenții de plasare a forței de muncă

De asemenea, chiar dacă un agent de plasare a forței de muncă este o modalitate mai sigură de a vă angaja în străinătate, nu trebuie să vă lăsați presați de a semna contractul pe loc. Firma în cauză este nevoită să ofere un termen de 5 zile de gândire unei persoane, aflată la prima mediere și cel puțin 2 zile celor care nu sunt la prima mediere.

ADVERTISEMENT