News

Sinodul de la Vatican s-a încheiat. Rezultatul discuțiilor despre celibatul preoților, femeile diaconi și LGBTQ+

Sinodul de la Vatican s-a încheiat după o lună. Nu s-a schimbat nimic în ceea ce privește cele mai controversate subiecte abordate
30.10.2023 | 14:27
Sinodul de la Vatican sa incheiat Rezultatul discutiilor despre celibatul preotilor femeile diaconi si LGBTQ
Sinodul s-a încheiat fără a tranșa vreunul dintre cele mai controversate subiecte Sursa foto: hepta / Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Cu câteva zile înainte de începerea celei mai importante adunări catolice din anii 1960 încoace, Papa Francisc a aruncat o bombă teologică. Într-un răspuns adresat episcopilor conservatori îngrijorați de deschiderea sa față de comunitatea LGBTQ+, papa în vârstă de 86 de ani a spus efectiv că, de la caz la caz, își poate imagina preoții binecuvântând cuplurile de același sex, dacă aceste binecuvântări nu se încadrează în sacramentul căsătoriei.

Sinodul de la Vatican s-a încheiat

În săptămânile care au urmat, cum și dacă să-i accepte pe catolicii LGBTQ+ au devenit, potrivit participanților, cel mai controversat subiect al sinodului care a durat o lună și care s-a încheiat sâmbătă la Vatican.

ADVERTISEMENT

Confruntându-se cu opoziția unor clerici de rang înalt din Europa de Est, Africa și din alte părți, formularea unui raport final, cu secțiuni aprobate de cel puțin o majoritate de două treimi dintre membrii cu drept de vot, a fost departe de limbajul incluziv folosit anterior de papa însuși.

Documentul nu a menționat nici măcar sintagma “LGBTQ+”, așa cum a fost folosită în materialele preliminare. Cel mult a îndrăznit să spună că “persoanele care se simt marginalizate sau excluse din Biserică, din cauza situației lor maritale, a identității și a sexualității, cer, de asemenea, să fie ascultate și însoțite, iar demnitatea lor să fie apărată”, relatează Washington Post.

ADVERTISEMENT

De asemenea, include “orientarea sexuală” într-o serie de întrebări etice descrise ca fiind “noi” și “controversate”, inclusiv inteligența artificială. “Suntem o familie și trebuie să respectăm ritmul fiecăruia”, a declarat secretarul general al Sinodului, cardinalul Mario Grech, reporterilor care au pus la îndoială poziția Sinodului cu privire la homosexualitate și la alte probleme, sâmbătă târziu. “Trebuie să parcurgem drumul împreună.”

Sinodul – o adunare a celui mai înalt organism consultativ al bisericii, care pentru prima dată a inclus laici și femei ca membri cu drept de vot – este considerat un moment de referință pentru Biserica Catolică.

ADVERTISEMENT

Delegații au sosit după ample consultări în cadrul regiunilor și țărilor cu privire la problemele cu care se confruntă biserica. Ei vor lua acum o pauză, se vor consulta cu bisericile lor locale și se vor reuni din nou în octombrie anul viitor înainte de a oferi ceea ce se așteaptă să fie un set final de recomandări papei.

Delegații au descris o atmosferă civilizată și constructivă în ultimele săptămâni, dar și dezacorduri, inclusiv în ceea ce privește rolul femeilor în biserică și problema celibatului preoților.

ADVERTISEMENT

Rămân diviziunile legate de cele mai controversate subiecte

Dar prăpastia privind primirea LGBTQ+ a sugerat amploarea faliilor ideologice care divizează o biserică globală de 1,3 miliarde de catolici, precum și un drum plin de provocări pentru Francisc, în timp ce încearcă să unifice credincioșii și să își consolideze moștenirea în ultima etapă a papalității sale.

Înaintea sinodului, catolicii conservatori – în special în Statele Unite și în Europa de Est – au ironizat evenimentul ca pe o perdea de fum pentru o reformă liberală, în timp ce progresiștii din Europa de Vest și din alte părți au îndrăznit să spere că acesta ar putea favoriza schimbări mult așteptate în învățăturile oficiale.

Dar precauția a indicat un obstacol ridicat pentru liberalii care doresc o schimbare rapidă. “Sunt un pic dezamăgită”, a declarat Rosanna Virgili, teolog la Universitatea Pontificală Lateran din Roma. “Pare mai degrabă o reeditare a doctrinei catolice.”

Sinodul a calificat drept “urgentă” asigurarea faptului că femeile pot participa la “procesele de luare a deciziilor și își pot asuma roluri de responsabilitate în îngrijirea pastorală și în slujire”. Dar delegații au fost în mod clar divizați cu privire la modul în care acest lucru ar trebui să se întâmple. Nu a existat nicio mențiune cu privire la femeile în preoție.

Documentul a cerut ca “cercetarea teologică și pastorală” privind femeile diaconi să “continue”. Dar a menționat opoziția chiar și față de acest pas, spunând că disidenții “își exprimă teama că această cerere este expresia unei confuzii antropologice periculoase”.

Cele două paragrafe privind femeile diaconi – care nu au reușit să susțină clar ideea – au trecut pragul de două treimi al sinodului cu cel mai mic număr de voturi. Documentul a recomandat, de asemenea, ca “femeile cu pregătire adecvată” să poată fi judecătoare în procesele canonice.

De asemenea, au apărut diferențe cu privire la menținerea celibatului preoțesc, o problemă de o importanță profundă pentru catolicii din regiunile îndepărtate, unde clerul este deficitar. Concluzia sinodului a fost pur și simplu că subiectul merită “o analiză suplimentară”.

Papa a trimis semnale contradictorii cu privire la ambele subiecte. Înaintea întâlnirii, Francisc a spus că nu există o “doctrină clară și autoritară” cu privire la această chestiune, adăugând că ar putea fi “un subiect de studiu”.

Dar, într-un interviu publicat anul acesta de doi jurnaliști, Francisc, mergând mai adânc, a părut să găsească puține motive pentru hirotonirea femeilor sau să cedeze la apelurile pentru preoți căsătoriți. În 2020, Francisc s-a pronunțat împotriva autorizării preoților căsătoriți în regiunea Amazonului, care suferă de o lipsă severă de clerici.

Cel mai ambițios summit bisericesc de la Conciliul Vatican II

Sinoadele Vaticanului – organizate în trecut cu doar episcopi și cardinali ca membri cu drept de vot – tind să se reunească de două-trei ori pe deceniu. Dar sinodul de doi ani convocat de Francisc este cel mai ambițios summit bisericesc de la Conciliul Vatican II din 1962, care a introdus reforme majore, inclusiv celebrarea Liturghiei catolice în limbi locale, și nu doar în latină.

Mai mulți participanți – care au vorbit sub rezerva anonimatului din cauza cererilor Vaticanului ca delegații să păstreze confidențialitatea lucrărilor interne ale sinodului – au declarat că nicio problemă nu a divizat mai mult organismul consultativ decât chestiunea acceptării catolicilor LGBTQ+.

Același papă care a ținut prima pagină a ziarelor în 2013 spunând “cine sunt eu să judec?” atunci când a fost întrebat despre preoții homosexuali, a semnalat o ușă și mai largă pentru comunitatea LGBTQ+ înainte și în timpul adunării.

Pe măsură ce evenimentul se apropia, papa a emis un răspuns scris către episcopii conservatori îngrijorați, în care a afirmat că cuplurile de același sex ar putea primi binecuvântări catolice – dar nu și sacramentul căsătoriei – de la caz la caz, după cum au stabilit oficialii bisericii locale.

Pe 17 octombrie, în timp ce sinodul era în plină desfășurare, Papa Francisc a întâmpinat-o simbolic pe sora Jeannine Gramick la Vatican. Călugăriță americană, Gramick a fost sancționată în 1999 de către cardinalul de atunci Joseph Ratzinger – viitorul Papă Benedict al XVI-lea – pentru susținerea sa în favoarea comunității LGBTQ+. O săptămână mai târziu, Francisc s-a întâlnit cu o delegație a Rețelei Globale a Catolicilor Curcubeu, un grup LGBTQ+.

Cu toate acestea, episcopii conservatori din Polonia, Ungaria, Nigeria, Etiopia, Australia și din alte țări au respins cu ardoare binecuvântările pentru persoanele de același sex, numindu-le echivalentul aprobării “păcatului” și o impunere “colonială” din partea liberalilor vest-europeni. În comentarii publice și private, ei au descris homosexualitatea ca fiind “dezgustătoare” și “nenaturală”. În mod oficial, învățăturile catolice afirmă că homosexualitatea este “intrinsec imorală și contrară legii naturale”.

Delegații liberali au căutat să contracareze puternic aceste argumente. Un delegat a relatat povestea unei femei care a murit prin sinucidere după ce nu a reușit să obțină absolvirea bisericii pentru că era bisexuală. Un alt delegat – reverendul James Martin, un preot american care slujește comunității LGBTQ+ și care a fost ales de Francisc ca delegat – a povestit o întâmplare despre un cuplu de lungă durată format din persoane de același sex, în care un bărbat și-a îngrijit cu multă grijă partenerul bolnav de cancer înainte de a muri. El a cerut sinodului să se gândească dacă acesta nu este un semn autentic de “dragoste”.

ADVERTISEMENT