News

Șoferii de categoria B mai trebuie să aștepte până când vor putea conduce motociclete. Klaus Iohannis a sesizat Curtea Constituțională

Klaus Iohannis a reclamat la CCR neconstituționalitatea legii prin care șoferii de categoria B primesc dreptul de conduce motociclete.
03.01.2024 | 18:29
Soferii de categoria B mai trebuie sa astepte pana cand vor putea conduce motociclete Klaus Iohannis a sesizat Curtea Constitutionala
Șoferii cu permise de categoria B ar putea să conducă și motociclete/ Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Președintele Klaus Iohannis a trimis la Curtea Constituțională legea prin care șoferii cu permis de categoria B primesc dreptul să conducă și motociclete,  prin absolvirea unui curs de 10 ore și după doi ani de experiență în conducerea automobilelor care se încadrează în categoria B.

Permisul de categoria B, utilizabil pentru motociclete

O asemenea măsură a fost inclusă într-un proiect de modificare a Codului Rutier care a fost trimis de către Parlament pentru promulgare pe data de 24 iunie 2023. Proiectul adoptat de forul legislativ prevedea că șoferii de mașini obișnuite care își doresc să conducă și motociclete să o poată face fără să dea examen de permis pentru categoria A1, dacă au absolvit un curs de instruire de 10 ore și dacă au cel puțin trei ani de când au obținut permisul de categoria B.

ADVERTISEMENT

Pe 7 iulie, președintele a retrimis legea la Parlament reclamând unele neclarități în formulările din actul normativ, mai ales din perspectiva modului în care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică, dacă această dovadă trebuie deținută fizic și prezentată în cazul unui control de fiecare conducător de vehicule, alături de permisul de conducere.

La finele anului trecut, în urma procesului de reexaminare, Parlamentul a trimis din nou legea la promulgare, prevederea esențială fiind următoarea: „Permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile și pentru motociclete cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1, cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta de minimum 24 de ani împliniți, o experiență de cel puțin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B și fac dovada, printr-o adeverință, că au absolvit un curs de pregătire practică de minimum 10 ore în acest sens în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.

ADVERTISEMENT

Adeverința obținută se înscrie în Registrul național al cursanților gestionat de către Autoritatea Rutieră Română, iar informația deținerii acesteia se transmite pe cale electronică Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări în vederea introducerii mențiunilor corespunzătoare în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate”.

Motivele de neconstituționalitate invocate de președinte

Nici noua formă nu l-a mulțumit pe Iohannis, care a trimis, miercuri, o sesizare de neconstituționalitate, către CCR. Șeful statului reclamă că, prin reducerea perioadei minime de la 3 la 2 ani au fost încălcate limitele cererii de reexaminare, la care se adaugă faptul că durata nu mai este definită ca cea de deținere a permisului, ci ca una „de experiență”, ceea ce este formulare mai vagă din perspectivă juridică.

ADVERTISEMENT

Noua redactare reflectă o concepție legislativă diferită, care excedează sferei ideatice a dezbaterii pe care cererea de reexaminare ar fi trebuit să o declanșeze și care ar fi trebuit să rămână circumscrisă clarificării aspectelor menționate în conținutul ei (modul în care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică), nicidecum să determine schimbarea condiţiei privind durata deținerii permiselor de conducere pentru categoria de vehicule B”, se spune în textul sesizării.

Alte obiecții ale Administrației Prezidențiale sunt legate de faptul că legislația penală existentă incriminează conducerea unui autovehicul fără deținerea unui permis de conducere pentru categoria din care respectivul autovehicul face parte, iar noua lege ar institui o derogare de la această prevedere. În fine, șeful statului susține că această relaxare a condițiilor de a conduce motociclete poate pune în pericol siguranța celorlalți cetățeni.

ADVERTISEMENT

Limitele stabilite dreptului de a conduce un autovehicul pe drumurile publice țin cont de scopul legitim al protejării drepturilor și libertăților celorlalți cetățeni, precum drept la viață, integritate fizică sau a dreptului de proprietate”, se mai spune în sesizare.

ADVERTISEMENT