Legea a fost trimisă președintelui Iohannis pentru promulgare. Este de notat faptul că această modificare legislativă a mai fost adoptată de către Parlament și în luna iunie, însă șeful statului a decis întoarcerea legii spre reexaminare. Legea a fost adoptată cu 281 de voturi „pentru” și doar unul „împotrivă”.
Practic, noua lege va permite șoferilor cu permis de categoria B să conducă și motociclete, însă doar în anumite condiții. Actul normativ face referire doar la motociclete cu o capacitate cilindrică de 125 cm3 și cu o putere maximă de 11 kW, adică exact cazul pentru categoria de permis A1.
În plus, șoferii cu permis categoria B mai trebuie să aibă vârsta minimă împlinită de 24 ani, să aibă permisul obținut de minim doi ani, plus să facă un curs practică de minim 10 ore în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.
„Permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile și pentru motociclete cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1, cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta de minimum 24 de ani împliniți, o experiență de cel puțin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B și fac dovada, printr-o adeverință, că au absolvit un curs de pregătire practică de minimum 10 ore în acest sens în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.
Adeverința obținută se înscrie în Registrul național al cursanților gestionat de către Autoritatea Rutieră Română, iar informația deținerii acesteia se transmite pe cale electronică Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări în vederea introducerii mențiunilor corespunzătoare în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate”, se arată în textul legii adoptate de către Parlament, lege prin care a fost introdus un nou alineat la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Acest proiect legislativ a fost inițiat de către doi parlamentari PSD, Gabriel Petrea și Alexandru Rotaru, fiind depus la Camera Deputaților încă din aprilie 2019. Inițiatorii spun că scopul acestei modificări legislative a fost tocmai înlesnirea obținerii permisului de conducere A1 și arată că prevederi similare sunt în vigoare în multe țări europene.
Spre exemplu, arată aceștia, în Franța condițiile impuse sunt permis categoria B, cu o vechime de minim 2 ani, plus 7 ore de practică; la fel, în Italia e suficient doar permisul de categorie B și 10 ore de practică, iar în Spania se cere doar o vechime de minim 3 ani. Prevederi similare sunt în majoritatea statelor europene, arată inițiatorii, limita de vârstă introdusă de aceștia fiind doar în Portugalia, unde doar șoferii care au împlinit 25 de ani pot conduce automat și motocicletele.
Scopul final urmărit este creșterea mobilității urbane prin facilitarea obținerii mai ușoare a permiselor A1. „Datorită acestor facilități legislative, în marile aglomerări urbane din aceste țări regăsim foarte multe motociclete ușoare (permis categorie A1) care asigură o mobilitate urbană excepțională”, se arată în expunerea de motive semnată de către cei doi parlamentari.
În luna iunie, atunci când președintele Iohannis a trimis legea spre reexaminare, pe lângă unele obiecții procedurale ce au ținut de tehnica legislativă a adoptării ei, a subliniat o serie de neclarități în textul proiectului de lege. Una din ele a făcut referire la dovada celor zece ore de practică, despre care șeful statului a spus că nu e clar dacă șoferii vor trebui să o aibă mereu asupra lor.
„Dat fiind că, potrivit reglementărilor în vigoare, categoriile de vehicule care pot fi conduse pe drumurile publice rezultă în mod clar din tipul de permis eliberat și categoriile de vehicule înscrise în acesta, este neclar cum anume se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică și dacă această dovadă trebuie deținută fizic și prezentată în cazul unui control, de fiecare conducător de vehicule, alături de permisul de conducere”, se arată în motivarea Administrației Prezidențiale de la acea dată.