Top 5 înșelătorii cu care s-au confruntat sau se pot confrunta cetățenii din România. Sfaturi extrem de utile pentru a nu pierde banii din cont. Aproape jumătate din conaționali au avut de a face cu infractori online.
Avansul tehnologiei vine la pachet cu multe avantaje pentru societate și, din păcate, și cu multe riscuri. Compania SAS, lider global în software AI şi analytics, a realizat un studiu în privința fraudelor online.
Situația în ceea ce privește țara noastră este una alarmantă. Un procent de 40% dintre cei chestionați declară că au întâmpinat mai multe fraude sau tentative de fraudă online în ultimele 12 luni, comparativ cu trecutul. O largă majoritate, 75,8%, se teme că ar putea deveni victimă a escrocilor online în viitor.
Doar 32% dintre români afirmă că nu au căzut niciodată victime ale unor fraude online. În același timp, aproape 20% dintre respondenţi admit că au fost fraudaţi de trei sau mai multe ori.
Într-un top 5 al celor mai întâlnite înșelătorii în România apar o serie de fraude online de care autoritățile au avertizat frecvent în ultima perioadă. Astfel, pe locul 1 avem încercarea de a obține detalii bancare – 57,9%. Mulți români primesc mailuri de la bancă și cad ușor în capcană. Sfatul e simplu: nu le deschideți!
Pe locul secund găsim încercarea de a obţine date personale. 54,4% dintre cei chestionați spun că au avut de a face cu astfel de tentative. Un procent ridicat, de 45,5% dintre respondenți, au afirmat că s-au confruntat cu informații conform cărora ar fi câștigat bani sau un premiu.
Pe locul 4 avem cetățeni care au avut de a face cu infractori care și-au asumat identități ale unor organizații reputabile sau a unor autorități oficiale -21%. În fine, pe 5 în acest top ar fi înșelătoria prin care oamenii sunt contactați sub pretextul că ar fi eligibili pentru returnarea unor bani/ taxe – 12.8%.
Conform aceluiași studiu, prezentat de Agerpres, cele mai folosite canale pentru încercarea de a frauda clienţii au fost telefonul mobil (67,1%), email (64,8%), SMS/ WhatsApp (48,6%), poştă (4,6%), social media (43,1%).
”Aproape la unison, românii (9 din 10) consideră că organizaţiile, companiile sau instituţiile cu care aceştia interacţionează ar trebui să facă mai multe pentru a-i proteja de tentative de fraudă. Tot la fel de mulţi români consideră că sunt mult mai conştienţi în prezent de posibile ameninţări cibernetice decât erau în trecut.
Aproape 8 din 10 români afirmă că instituţiile financiare cu care colaborează le-au pus la dispoziţie informaţii despre măsurile pe care le iau pentru a preveni frauda. 5 din 10 români acordă beneficiul îndoielii dacă primesc un apel necunoscut. Ei încearcă să determine dacă e vorba de un apel legitim”, se menţionează într-un comunicat al companiei.