News

Turcia blochează peste 20 de petroliere în Marea Neagră. Măsura ar putea da peste cap prețul petrolului

Decizia Turciei vine ca urmare a impunerii unui preț plafonat petrolului rusesc, însă sunt afectate și petrolierele cu țiței din Kazahstan
10.12.2022 | 11:34
Turcia blocheaza peste 20 de petroliere in Marea Neagra Masura ar putea da peste cap pretul petrolului
Acțiunile Turciei pot afecta prețul petrolului. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Turcia a apărut ca un obstacol critic în calea unui plan internațional complex de a priva Rusia de veniturile petroliere din timpul războiului, în timp ce numărul de petroliere care așteaptă să iasă din Marea Neagră prin strâmtorile turcești continuă să crească.

Este afectat și petrolul din Kazahstan

Petrolierele pline cu petrol kazah se confruntă cu întârzieri în călătoria prin strâmtoarea Bosfor, ca urmare a noilor măsuri luate de Turcia privind dovada de asigurare pentru navele care transportă petrol rusesc, care fac acum obiectul sancțiunilor UE și al unui plafon de preț al națiunilor G7.

ADVERTISEMENT

Petrolul kazah traversează Rusia prin conducte și este încărcat în petroliere în portul Novorossiysk. Oficialii pot urmări originea petrolului pe conosamentul de încărcare.

“Se pare că toate, cu excepția unuia dintre cele aproximativ douăzeci de tancuri de țiței încărcate care așteaptă să traverseze strâmtoarea, transportă petrol de origine kazahă”, a declarat pentru CNBC un oficial care se ocupă de plafonarea prețurilor.

ADVERTISEMENT

“Aceste încărcături nu ar face obiectul plafonării prețurilor în niciun scenariu și nu ar trebui să existe nicio schimbare în statutul asigurării lor față de transporturile kazahe din săptămânile sau lunile anterioare”, a declarat oficialul, căruia i s-a acordat anonimatul din cauza naturii sensibile a problemelor geopolitice.

Pe baza numărului de nave, peste 20 de milioane de barili de petrol, echivalentul a 1,2 miliarde de dolari, este blocat.

ADVERTISEMENT

Noile reguli turcești de asigurare a petrolierelor care transportă țiței rusesc au încetinit circulația petrolierelor în largul coastelor Turciei și între porturile rusești din Marea Neagră și Marea Mediterană de la începutul acestei săptămâni, când au intrat în vigoare pentru prima dată plafonarea prețurilor și sancțiunile.

În cazul în care întârzierile se vor accentua, rafinăriile vor căuta surse alternative de aprovizionare din alte țări sau vor reduce capacitatea de operare pentru că nu au suficient petrol, ceea ce are impact asupra aprovizionării cu benzină și motorină, a declarat Andrew Lipow, președintele Lipow Oil Associates.

ADVERTISEMENT

“Dacă acest lucru va continua încă o săptămână, vom începe să vedem un impact asupra pieței petrolului”, a spus Lipow.

Printre cumpărătorii de petrol kazah se numără Asia, Europa dar și SUA.

Exces de zel din partea Turciei?

Majoritatea petrolierelor care așteaptă la Bosfor transportă petrol kazah, iar secretarul Trezoreriei, Janet Yellen, a declarat joi că administrația americană nu vede niciun motiv pentru ca aceste transporturi să fie supuse noilor proceduri ale Turciei.

Washingtonul nu are niciun motiv să creadă că Rusia a fost implicată în decizia Turciei de a bloca tranzitul navelor, a adăugat ea.

Comisia Europeană a declarat vineri că întârzierile nu au legătură cu plafonarea prețurilor și că Turcia ar putea continua să verifice polițele de asigurare “exact în același mod ca înainte”.

“Prin urmare, suntem în contact cu autoritățile turce pentru a cere clarificări și lucrăm la deblocarea situației”, a declarat un purtător de cuvânt pentru Reuters.

Blocajul pe căile navigabile controlate de Turcia, despre care oficialii turci au declarat că afectează în principal transporturile de țiței destinate Europei, a atras atenția oficialilor guvernamentali din Marea Britanie și SUA, care se află acum în discuții cu Ankara pentru a rezolva impasul tot mai mare.

Blocajul este legat de un plafon de preț occidental pentru petrolul rusesc care a intrat în vigoare luni. Plafonul ar trebui să limiteze veniturile Kremlinului, fără a adăuga la stresul asupra economiei globale prin reducerea ofertei. Însă Turcia insistă ca navele să dovedească faptul că au o asigurare care va plăti în lumina noilor sancțiuni, înainte de a le permite să treacă prin strâmtoarea care leagă Marea Neagră de Marea Mediterană.

Deși în prezent nu provoacă nicio perturbare a aprovizionării globale cu petrol și, prin urmare, a prețurilor, blocajul ar putea deveni o problemă dacă nu este rezolvat, a declarat Jorge Leon, vicepreședinte senior pentru analiza pieței petroliere la Rystad Energy. “Aceasta este o rută foarte populară în întreaga lume pentru comerțul global și în special pentru țiței”, a declarat acesta pentru CNN Business.

Țări precum Rusia, Kazahstan și Azerbaidjan folosesc strâmtoarea turcească pentru ca petrolul lor să ajungă pe piețele mondiale de petrol.

Blocajul din strâmtoarea turcească a apărut în urma impunerii, în această săptămână, a plafonării prețului la petrolul rusesc. Plafonul interzice proprietarilor de nave care transportă petrol rusesc să acceseze asigurări și alte servicii de la furnizorii europeni, cu excepția cazului în care petrolul este vândut cu 60 de dolari pe baril sau mai puțin.

Având în vedere plafonul, autoritățile maritime turcești sunt îngrijorate de riscul de accidente sau de deversări de petrol în care sunt implicate nave neasigurate și împiedică navele să treacă prin apele turcești, cu excepția cazului în care pot oferi garanții suplimentare că tranzitul lor este acoperit.

Timpii de așteptare a petrolierelor sunt în creștere

VesselsValue precizează pentru CNBC că durata medie de așteptare a petrolierelor la Bosfor a crescut față de săptămâna trecută cu aproximativ 47%, când au fost 14 nave cu o durată medie de așteptare de 64 de ore și o capacitate de tonaj combinată de 1,46 milioane de tone.

Ministerul Energiei din Kazahstan a declarat joi, într-o declarație, că timpii de așteptare sunt tipici. “Timpul de așteptare în Bosfor și Dardanele este de șase zile deocamdată. Pentru sezonul de iarnă, aceasta este o așteptare normală; anul trecut, așteptarea în strâmtori în decembrie a fost de aproximativ 14 zile”.

MarineTraffic monitorizează numărul de petroliere care așteaptă prin Bosfor. Compania, care utilizează urmărirea AIS a navelor, spune că numărul de petroliere care așteaptă a ajuns la 40 și a crescut de mai mult de două ori în ultimele zile.

“Putem vedea o listă tot mai mare de petroliere de țiței și produse chimice care așteaptă să traverseze Bosforul de o parte și de alta, cu o varietate de destinații AIS raportate, incluzând în principal Turcia și Rusia, dar și Ucraina, Georgia, Italia”, a declarat Nikos Pothitakis, purtător de cuvânt al MarineTraffic. “Navele în cauză sunt în principal sub pavilion rusesc, grec, liberian și din Insulele Marshall.”

Miercuri, secretarul adjunct al Trezoreriei SUA, Wally Adeyemo, a discutat cu ministrul adjunct de externe turc, Sedat Onal, pentru a discuta despre punerea în aplicare a plafonului de preț pentru petrolul rusesc transportat pe mare. Adeyemo a subliniat că regimul de plafonare a prețurilor se aplică doar petrolului de origine rusă și nu necesită controale suplimentare asupra navelor care trec prin apele teritoriale turcești, potrivit unui comunicat al Trezoreriei.

Ambii oficiali au declarat că un simplu regim de conformitate din partea Turciei pentru a permite petrolului maritim să tranziteze strâmtorile turcești ar contribui la menținerea unei aprovizionări corespunzătoare a piețelor energetice globale.

“Politica de plafonare a prețurilor nu necesită ca navele să solicite garanții de asigurare unice pentru fiecare călătorie individuală, așa cum prevede regula Turciei”, a declarat oficialul din domeniul plafonării prețurilor pentru CNBC. “Aceste întreruperi sunt rezultatul regulii Turciei, nu al politicii de plafonare a prețurilor”.

ADVERTISEMENT