News

Ucrainenii nu sunt singuri în goana după F-16. Companiile militare private și miza pieței avioanelor second-hand

Companiile militare private și goana după avioanele second-hand. Cine sunt misterioșii contractori care-și vând serviciile armatelor lumii.
06.06.2023 | 11:13
Ucrainenii nu sunt singuri in goana dupa F16 Companiile militare private si miza pietei avioanelor secondhand
Armatele fac apel la acești furnizori privați de servicii, care dețin avioane de generație mai veche și le asigură mentenanța / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Companiile militare private cumpără avioane la mâna a doua pentru a-și vinde apoi serviciile pentru formarea militarilor din armatele regulate. Ucrainenii nu sunt singuri pe piața avioanelor second-hand: și companiile militare private sunt foarte interesate de aceste avioane. Și nu neapărat pentru forțele Kievului în așteptata contraofensivă a armatei lui Volodimir Zelenski împotriva indadatorilor ruși.

Companiile militare private: Babcock, Draken, Top Aces, SDTS

Companiile militare private sunt pe cât de discrete, pe atât de indispensabile pentru majoritatea forțelor armate care dispun de o forță aeriană. Discrete, aceste companii militare private au nume necunoscute publicului larg. Dar uneori dețin un număr de avioane de luptă care ar face să roșească unele forțe aeriene consacrate. Uneori se aude de ele atunci când, în urma retragerii unui model de avion de luptă, ele decid să-l cumpere. Dar de ce ar cheltui sume imense de bani?

ADVERTISEMENT

Babcock, Draken, Top Aces, SDTS, toate acestea sunt companii militare private. Nu este vorba de mercenari, ci subcontractori ai forțelor aeriene pentru pregătirea personalului acestora. O țară mare ca Franța, care întreține flote de avioane foarte performante, dar al căror oră de zbor costă câteva zeci de mii de euro, are nevoie de avioane cu ajutorul cărora să simuleze situații de luptă reale, fără a cheltui astfel sume impresionante.

„Nu se poate face totul cu un simulator”

Prin urmare, armata face apel la acești furnizori privați de servicii, care dețin avioane de generație mai veche și le asigură mentenanța. De exemplu, pentru a instrui piloții francezi în vederea interceptării aeronavelor, forțele aeriene vor apela la companiile militare private. Acest lucru evită necesitatea de a mobiliza un pilot din forțele aeriane și un costisitor avion Rafale sau Mirage pentru a juca rolul adversarului (cunoscut sub numele de „plastron”).

ADVERTISEMENT

„Nu se poate face totul cu un simulator – există întotdeauna circumstanțe neprevăzute care nu sunt luate în considerare”, notează Pierre-Henri Chuet, un fost aviator naval francez care a lucrat de mai multe ori cu companii de acest tip. Este o economie semnificativă în ceea ce privește resursele financiare, umane și materiale. Și care ajută de asemenea la menținerea unui nivel ridicat de pregătire militară.

De la F-16 la Mirage F1 și la MiG-uri 21 sovietice

Companiile militare private nu sunt chemate doar pentru forțele aeriene. Și marina poate avea nevoie de serviciile lor pentru a antrena echipajul unei nave în vederea detectării unui avion inamic în largul mării. Sau forțele terestre pentru a-și antrena soldații să ghideze un atac aerian. „În loc să apelăm la un pilot experimentat care își va irosi timpul, deoarece este vorba de militari în stadiul de formare inițială, în loc să fie valorificat la competențele cerute, apelăm la companii militare private pentru a-i aduce pe acești soldați la un anumit nivel de calificare. Astfel încât însuși pilotul să aibă timp să se antreneze singur și să se perfecționeze, fiind la alt nivel”, explică Pierre-Henri Chuet, scrie Le Point.

ADVERTISEMENT

Odată ce aceștia au dobândit noțiunile de bază, forțele aeriene pot prelua comanda și își pot obișnui piloții să lucreze în sinergie cu forțele terestre. Aceste companii discrete alcătuiesc flote de aeronave mai vechi, care sunt mai ieftine de întreținut și imediat disponibile pe piață. Una dintre cele mai mari dintre aceste companii militare private, Draken International, cu sediul în SUA, operează 150 de avioane, inclusiv peste 100 de avioane de luptă. Aceste avioane variază de la fostele modele Mirage F1 spaniole până la MiG-21 sovietice, ale căror sisteme au fost actualizate. Unele folosesc chiar și câteva avioane F-16 de primă generație, aeronave pe care unele țări doresc acum să le trimită în Ucraina.

Foști piloți din armată

În ceea ce privește cabina de pilotaj, aceste companii au nevoie de piloți experimentați, care cunosc procedurile militare. Prin urmare, ele recrutează foști piloți de vânătoare, care, după aproximativ 15 ani de serviciu, au posibilitatea de a continua să piloteze același tip de avion. „Deseori, când mă antrenam cu piloți privați, îmi regăseam foștii colegi”, spune fostul pilot francez.

ADVERTISEMENT

„Companiile militare private nu ar putea funcționa fără acești foști militari: pregătirea pe un avion cu reacție și în ce privesc procedurile armatei este un proces mult prea lung și costisitor pentru ei”. În ciuda acestui fapt, companiile militare private se află într-o concurență serioasă cu companiile aeriene civile și cu producătorii de aeronave, care au nevoie de mulți piloți și oferă condiții salariale mult mai bune, adaugă Chuet.

Dificultăți de recrutare în forțele aeriene

Mai mult, având în vedere că forțele aeriene tind să se reducă în general, bazinul de recrutare se micșorează în consecință. Acest lucru devine și mai complicat atunci când armata însăși întâmpină dificultăți de recrutare: dintr-un obiectiv de 21.000 de piloți, forțelor aeriene americane le lipsesc în prezent aproape 2.000 de piloți. Unele companii își extind serviciile pentru a include contracte de leasing de aeronave.

Noile avioane de antrenament pentru piloți ale Forțelor Aeriene Franceze, Pilatus PC-21, care înlocuiesc legendarul model Alphajet, sunt, de exemplu, deținute de o societate mixtă între compania franceză Dassault și Babcock. Aceasta din urmă este o companie militară privată britanică. Această societate mixtă cumpără avioane de la producătorul elvețian Pilatus Aircraft, le închiriază forțelor aeriene pentru câțiva ani înainte ca acestea să le cumpere definitiv. Babcock este cunoscută în Franța, deoarece operează și flote mari de elicoptere care efectuează în mod regulat misiuni contractuale pentru serviciile de securitate civilă, în special.

ADVERTISEMENT