News

Etichetele ecologice înșelătoare, luate în vizor de Comisia Europeană. Amenzile pentru companiile producătoare sunt uriașe

Comisia Europeană vrea să scape de greenwashing, UE propune amenzi mari pentru etichetele de mediu înșelătoare. Companiile trebuie să accepte verificări sau amenzi de 4% din cifra de afaceri anuală.
19.02.2024 | 08:03
Etichetele ecologice inselatoare luate in vizor de Comisia Europeana Amenzile pentru companiile producatoare sunt uriase
Un studiu al UE a constatat că 40 % dintre declarațiile ecologice făcute de întreprinderi erau „complet nefondate” / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Companiile care doresc să folosească etichete ecologice vor trebui să se supună unui proces de verificare prealabilă sau vor fi sancționate cu amenzi de  „cel puțin 4% din cifra de afaceri anuală”, potrivit unui proiect de lege adoptat miercuri,  de Parlamentul European.

40% din declarațiile eco, „complet nefondate”

Directiva privind declarațiile ecologice, prezentată de Comisia Europeană în martie anul trecut, are ca scop să pună capăt „greenwashing-ului”, obligând companiile să se asigure că declarațiile de mediu sunt verificate și susținute de dovezi științifice.

ADVERTISEMENT

Proiectul de lege a depășit o etapă importantă, miercuri, când a fost votat în cadrul unei sesiuni comune a comisiilor pentru mediu (ENVI) și pentru piață internă (IMCO) ale Parlamentului European. Cele două comisii și-au adoptat poziția cu 85 de voturi pentru, 2 împotrivă și 14 abțineri.

În total, în UE există 230 de etichete de durabilitate și 100 de etichete de energie verde, cu niveluri de transparență foarte diferite, potrivit Comisiei Europene. Un studiu al UE a constatat că 40 % dintre declarațiile ecologice făcute de întreprinderi erau „complet nefondate”, în timp ce 53 % erau „vagi, înșelătoare sau nefondate”.

ADVERTISEMENT

„Consumatorii și antreprenorii merită transparență, claritate juridică și condiții de concurență echitabile”, a declarat Andrus Ansip, un eurodeputat estonian care este purtătorul de cuvânt al Parlamentului pentru propunerea comisiei IMCO.

„Amendă de 4% din cifra de afaceri anuală”

Textul adoptat de comisiile parlamentare stipulează că cererile trebuie să fie evaluate de verificatori acreditați în termen de 30 de zile. Pentru a accelera procedurile, deputații europeni au cerut Comisiei să întocmească o listă de cereri mai puțin complexe care ar putea beneficia de o verificare mai rapidă, scrie Euractiv.„

ADVERTISEMENT

„Profesioniștii sunt pregătiți să plătească pentru aceasta, dar nu mai mult decât beneficiază de pe urma ei”, a explicat Ansip, adăugând că acest lucru ar face ca directiva să fie mai puțin împovărătoare pentru întreprinderi. Microîntreprinderile vor fi excluse de la norme, în timp ce întreprinderile mici vor beneficia de o perioadă de grație de un an.

În caz de încălcare, companiile se vor confrunta cu sancțiuni, inclusiv confiscarea veniturilor și „o amendă de 4% din cifra de afaceri anuală”, a precizat Parlamentul într-un comunicat. Sancțiunile vor fi aplicate de către autoritățile naționale, care vor trebui să monitorizeze în mod regulat declarațiile de mediu, să facă publice concluziile lor și să aplice amenzi companiilor care induc în eroare consumatorii.

ADVERTISEMENT

Reguli mai stricte

Textul include, de asemenea, norme care permit întreprinderilor să facă declarații bazate pe compensarea emisiilor de dioxid de carbon, adică pe compensarea emisiilor de dioxid de carbon prin măsuri precum plantarea de copaci, care absorb CO2. Conform textului votat miercuri, companiile pot menționa programele de compensare doar dacă și-au redus deja în mod substanțial emisiile și pot folosi aceste programe doar pentru emisiile reziduale.

Compensarea emisiilor de dioxid de carbon este populară în rândul companiilor aeriene, care se oferă să plătească pasagerilor o sumă echivalentă cu ceea ce ar costa, teoretic, absorbția cantității de dioxid de carbon emisă ca urmare a arderii kerosenului calculată pentru un pasager. Aceste credite de carbon pot fi comercializate pe piața voluntară a carbonului, dar sunt controversate, deoarece multe dintre ele se bazează pe metode de contabilizare a carbonului care nu sunt standardizate și sunt imposibil de verificat.

De asemenea, este pusă sub semnul întrebării permanența absorbției de carbon, deoarece arborii plantați în cadrul acestor sisteme pot muri din cauza dăunătorilor sau a incendiilor forestiere. Prin urmare, Parlamentul European stipulează că toate creditele de carbon generate de programele de compensare trebuie să fie certificate în conformitate cu Cadrul UE de certificare a absorbției de carbon (CRCF), care este în curs de negociere.

Emisiile de combustibili fosili

Este important de menționat că textul deputaților europeni precizează că societățile private își pot compensa emisiile de combustibili fosili doar prin compensarea permanentă a emisiilor de carbon, așa cum este definită de CRCF. Absorbțiile permanente de carbon sunt generate de tehnologiile industriale, cum ar fi bioenergia cu captarea și stocarea carbonului și captarea directă a CO2 din aer, folosind ventilatoare uriașe pentru a aspira CO2 direct din atmosferă.

Carbon Gap, un ONG de mediu, a salutat normele mai stricte adoptate de Parlament, argumentând că acestea împiedică companiile să folosească compensările ca o modalitate de a-și continua activitatea fără a face schimbări reale. „Revendicările pot sprijini acțiunile de combatere a schimbărilor climatice și tranziția către o piață voluntară a carbonului cu o mai mare integritate, atâta timp cât nu împiedică eforturile de reducere a emisiilor și se bazează pe credite de carbon de înaltă calitate”, a declarat Matteo Guidi, manager asociat de politici la Carbon Gap.

Rodica Avornic, director asociat de politici la Carbon Gap, a adăugat că „companiile nu vor putea continua să își compenseze emisiile de combustibili fosili cu credite ieftine și nesustenabile, așa că vor trebui să le reducă și să compenseze partea reziduală cu eliminări permanente”.

Etapele următoare

Următorul pas este un vot în sesiunea plenară a Parlamentului, care ar putea avea loc în martie, astfel încât toți deputații să poată adopta o poziție asupra textului. De asemenea, proiectul de lege va trebui să fie aprobat și de Consiliul UE, care nu a adoptat încă o poziție. Un acord final asupra directivei ar trebui să fie obținut după alegerile europarlamentare din iunie, între cele două instituții, în cadrul discuțiilor.

Directiva privind declarațiile ecologice este complementară unui alt text, privind responsabilizarea consumatorilor în contextul tranziției ecologice, care a fost adoptat recent de Parlamentul European după ce s-a ajuns la un acord cu Consiliul la începutul lunii septembrie.

Această directivă interzice, începând cu 2026, mențiuni precum „neutru din punct de vedere climatic” sau „pozitiv din punct de vedere climatic”, care se bazează pe compensarea emisiilor de carbon. Între timp, se așteaptă ca Parlamentul și Consiliul să finalizeze negocierile privind CRCF al UE în cadrul discuțiilor tripartite din 19 februarie.

 

ADVERTISEMENT