News

UE vrea să schimbe din temelii Codul Rutier, inclusiv în România. Durata suspendării permisului ar fi aceeaşi în toate ţările

UE lucrează la o propunere pentru o nouă directivă privind permisele de conducere și armonizarea sancțiunilor. Schimbările ar fi uriaşe în România
09.01.2023 | 15:03
UE vrea sa schimbe din temelii Codul Rutier inclusiv in Romania Durata suspendarii permisului ar fi aceeasi in toate tarile
UE vrea să armonizeze Codul Rutier la nivelul tuturor ţărilor Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Uniunea Europeană, elaborează o nouă directivă privind permisele de conducere și a sancţiunilor din trafic. Ea ar trebui să fie acceptată anul acesta, iar detalii despre eaa oferit Automobil Clubul German (ADAC).

La un an după obţinerea permisului trebuie urmat un curs de perfecţionare

Primele contururi ale propunerii care va fi adoptată de organismele europene sunt deja cunoscute. Schimbările ar afecta mulți șoferi, iar pe cei care respectă regulile chiar în mod pozitiv.

ADVERTISEMENT

În prezent, permisul de conducere categoria B este valabil numai autovehiculelor cu o masă totală admisă de 3,5 tone, astfel că rămân automobile care nu au voie să fie conduse de deținătorii acestor permise de conducere deoarece sunt prea grele. Din acest motiv, se preconizează creșterea masei totale admise la 4,25 tone pentru acest tip de permis, în această categorie intrând şi rulotele.

În plus, directiva prevede ca, pe lângă permisul categoria B, șoferii să primească automat un permis B196 pentru conducerea mopedelor ușoare, de până la 125 cmc.

ADVERTISEMENT

Vârsta minimă pentru permisele de conducere pentru camioane sau autobuze ar putea fi redusă la 18 ani la nivelul întregii UE, legislaţie adoptată deja în România, din luna decembrie. În Germania, de exemplu, categoria C pentru camioane poate fi achiziționată doar la vârsta de 21 de ani, iar categoria D pentru autobuze doar la vârsta de 24 de ani. Fundalul schimbării planificate este penuria acută de șoferi de camion în Uniunea Europeană.

Permisul de conducere digital ar trebui să primească și o a doua șansă, mai scriu cei de la ADAC: scopul este de a face suficientă aplicația pentru smartphone corespunzătoare în cazul unui control al poliției sau atunci când închiriați o mașină. Un cod QR este, de asemenea, luat în considerare în locul cipului actual, pentru a-l face mai rezistent la contrafacere.

ADVERTISEMENT

Se mai discută că orele practice de la şcolile de şoferi să înceapă numai după ce examenul teoretic a fost promovat cu succes. De asemenea, în viitor, cel puțin o parte din testul de conducere ar putea fi susținut pe simulatoare.

Un curs de perfecţionare obligatoriu, la un an de la obţinerea permisului de conducere, are ca scop reducerea numărului de accidente. Experții în siguranță rutieră au recomandat această măsură.

ADVERTISEMENT

Un alt aspect important privitor la modificarea Codului Rutier este acela ca durata suspendării permisului de conducere (de exemplu, pentru conducerea sub influența alcoolului) să fie standardizată și recunoscută reciproc în toate ţările Uniunii Europene. Astfel, o interdicție de conducere impusă în România s-ar aplica astfel şi în Italia sau Germania.

În acest context, sunt necesare și valori limită uniforme pentru consumul de alcool și droguri la nivelul întregului spaţiu comunitar, sistemele de puncte din diferite țări ar trebui armonizate, iar datele privind permisele de conducere ale tuturor cetățenilor UE ar trebui stocate într-o bază de date europeană. Asta ar trebui să ușureze verificările poliției.

ADVERTISEMENT