Vârsta minimă de obţinere a permisului auto pentru categoriile C, CE, D şi DE a fost redusă cu trei ani, astfel că vom avea pe şosele conducători de camioane mari şi tiruri de numai 18 ani şi şoferi de autobuze de numai 21 de ani.
Până acum, doar persoanele care au împlinit 21 de ani puteau să devină șoferi profesioniști, la 18 ani fiind posibilă obţinererea unui permis de categoria B, care dă dreptul conducerii pe drumurile publice a unui autoturism obişnuit. Ministerul de Interne a fost însă obligat să schimbe legea, pentru că România trebuie să transpună o directivă europeană, fiind aduse astfel anumite modificări Codului Rutier.
Astfel, Camera Deputaţilor a adoptat marţi un proiect de lege care prevede reducerea de la 21 la 18 ani a vârstei minime de obţinere a unui permis de conducere pentru categoria C, CE şi de la 24 la 21 ani pentru categoriile D, DE, cu condiţia obţinerii unui certificat de competenţă profesională.
Categoria de permis auto C cuprinde autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată este mai mare de 3.500 kg, iar Categoria CE cuprinde ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria C şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg.
De asemenea, categoria D include autovehiculele destinate transportului de persoane având mai mult de 8 locuri pe scaune, în afara locului conducătorului.
“Prin excepţie, (…) permisul de conducere pentru categoriile de vehicule C şi CE se eliberează de la vârsta de 18 ani cu înscrierea în acesta a codului naţional pentru atestarea valabilităţii categoriei numai în cazul conducerii vehiculului pe teritoriul României în prezenţa instructorului auto atestat sau a examinatorului din cadrul autorităţii competente în timpul desfăşurării cursului practic, respectiv a probelor practice pentru obţinerea certificatului de calificare profesională iniţială (CPI), astfel cum acesta este reglementat prin Normele privind pregătirea şi atestarea profesională a anumitor categorii de conducători auto, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1214/2015 pentru aprobarea normelor privind pregătirea şi atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere sau cu înscrierea codului european armonizat privind deţinerea unui CPI”, prevede actul normativ adoptat marţi de Camera Deputaţilor.
Camera Deputaţilor este for decizional, astfel că legea va merge la preşedinţie, pentru promulgare.