Un fenomen neobişnuit afectează Pământul, avertizează NASA. ”Dezechilibru energetic fără precedent”

NASA avertizează că dezechilibrul energetic al Pământului s-a dublat din 2005 până în 2019.
19.06.2021 | 12:40
Un fenomen neobisnuit afecteaza Pamantul avertizeaza NASA Dezechilibru energetic fara precedent
Pământul captează o cantitate de căldură „fără precedent”, avertizează NASA Foto: hepta, Colaj Fanatik

Avertismentul vine de la Agenția Spațială Americană (NASA) și Administrația Națională Oceanică și Atmosferică (Noaa) care descriu această creștere drept una alarmantă.

Oamenii de știință de la NASA și Noaa spun că „dezechilibrul energetic” al Pământului s-a dublat aproximativ din 2005 până în 2019 într-un mod „alarmant” și că Pământul captează aproape de două ori mai multă căldură decât în ​​2005, potrivit noilor cercetări, o creștere descrisă ca fiind „fără precedent” pe fondul crizei climatice.

„Dezechilibru energetic” se referă la diferența dintre cât din „energia radiativă” a Soarelui este absorbită de atmosfera și suprafața Pământului, în comparație cu cât din „radiația termică cu infraroșu” revine în spațiu.

„Un dezechilibru energetic pozitiv înseamnă că sistemul Pământ câștigă energie, provocând încălzirea planetei”, a spus NASA într-un comunicat despre acest studiu, citat de The Guardian.

Oamenii de știință au stabilit că există un dezechilibru energetic prin compararea datelor de la senzorii de satelit – care urmăresc cantitatea de energie care intră și iese din sistemul Pământului – și datele de pe senzorii plutitori din oceane.

Acest sistem de culegere de date prin intermediul senzorilor plutitori, care se întinde pe tot globul, permite „o estimare exactă a ritmului la care se încălzesc oceanele lumii”.

Deoarece aproximativ 90% din excesul de energie dintr-un dezechilibru se termină în ocean, datele senzorilor din satelit ar trebui să corespundă cu modificările de temperatură din oceane.

„Cele două modalități foarte independente de a privi modificările dezechilibrului energetic al Pământului sunt într-un acord foarte bun și ambele arată această tendință foarte mare, ceea ce ne oferă multă încredere că ceea ce vedem este un fenomen real și nu doar un artefact instrumental”, a spus Norman Loeb, autor principal al studiului și cercetător al NASA.

„Tendințele pe care le-am găsit au fost într-un fel destul de alarmante.”

Gazele cu efect de seră mențin căldura în atmosfera Pământului

Creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră menține căldura în atmosfera Pământului, captând radiațiile care altfel s-ar deplasa în spațiu. Această încălzire stimulează alte modificări, inclusiv topirea gheții și a zăpezii. O creștere a vaporilor de apă și schimbarea norilor ar putea exacerba și mai mult această încălzire, a mai spus NASA.

Studiul a constatat că această dublare este rezultatul, parțial, al creșterii gazelor cu efect de seră și a vaporilor de apă, precum și a scăderii norilor și a gheții.

Cercetătorii au mai spus că o schimbare „naturală” în Oceanul Pacific de la o fază rece la una caldă a avut probabil un rol semnificativ în amplificarea acestui dezechilibru energetic.

„Este probabil un amestec de forțare antropică și variabilitate internă”, a spus Loeb. „Și în această perioadă ambele provoacă încălzire, ceea ce duce la o schimbare destul de mare a dezechilibrului energetic al Pământului. Amploarea creșterii este fără precedent.”

Totuși, Loeb a precizat că această cercetare oferă doar o privire asupra schimbărilor climatice pe termen lung și, potrivit NASA, că „nu este posibil să se prevadă cu certitudine cum ar putea arăta deceniile următoare pentru echilibrul bugetului energetic al Pământului”.

Studiul a stabilit că, în afara cazului în care rata de absorbție a căldurii încetinește, ar trebui să ne așteptăm la schimbări climatice mai mari.

Teodora Stoica a făcut top 3 cei mai petrecăreți jucători români: „Sper să...