News

Viitorul noului avion de luptă al US Air Force se joacă între Boeing și Lockheed-Martin

Boeing și Lockheed-Martin se vor lupta pentru dezvoltarea viitorului avion de vânătoare al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite.
31.07.2023 | 17:22
Viitorul noului avion de lupta al US Air Force se joaca intre Boeing si LockheedMartin
Lockheed-Martin a dezvăluit un misterios avion de luptă de generația a 6-a care a atras curiozitatea multora / Foto: captură YouTube
ADVERTISEMENT

În august 2022, Pentagonul a anunțat că a atribuit cinci contracte în valoare totală de 4,9 miliarde de dolari în cadrul programului NGAP (Next Generation Adaptive Propulsion), care vizează dezvoltarea unui nou motor cu ciclu adaptiv pentru a șasea generație de avioane de luptă pentru Forțele Aeriene ale SUA. Ca piatră de temelie a unui „sistem de sisteme” numit NGAD (Next Generation Air Dominance).

„Solicitare clasificată” a Pentagonului

În timp ce prezența producătorilor de motoare GE Aviation și Pratt & Whitney era evident așteptată, cea a Lockheed-Martin, Northrop Grumman și Boeing era mult mai puțin așteptată. „Contractul acoperă execuția fazei de prototipare a programului Next Generation Adaptive Propulsion și se concentrează pe furnizarea de capacități ale sistemului de propulsie pentru viitoarele platforme NGAD”, se arată în anunțul de atribuire a contractului, fără a oferi alte detalii.

ADVERTISEMENT

Mai recent, în luna mai a acestui an, Pentagonul a emis o „solicitare clasificată” către industrie pentru un „contract de dezvoltare, inginerie și fabricație pentru platforma NGAD” în 2024. Cu alte cuvinte, procesul de selecție pentru industrie a fost deschis în mod oficial. Cu toate acestea, cu excepția unor surprize, este probabil ca această „competiție” să se desfășoare între Lockheed-Martin și Boeing, întrucât săptămâna trecută Northrop-Grumman a anunțat că nu va depune o ofertă, notează Opex 360.

Un avion asemănător cu un „doritos”

„Am informat Forțele Aeriene ale SUA că nu intenționăm să răspundem la solicitarea NGAD”, a declarat Kathy Warden, CEO-ul Northrop Grumman, în cadrul prezentării rezultatelor companiei, la 27 iulie. Cu toate acestea, într-un film promoțional lansat în noiembrie 2021, Northrop Grumman a dezvăluit planurile pentru un nou avion de luptă cu o formă ciudată care, fără ampenaj și cu prize de aer situate deasupra fuselajului, semăna cu un „doritos”.

ADVERTISEMENT

În orice caz, forma sa semăna cu imaginea conceptuală a NGAD pe care Forțele Aeriene ale SUA o publicaseră cu câteva luni mai devreme. Cu toate acestea, în lipsa unor detalii suplimentare, s-a sugerat că acest avion ar putea fi dezvoltat pentru programul F/A-XX, echivalentul NGAD al Marinei americane. Trebuie remarcat faptul că acest program pare să prindă viteză, întrucât Pentagonul a solicitat Congresului o finanțare de 9 miliarde de dolari pentru perioada 2024-28.

Conform liniilor directoare ale programului dezvăluite de Marina americană într-un document intitulat „Navy Aviation 2030-35””, F/A-XX se va afla, de asemenea, în centrul unui „sistem de sisteme” cunoscut sub numele de FoS (Family of Systems).

ADVERTISEMENT

Având capacitatea de a transporta arme cu rază lungă de acțiune și o serie de senzori activi, acest avion va avea o rază de acțiune mai mare și o viteză mai mare decât actualul F/A-18 Super Hornet. Mai mult, imaginea conceptuală publicată cu această ocazie prezenta unele asemănări cu demonstratorul YF-23, care fusese dezvoltat de Northrop Grumman în cadrul programului Advanced Tactical Fighter (ATF), care a fost atribuit ulterior companiei Lockheed-Martin, împreună cu F-22A Raptor.

„Echilibrul” între risc și beneficii

În orice caz, Kathy Warden a explicat că strategia companiei Northrop Grumman este de a alege „programele potrivite”, adică cele care oferă un „echilibru adecvat între risc și recompensă, atât pentru client, cât și pentru baza industrială”.

ADVERTISEMENT

Acesta este motivul pentru care grupul s-a retras din licitațiile pentru viitoarele avioane de alimentare și de antrenament ale Forțelor Aeriene ale SUA. Aceste două proiecte, câștigate de Boeing, au dat naștere la dificultăți majore și depășiri de costuri pe care producătorul a trebuit să le suporte.

„Avem alte oportunități în sectorul avioanelor militare”, a declarat directorul general al Northrop Grumman. Acesta este cazul nu numai al programului de bombardiere strategice B21 Raider, ci și al avioanelor F-35, întrucât Northrop Grumman este un subcontractant important. Acesta este, de altfel, rolul pe care îl are în vedere pentru proiectul NGAD.

În ceea ce privește programul F/A-XX, Kathy Warden a declarat că încă nu a fost luată nici o decizie oficială. „Este un program pe care îl vom urmări dacă guvernul va echilibra în mod corespunzător riscurile și beneficiile și dacă suntem bine poziționați”, a spus ea, înainte de a refuza să facă alte comentarii. Va trebui să așteptăm „să apară ceva mai multe informații”, a conchis Warden.

ADVERTISEMENT