News

Visul lui Florin Cîțu: autostradă peste Carpați în 5 ani. Când ar putea fi, de fapt, finalizată A1 Pitești – Sibiu?

FANATIK îți prezintă cât de realistă este propunerea lui Florin Cîțu, de a finaliza autostrada Pitești - Sibiu, în următorii 5 ani.
27.05.2021 | 12:41
Visul lui Florin Citu autostrada peste Carpati in 5 ani Cand ar putea fi de fapt finalizata A1 Pitesti  Sibiu
Visul lui Florin Cîțu: autostradă peste Carpați în 5 ani. Când ar putea fi, de fapt, finalizată A1 Pitești - Sibiu? Sursa foto: colaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Florin Cîțu are planuri destul de ambițioase pentru România, iar odată cu scăderea intensității pandemiei și pe măsură ce progresele cu PNRR avansează, premierul e din ce în ce mai deschis spre a discuta despre aceste dorințe.

Prim-ministrul e pregătit pentru opt ani de guvernare liberală, idee pe care deja a propus-o publicului odată cu dezbaterile despre Planul Național de Redresare și Reziliență. ”Vă asigur că nu este program politic, este program pe proiecte. Planul garantează că vom avea o guvernare pe principii liberale cel puțin 8 ani de acum încolo”, a declarat Florin Cîțu în Parlament, pregătind terenul, cel puțin declarativ, pentru câștigarea alegerilor din 2024.

ADVERTISEMENT

Într-adevăr, 2024 e un an de foc pentru politica din România, cu toate alegerile desfășurate pe parcursul anului. Dacă socoteala de acasă se potrivește cu cea din târg, asta rămâne de văzut. Pandemia încă nu e gata, iar PNRR mai are până să fie aprobat și planurile să fie demarate.

În plus, Florin Cîțu nu are siguranța că și el va mai apuca să vadă, cel puțin de la Palatul Victoria, îndeplinirea promisiunilor făcute în această perioadă. Are de trecut un mare hop, congresul PNL, de unde poate ieși cu o poziție consolidată, ca lider de partid și premier, sau de unde poate pierde nu doar șefia liberalilor, ci și a Guvernului.

ADVERTISEMENT

Cîțu vrea ca românii să-și bea cafeaua la Viena, după un drum exclusiv pe autostradă

Până atunci, însă, avem o nouă afirmație importantă a premierului. Invitat la podcastul Fain & Simplu, cu Mihai Morar, Florin Cîțu a făcut o nouă declarație curajoasă: ”Vreau ca românii să se urce pe autostradă la Constanța și să ajungă lejer la Viena să bea o cafea. Vreau să trecem Carpații cu autostrada, e foarte important pentru mine. Trebuie să unim România: și Ardealul, și Moldova, și Muntenia să fie unite și prin autostrăzi. E important, că așa le dezvoltăm pe toate.”

Cine are de gând să bea o cafea la Viena plecând de la Constanța trebuie să-și mai ia câteva cafele la purtător, deoarece drumul durează ceva mai mult de 14 ore și jumătate. Timpul s-ar mai reduce cu câteva ore odată ce varianta Valea Oltului nu mai este singura disponibilă pentru a intra în interiorul arcului carpatic.

ADVERTISEMENT

Iar, ca să reduci și mai mult timpul de condus, poate vrei să bei o cafea la Szeged. Momentan, însă, nici această variantă nu prea e posibilă pentru o singură zi de condus; ai avea nevoie de aproape 11 ore să ajungi la destinație.

Traversarea țării de la est la vest (sau invers, desigur, pentru că după cafea, trebuie să te întorci și acasă), durează încă inacceptabil de mult. În teorie, e vorba de 10 ore și 13 minute pentru 858 de kilometri. În practică, timpul crește considerabil datorită stării precare a anumitor sectoare de drum, dar și a porțiunilor constante aflate în reparații pe porțiunea dintre Râmnicu Vâlcea și Sibiu.

ADVERTISEMENT

2026, un termen realist pentru visul lui Cîțu?

Florin Cîțu crede că 2026 e un termen potrivit pentru ca românii din Constanța să poată conduce neîntrerupt, pe autostradă, până la ieșirea din țară. Este, însă, realist acest termen?

Din fericire, autostrada A2 e complet circulabilă de la Constanța până la București. Începută pe vremea lui Nicolae Ceaușescu, cu o primă porțiunea dată în exploatare în 1987, autostrada a fost finalizată în 2012.

Ajungând în București, însă, constănțeanul dornic de o cafea vieneză are de străbătut orașul fix prin mijlocul acestuia, o experiență deloc plăcută, care te scoate din ritmul autostrăzii și te forțează să stai la zeci de semafoare. Centura Bucureștiului nu e nici ea o soluție, fiind încă destul de aglomerată și pe alocuri, și periculoasă.

Autostrada A0, gura de aer necesară Bucureștiului

Astfel, e nevoie de autostrada A0, un proiect dorit de mulți ani, dar care a început să se concretizeze abia acum patru ani. Tot atunci se estima că proiectul ar urma să fie gata în 2021, însă iată că lucrurile s-au mișcat mai greu. Prima legătură completă a A0 cu cele două autostrăzi care ajung la București ar urma să fie gata în 2023, pe tronsonul de sud. Cei aproximativ 52 de kilometri ar putea fi parcurși cam în 25 de minute, fără să mai ai de-a face cu haosul din centrul Capitalei.

Tronsonul de nord mai are ceva de așteptat. Două loturi sunt încă în faza de licitație, iar deschiderea acestora este estimată pentru 2024. Rămâne de văzut dacă se va respecta acest termen.

Lucrările la A0 au început, iar lotul 2 este realizat în proporție de 8%, lucrările fiind demarate și la primul lot. Având în vedere că loturile ar urma să fie deschise în iunie 2023 (lotul 1) și februarie 2023 (lotul 2), ne putem aștepta ca lotul al treilea, pentru care abia a început marcarea traseului, să fie gata la finalul anului sau chiar la începutul lui 2024.

Așadar, cel puțin până în a doua jumătate a lui 2023 are de așteptat un constănțean care vrea să meargă continuu pe autostradă, cel puțin până la Pitești.

Pitești – Sibiu: spaima Guvernului, cearta constructorilor

De aici încolo începe adevărata problemă, deoarece tronsonul Pitești – Sibiu este cel mai dificil pe care îl are autostrada A1. 

Autostrada a fost și încă este subiectul a numeroase discuții. Din fericire, printre toate aceste discuții, au început și lucrările la loturile de capăt. În total, Pitești – Sibiu va avea 123,99 kilometri, distanță la care se adaugă și 17,56 kilometri din centura Sibiu, deja dați în folosință.

Odată cu inaugurarea autostrăzii, durata drumului se va reduce la aproximativ o oră, față de trei ore necesare în prezent pentru a ajunge de la Pitești la Sibiu, prin Râmnicu Vâlcea și pe Valea Oltului. Pentru temerari, varianta Transfăgărășanului necesită ceva mai mult de 4 ore și jumătate de condus. Asta când e deschis.

Ce se mai întâmplă, totuși, cu A1 Pitești – Sibiu? Lotul Pitești – Curtea de Argeș, a fost atribuit acum un an de zile, iar în mai 2021 se termină perioada de proiectare și începe, efectiv, perioada de execuție, ce durează 48 de luni. Primele utilaje au fost aduse pe șantier, iar lucrurile sunt gata să înceapă în următoarele zile. Dacă lucrurile merg conform calendarului stabilit, tronsonul ar urma să fie circulabil începând cu mai-iunie 2025. 

Similar este și lotul Sibiu – Boița. Cu o lungime la jumătate din cel prezentat anterior, acesta a fost atribuit în aprilie 2019. Perioada de proiectare a durat un an, iar acum ne aflăm în perioada de execuție, care ar trebui să fie gata în aprilie 2023.

Situația autostrăzilor din România în mai 2021. Sursa foto: 130km.ro.
Situația autostrăzilor din România în mai 2021. Sursa foto: 130km.ro.

 

Rămân, însă, cu semnul întrebării, alte trei secțiuni: Boița – Cornetu (licitație demarată în decembrie 2020, Cornetu – Tigveni (licitație începută în septembrie 2020) și Tigveni – Curtea de Argeș (licitație lansată în martie 2019).

Sectorul Tigveni – Curtea de Argeș se află într-un nou litigiu. În luna martie a fost declarată câștigătoare compania Porr, însă CNSC a admis contestația celor de la Rizzani. Astfel, semnarea contractului va mai fi decalată pentru alte câteva săptămâni, dacă nu luni. În situația în care contractul ar fi fost semnat în această perioadă, am fi putut circula, cel mai devreme, în mai 2026 pe acest tronson (16 luni perioada de proiectare + 44 luni perioada de execuție).

Lotul Boița – Cornetu se află în perioada de licitație, cu 11 ofertanți care au depus oferte în luna februarie. S-a ajuns la o listă scurtă o lună mai târziu, iar acum suntem în așteptarea alegerii unui constructor. Dacă nu mai apare vreo contestație, durata lucrărilor ar urma să fie de 88 de luni, dintre care 24 de proiectare și 64 de execuție. Ipotetic vorbind, dacă lucrările ar începe în luna iunie a acestui an, segmentul ar fi dat în circulație în octombrie 2028(!). 

Rămâne segmentul Cornetu – Tigveni, cea mai mare miză pentru constructori, având în vedere contractul de peste 1 miliard de euro pus la bătaie de Ministerul Transporturilor. Costurile mari reflectă gradul mare de dificultate al acestui segment de autostradă. Cât va dura execuția acestuia? Destul de mult, din nou.

Iarăși, dacă lucrurile ar fi mers bine și contractul ar fi fost semnat, lucrările începând acum, ar fi durat nu mai puțin de 73 de luni (14 luni proiectare și 59 de luni execuție), astfel că ar fi fost gata cel mai devreme în iulie 2027. Situația e încă incertă în privința constructorului, așa că va mai dura cel puțin câteva luni până la atribuirea contractului.

Cinci ani se transformă în… aproape zece

Așadar, pentru ca un constănțean să meargă neîntrerupt pe autostradă până la Sibiu, va avea de așteptat cel puțin până în octombrie 2028, dacă ne luăm după termenele de execuție propuse în contract. Situația este însă una ipotetică și imposibilă, deoarece tronsoanele respective încă n-au intrat în faza de execuție. Astfel, e foarte posibil ca termenul de finalizare al autostrăzii Pitești – Sibiu să meargă cel puțin spre 2029, mai realistă fiind finalizarea A1 undeva în 2030. 

Din fericire, până atunci, sigur va fi gata și un ultim tronson lipsă din A1, între Lugoj și Deva: de 9 kilometri mai este nevoie pentru completarea autostrăzii, iar licitația a fost deblocată în urmă cu doar câteva săptămâni. Acum, nouă ofertanți se luptă pentru a obține contractul. Acesta propune o perioadă de proiectare de 10 luni și una de execuție de 28 de luni. În cel mai bun caz, segmentul ar fi fost gata prin iulie 2024. În cel mai rău caz, oricum va fi gata până spre finalul deceniului, când ar trebui să fie finalizată întreaga autostradă A1.

Așadar, termenele avansate constant de Florin Cîțu, de Cătălin Drulă, dar și de alți miniștri ce discută despre viitorul țării par să fie din ce în ce mai nerealiste. Va fi foarte curios de urmărit cum ar putea fi gata autostrada Pitești – Sibiu, până în 2025, având în vedere că pentru anumite tronsoane, construcția este estimată la mai bine de șase ani de zile. Nu mai vorbim despre ipoteticele întârzieri, ce ar putea apărea și ar fi de înțeles pentru un segment de autostradă atât de dificil.

”În următorii 5 ani o să facem mai mult pentru români, pentru că suntem datori și avem restanțe, statul are restanțe și trebuie să le plătim. Cred că în următorii 5 ani trebuie să încheiem un capitol trist din istoria României, să terminăm autostrada Sibiu-Pitești”, afirma Cîțu la podcastul lui Mihai Morar. Cei cinci ani sunt, la cum se prezintă situația, un termen cel puțin fantezist pentru cea mai amplă lucrare de infrastructură din România.

ADVERTISEMENT