Wizz Air, principalul operator aerian în Europa Centrală și de Est, a ajuns în mijlocul unui scandal uriaș, după ce 10 piloți de naționalitate italiană s-au plâns că au fost concediați abuziv de filiala din România a companiei ungare. Aceștia au reclamat că Wizz Air a invocat criza sanitară provocată de pandemia de COVID-19 pentru a scăpa de angajații străini cu salarii mai mari.
Cei 10 piloți au solicitat despăgubiri totale de 1.000.000 de euro (100.000 de euro pentru fiecare) într-o plângere pe care au adresat-o Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării iar unii dintre ei au încercat să conteste și în instanță decizia de concediere. A existat chiar și o plângere penală pe numele șefilor filialei de la Otopeni, însă aceasta a primit soluție de clasare.
”În realitate, desfiinţarea posturilor s-a bazat pe criterii de naţionalitate și venit, majoritatea personalului concediat fiind cetăţeni italieni cu salarii mai mari în comparaţie cu alţi angajaţi”, se arată în plângerea formulată de cei 10 piloți la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării.
Conform unor documente prezentate de avocatul reclamanților, din cei 55 de piloți concediați sub pretextul unei reorganizări, 21 erau italieni. După concediere, mai spun piloții, compania ”a procedat la recrutarea unor noi angajați pe pozițiile de pe care aceștia au fost concediați”, deși reorganizarea activității companiei ar fi trebuit să includă desființarea acestor posturi din organigramă.
”Petenții susțin că ”problemele financiare” generate de pandemie și pentru care au fost concediați s-au reflectat astfel: după concedierea petenților, Wizz Air a achiziționat 14 aeronave noi, a deschis baze și a angajat 36 de membrii ai echipajului și 14 piloți începând cu 1 iulie 2020, respectiv la o lună și jumătate după ce aceștia au fost concediați”, se mai arată în plângerea făcută la CNCD.
În fapt, spun aceștia, situația companiei Wizz Air era departe de a fi una critică, problemele financiare fiind contrazise chiar de fondatorul companiei, Josef Varandi, care la doar câteva săptămâni după concedierea angajaților a donat 1 milion de lire sterline Universității din Londra.
Cea mai gravă acuzație la adresa șefilor companiei Wizz Air din România apare într-o înregistrare audio, pe care piloții au depus-o la CNCD. În cadrul unei ședințe de management din aprilie 2020, în care s-ar fi luat în discuție concedierea unor angajați, aceștia sunt numiți ”bad apples” (mere stricate), ”bad leavers” (cei nedoriți de companie), ”dismissed for poor performances” (concediați pentru performanțe slabe).
Înregistrarea, spun reclamanții, a fost distribuită pe rețelele de socializare, mai ales în grupurile de angajați ai companiilor aeriene. În urma acestui lucru, Wizz Air și-ar fi concediat șeful operațiunilor de zbor care apare pe înregistrare, spun piloții.
Reprezentanții companiei Wizz Air spun, însă, că apariția acestei înregistrări în spațiul public, inclusiv în presa internațională, a fost făcută în mod nelegal, fiind vorba despre o ședință internă. Mai mult, aceștia spun că afirmațiile fostului director nu demonstrează o politică de departajare a angajaților pe criterii de naționalitate, ci face referire tocmai la ”cei care nu respectă regulamente și proceduri interne, respectiv cei care întârzie a locul de muncă”.
Avocații companiei au arătat că toate acțiunile formulate în instanță de piloții au fost respinse, iar plângerea penală împotriva Wizz Air, de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Buftea a fost clasată.
CNCD a admis plângerea cetățenilor italieni cu privire la utilizarea unor criterii discriminatoare în concedierea piloților italieni și a amendat compania Wizz Air cu 5.000 de lei. Consiliul și-a declinat competența în legătură cu legalitatea măsurilor de concediere și de acordare a unor despăgubiri pentru foștii angajați.
La sfârșitul lunii iulie, Wizz Air a contestat în instanță hotărârea CNCD, urmând ca procesul să se desfășoare la Curtea de Apel București.
Într-un punct de vedere trimis pe adresa FANATIK, reprezentanții Wizz Air resping categoric acuzațiile de discriminare și dau asigurări că oferă șanse egale tuturor angajaților și colaboratorilor.
„Ca parte a disponibilizărilor cauzate de efectele pandemiei de COVID-19, o parte dintre colegii noștri au trebuit să părăsească compania. Dintre cei disponibilizați, au existat angajați nemulțumiți care au depus o sesizare privind discriminarea împotriva Wizz Air la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării din România, acțiune care a rezultat într-o amendă ce a fost contestată.
Wizz Air respinge în mod categoric acuzația că ar discrimina vreun angajat pe criterii de naționalitate, sau orice alt criteriu, și considerăm că acest lucru ar fi trebuit să fie evident, în contextul în care disponibilizările cauzate de pandemia de COVID-19 au implicat angajați de naționalități diverse.
Suntem o companie aeriană ce oferă șanse egale și ne mândrim cu diversitatea oamenilor noștri. Avem în continuare oameni de diverse naționalități printre angajații noștri din România și din rețea și facem toate eforturile pentru a ne sprijini angajații în carieră”, arată reprezentanții Wizz Air într-un răspuns solicitat de FANATIK.