News

Accesul la medicamente în UE. De ce primește România medicamente noi la doi ani după Germania?

Acces inegal la medicamente în UE. Țările bogate, piețele preferate de BigPharma, săracii din est mai așteaptă sau mor cu zile
02.10.2023 | 13:51
Accesul la medicamente in UE De ce primeste Romania medicamente noi la doi ani dupa Germania
Accesul inegal la medicamente, un eșec al „marii familii” europene / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Nu toți pacienții din Uniunea Europeană sunt egali când vine vorba de tratamentul cu medicamente de ultimă generație. Piața unică este unul din fundamentele blocului comunitar. Dar când vine vorba de un tip de produs – medicamentele care salvează vieți – fiecare țară este pe cont propriu.

„O situație inacceptabilă”

Pacienții din Uniunea Europeană nu au la dispoziție aceleași medicamente atunci când se luptă cu o boală. Un medic din România așteaptă în medie doi ani pentru a prescrie același medicament de ultimă generație ca și omologul său din Germania.

ADVERTISEMENT

Dacă cineva suferă de o boală care îi pune viața în pericol, cum ar fi cancerul, aceasta este diferența dintre viață și moarte. Factorii de decizie politică sunt conștienți de această loterie a medicamentelor – și doresc să o schimbe.

„Pacienții din statele occidentale și din statele membre mai mari au acces la 90% din medicamentele nou aprobate. În statele membre estice și mai mici, acest procent este de până la 10%”, a declarat comisarul european pentru sănătate Stella Kyriakides într-un discurs din aprilie. „Această situație este cu adevărat inacceptabilă”, a adăugat ea, notează Politico.

ADVERTISEMENT

Înaltul oficial european a prezentat propunerea Comisiei de reformare a pieței farmaceutice europene, al cărei principal obiectiv este de a rezolva problema accesului inegal la medicamente.

Ideea principală este de a pedepsi companiile care nu-și lansează produsele pe toate cele 27 de piețe ale UE în termen de doi ani. Dacă nu vor face jocul, se vor confrunta mai devreme cu concurența rivalilor. Este un instrument brutal pentru ceea ce experții consideră a fi o problemă complicată. Și încă nu s-a stabilit dacă va funcționa.

ADVERTISEMENT

Medicamente scumpe, foarte scumpe

Dar, în timp ce legiuitorii din Parlament încep dezbateri aprinse asupra detaliilor textului, rămân obstacole mari în calea unei piețe mai echitabile a medicamentelor. Un prim motiv este evident: unele medicamente sunt foarte scumpe. Și există diferențe economice mari în cadrul celor 27 de țări ale UE – de exemplu, PIB-ul pe cap de locuitor al Bulgariei este de aproape cinci ori mai mic decât cel al Olandei. Firește, acest lucru înseamnă că unele țări pot cheltui mai mult pe sănătate – și pe medicamente – decât altele.

O analiză a pieței europene a medicamentelor împotriva cancerului, finanțată de industria farmaceutică și realizată de Institutul suedez pentru economie în domeniul sănătății (IHE), arată că Austria, Germania și Elveția, țările care cheltuiesc cel mai mult, au cheltuit între 92 și 108 euro pe persoană pentru medicamente împotriva cancerului, față de 13-16 euro în Republica Cehă, Letonia și Polonia.

ADVERTISEMENT

Scăderea cheltuielilor se traduce prin mai puține medicamente prescrise. În cazul medicamentelor imuno-oncologice, de exemplu, utilizarea în țările mai sărace a fost între o zecime și o cincime din cea observată în țările mai bogate.

„O mare parte a pacienților europeni cu cancer, în special în Europa de Est, nu pot avea acces la medicamente eficiente (și potențial rentabile) din motive legate de accesibilitate”, scriu cercetătorii.

Negocierile secrete ale BigPharma

Un motiv mai complicat constă în modul opac în care sunt stabilite prețurile medicamentelor. De departe, cel mai frecvent mod de negociere a prețurilor în Europa este că societățile farmaceutice negociază prețurile cu guvernele în mod direct și în secret, astfel încât nici o țară nu știe cu adevărat cât plătește alta pentru un medicament.

„Acestea (companiile farmaceutice) aleg să lanseze mai întâi medicamentele în țările în care se așteaptă să obțină prețuri mai mari, în general, țările cu venituri mai mari care pot plăti mai mult”, a declarat Sabine Vogler, care conduce departamentul de farmacoeconomie al Institutului Național de Sănătate Publică din Austria.

„În țările din sudul Europei, cum ar fi Portugalia și Grecia, și în țările din Europa de Est, acestea sunt propuse într-o etapă ulterioară, în doi sau trei ani”.

Bogații, primii serviți

Atunci când lansează un nou medicament, companiile merg mai întâi în țările în care pot obține cel mai bun preț – de obicei cele mai mari și mai bogate. Guvernele din aceste țări vor stabili un așa-numit preț de referință, care este disponibil publicului.

Însă acest preț este negociat în cadrul unor discuții confidențiale în care se convine asupra unei reduceri nedivulgate. Procesul începe din nou cu următoarea țară, care folosește prețul de referință public ca punct de plecare.

Rezultatul este că negocierile se întind în timp – iar țările cu piețele cele mai puțin atractive sunt ultimele la rând. Pentru industria farmaceutică, vinovatul este multitudinea de formalități administrative necesare pentru a convinge guvernele să plătească pentru un nou medicament.

„Cererea de negociere a medicamentelor este un proces care consumă mult timp”, se arată într-o analiză publicată de lobby-ul farmaceutic EFPIA privind cauzele principale ale întârzierilor în lansarea medicamentelor. „Fiecare țară cere elaborarea unui dosar personalizat în limba locală și respectarea regulilor locale”.

În teorie, Directiva UE privind transparența limitează la 180 de zile perioada de timp pe care o au la dispoziție țările pentru a lua o decizie cu privire la suma pe care o vor plăti pentru un medicament. În practică, însă, directiva permite „oprirea ceasului”, adică oprirea numărătorii inverse atunci când autoritățile de reglementare și agențiile guvernamentale solicită companiilor mai multe date.

Iar acest lucru se poate cumula. O analiză a industriei privind timpul mediu de acces la medicamente personalizate pentru cancer în cinci țări a arătat că Danemarca are nevoie de puțin peste patru luni pentru a decide dacă va plăti sau nu pentru un medicament. În Polonia, țara cu cele mai slabe rezultate, este nevoie de 30.

Evaluarea comună a tehnologiilor de sănătate

Câteva remedieri sunt deja în lucru. Așa-numita evaluare comună a tehnologiilor de sănătate va produce o evaluare unică la nivelul UE a noilor medicamente, pentru a ajuta țările să decidă cât de mult vor plăti, în loc de 27 de dosare naționale pentru fiecare medicament, așa cum se întâmplă în prezent. Prima evaluare comună este așteptată în 2025.

Grupuri regionale de țări, cum ar fi inițiativa formată din Belgia, Olanda, Luxemburg, Austria și Irlanda, au început să se reunească pentru a cumpăra medicamente în comun, ceea ce simplifică negocierile pentru producătorii de medicamente și consolidează puterea de negociere a cumpărătorilor.

Dar propunerea de reformă a Comisiei Europene privind produsele farmaceutice este cea mai ambițioasă soluție de până acum. Și, având în vedere că pachetul a fost deja supus unui lobby puternic din partea industriei împotriva inițiativei de a impune lansări la nivelul blocului comunitar, legislațiile europene vor avea mult de furcă.

ADVERTISEMENT