News

Ancheta UE privind mașinile electrice. China, pregătită de război cu Bruxelles

Miză geopolitică și război comercial cu China. Beijingul se pregătește de război cu UE, după ancheta privind subvenționarea mașinilor electrice
05.10.2023 | 16:42
Ancheta UE privind masinile electrice China pregatita de razboi cu Bruxelles
Războiul mașinilor electrice: China denunță ancheta antitrust a UE ca nefondată / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

China se pregătește pentru o bătălire economică serioasă cu UE, după ce Bruxelles a anunțat că deschide o anchetă privind subvenționarea de către Beijing a mașinilor sale electrice care amenință piața europeană.

Un război comercial riscant

China a reacționat miercuri cu furie la anunțul Uniunii Europene privind deschiderea unei investigații privind subvențiile acordate de guvernul de la Beijing pentru vehiculele electrice, ridicând miza unei dispute geopolitice care ar putea escalada într-un război comercial mai amplu. Într-o declarație explicită, Ministerul chinez al Comerțului a promis că „va proteja cu fermitate interesele legitime ale companiilor chineze” și a contestat termenele strânse prevăzute în ancheta UE.

ADVERTISEMENT

Acest răspuns pune Beijingul – și ambițiile sale industriale globale – pe un curs de coliziune cu Comisia Europeană „geopolitică” din ce în ce mai afirmată în a-și apăra interesele, a Ursulei von der Leyen.  Dacă se adaugă atmosfera politică hiper-naționalistă din China și faptul că ancheta a fost lansată în timpul sărbătorii de o săptămână a Zilei Naționale, rezultă un cocktail periculos, notează Politico.

Beijing: „Presupuneri subiective”

În esență, Beijingul a acuzat UE că nu a asigurat un proces echitabil. Ancheta UE, au chinezii, se bazează pur și simplu pe „așa-numitele proiecte de subvenții” și pe „presupuneri subiective”, adăugând că blocul comunitar – cunoscut pentru înclinația sa, uneori cu obstinație, de a pune accentul pe regulamentul Organizației Mondiale a Comerțului – „nu este în conformitate cu normele relevante ale organizației”.

ADVERTISEMENT

Comisia Europeană: „O achetă bazată pe fapte”

Comisia Europeană a ripostat, subliniind că „a urmat toate etapele procedurale, corect și complet, în conformitate cu cerințele legale stabilite în conformitate cu normele UE și ale Organizației Mondiale a Comerțului”, a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei, Olof Gill. Ursula Von der Leyen a declarat că „vom acționa decisiv” ori de câte ori UE va găsi dovezi de denaturare a pieței și de concurență neloială. „Această anchetă anti-subvenție va fi amănunțită, corectă și bazată pe fapte”, a spus ea.

În regim de mare viteză

Reacția verbală puternică a Beijingului nu este cu totul neașteptată, deoarece acesta consideră că demersul UE – determinat de lobby-ul francez din culise – reprezintă o lovitură directă la adresa ambiției sale de a domina piața mondială a vehiculelor electrice ieftine. În special, declarația chineză a vizat scurta perioadă de consultare care a precedat anunțul oficial de miercuri.

ADVERTISEMENT

„UE a cerut Chinei să desfășoare consultări într-o perioadă extrem de scurtă de timp, fără a furniza documente valide pentru astfel de consultări”, se arată în comunicatul ministerului chinez. „Acest lucru periclitează grav drepturile Chinei”.

Beijingul are dreptate, a declarat Arnoud Willems, partener de comerț internațional la firma de avocatură Baker McKenzie. „Procesul este într-adevăr foarte scurt, mai ales în timp ce este o perioadă de vacanță în China”, a declarat Willems.

ADVERTISEMENT

Toate părțile trebuie să răspundă la un chestionar în termen de o săptămână. Printre aceștia se numără exportatorii de vehicule electrice cu sediul în China și companiile europene. Guvernul chinez are, de asemenea, un rol în acest proces și i se va cere să explice natura subvențiilor.

Ce dovezi, ce prejudiciu?

Bruxelles-ul va trebui să dovedească existența subvențiilor privind mașinile electrice, să estimeze cât de mari sunt acestea și să stabilească faptul că a rezultat o anumită formă de prejudiciu pentru producătorii europeni, a declarat Philippe De Baere, managing partner la cabinetul Van Bael & Bellis. De asemenea, „va trebui să dovedească faptul că există o legătură de cauzalitate între inputurile subvenționate și prejudiciul adus industriei europene”.

Acest lucru ar putea fi o provocare, din două motive. În primul rând, China a preluat conducerea în ceea ce privește tehnologia bateriilor necesară pentru alimentarea mașinilor nepoluante, prin investiții strategice în timp util, în timp ce producătorii europeni de automobile s-au axat pe motorul cu combustie internă pe care guvernele doresc acum să îl elimine treptat.

În al doilea rând, afirmația Comisiei potrivit căreia China a cauzat prejudicii industriei auto europene într-un moment în care aceasta își intensifică producția implică faptul că sunt afectate capacități industriale care nu există încă.

Trenul pierdut în favoarea Chinei

„Este adevărat că producția de automobile din China este probabil subvenționată într-un mod care nu este echitabil în conformitate cu normele internaționale privind subvențiile”, a declarat Niclas Poitiers, analist de cercetare la think tank-ul Bruegel din Bruxelles.

„Dar, să fim sinceri, motivul pentru care mașinile chinezești vin în Europa nu este doar politica industrială sau subvențiile, ci și faptul că au investit cu adevărat în tehnologiile care s-au maturizat cu adevărat, în timp ce mulți producători auto europeni nu au ajuns încă acolo, în special în ceea ce privește partea ieftină a tehnologiei”.

În timp ce Beijingul este așteptat să facă mult zgomot în săptămânile și lunile următoare, puternicul departament comercial al Comisiei Europene se va concentra pe strângerea de dovezi. „Nu ne putem aștepta să avem prea multă vizibilitate în următoarele câteva săptămâni sau chiar luni. La urma urmei, acesta este o procedură care durează un an. Mă îndoiesc că vom avea vești înainte de alegerile europene”, a declarat Elvire Fabry, expert în comerț la Institutul Jacques Delors din Paris.

Miza, esențială pentru giganții germani

Alegerile pentru Parlamentul European vor avea loc în iunie anul viitor, după care va fi numită o nouă Comisie Europeană. Miza este deosebit de mare în special pentru industria auto germană, care se teme că, odată ce UE va impune măsuri punitive împotriva omologilor chinezi, Beijingul ar putea lua măsuri de retorsiune împotriva prezenței lor comerciale masive în China. Mai pe scurt, giganți precum BMW, VW sau Mercedes nu vor să piardă nimic din cea mai mare piață auto din lume: China

Jacob Gunter, analist senior la grupul de reflecție Merics din Berlin și fost consultant la Beijing, a pus la îndoială această evaluare. „Nu m-aș aștepta ca Beijingul să riposteze în mod material la anunțul unei anchete”, a declarat Gunter, adăugând că Beijingul a rezervat în mod istoric coerciția economică pentru momentele „când o companie sau o țară depășește o linie roșie politică”, cum ar fi în dosare precum Xinjiang sau Taiwan.

UE: „Nu vom fi respectați dacă ne temem”

Cu toate acestea, China a exercitat presiuni diplomatice asupra UE de când Ursula von der Leyen a anunțat investigația antitrust în discursul său anual în fața Parlamentului European, luna trecută. În cadrul unei întâlniri cu comisarul european pentru comerț Valdis Dombrovskis, care a avut loc la Beijing săptămâna trecută, vicepremierul He Lifeng și-a exprimat „îngrijorarea și nemulțumirea puternică”, îndemnând blocul comunitar să „dea dovadă de reținere”.

Câteva zile mai târziu, ministrul chinez de externe, Wang Yi, a declarat că ancheta Bruxelles-ului este „împotriva regulilor de bază ale comerțului internațional” și este posibil să perturbe lanțurile de aprovizionare cu automobile la nivel mondial.

Ultima dată când UE și China au fost aproape de un război comercial – din cauza panourilor solare chinezești puternic subvenționate în 2013 – Bruxelles-ul a pierdut în fața Beijingului, după ce acesta a jucat la modul „divide et impera” cu țările UE. În cele din urmă, Germania Angelei Merkel a condus apelul la scăderea ostilităților de teama represaliilor Beijingului. Pentru unii, aceasta este o greșeală pe care UE nu își poate permite să o repete. „Nu vom fi niciodată respectați dacă ne temem de represalii”, a declarat un diplomat de rang înalt din UE.

ADVERTISEMENT
Tags: