News

ANPC, acțiune la adresa influencerilor din social media. Cum vrea să reglementeze industria

Influencerii români au intrat în vizorul celor de la ANPC, instituția fiind deranjată de modul în care aceștia promovează produsele
12.08.2023 | 17:38
ANPC actiune la adresa influencerilor din social media Cum vrea sa reglementeze industria
ANPC intră pe piața influencerilor români. Sursa foto: unsplash
ADVERTISEMENT

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat în urmă cu câteva zile că a încheiat prima acțiune de verificare în privința marketingului practicat de influenceri pe platformele online de socializare.

ANPC, acțiune de control la influencerii din online

ANPC a transmis că acțiunea de verificare a vizat un număr de zece influenceri români, cu unele dintre cele mai mari comunități de urmăritori pe platforma Instagram. Potrivit unui comunicat al instituției, scopul acestui control a vizat faptul că aceștia nu-și prezintă mesajele promoționale în mod transparent, cu alte cuvinte publicitatea ascunsă.

ADVERTISEMENT

„Acțiunea de verificare a vizat zece influenceri români cu una dintre cele mai mari comunități de urmăritori pe rețeaua de socializare Instagram. Scopul acțiunii este de a contracara difuzarea prin intermediul rețelelor sociale a unor mesaje care nu prezintă într-un mod transparent natura lor promoțională.

Influencerii, de fapt, sunt figuri-cheie în mediul online, capabile să influențeze deciziile de cumpărare ale consumatorilor arătându-și sprijinul sau aprobarea pentru anumite mărci și generând astfel un efect publicitar, fără a dezvălui, însă, în unele cazuri, scopul publicitar al comunicării în mod clar și fără echivoc comunității lor”, se arată în comunicatul celor de la ANPC.

ADVERTISEMENT

Instituția condusă de Horia Alexandrescu a explicat că în acest an a transmis câte-o scrisoare celor zece influenceri cu privire la faptul că publicitatea ascunsă este interzisă prin lege, și că ea se aplică și domeniului online.

„În anul 2023, Autoritatea a trimis scrisori de informare către cei 10 influencerii români cu referire la conținuturi specifice difuzate prin postări pe platforma Instagram pentru a solicita transparență și claritate maximă asupra oricărui conținut publicitar al postărilor publicate.

ADVERTISEMENT

În aceste scrisori, Autoritatea, după ce a reamintit că publicitatea trebuie să fie clar recunoscută ca atare, a evidențiat modul în care interzicerea publicității ascunse are un domeniu general de aplicare și, prin urmare, trebuie aplicată și cu referire la comunicările difuzate prin intermediul rețelelor de socializare în calitate de influenceri și nu pot lăsa să creadă că acţionează spontan şi dezinteresat dacă, în realitate, promovează un brand”, se mai arată în comunicatul ANPC.

ANPC vrea reglementarea industriei

ANPC susține că în cadrul acestei acțiuni i-a „invitat în mod oficial” pe cei zece influenceri ca în postările lor să facă cunoscut scopul promoțional.

ADVERTISEMENT

„Autoritatea a invitat în mod oficial destinatarii scrisorilor să facă ca scopul promoțional, acolo unde este cazul, să fie clar recunoscut pentru tot conținutul difuzat prin intermediul rețelelor de socializare”, explică ANPC.

În acest context, Autoritatea a venit cu o serie de recomandări pentru întreg sectorul comercial prin care scopul promoțional să fie explicit dezvăluit pentru toate fotografiile/videoclipurile pe care le postează influencerii români pe conturile acestora, inclusiv pentru cazurile de autopromovare.

“Utilizarea metodei content labeling pentru fiecare postare cu intenție comercială -metoda este folosită de către persoanele care promovează prin postările sale vânzarea unui produs sau serviciu pentru o companie și pentru care este remunerat în orice fel, precum și pentru situația se va aplica chiar în situația în care își promovează propria afacere (dacă este cazul).

Etichetarea trebuie să fie într-un loc vizibil, într-un font clar și într-o dimensiune suficient de mare a fontului, prin inserarea de avertismente adecvate cu folosirea de hashtag cum ar fi, cu titlu de exemplu și alternativ: #ADVERTISEMENT ’BRAND’ (trad. #PUBLICITATE ‘BRAND’), #PAIDSPONSORSHIP ’BRAND’ (trad. #SPONSORIZARE PLATITA DE ‘BRAND’), #PAID PARTNERSHIP ‘BRAND (trad. #PARTENERIAT PLATIT DE ‘BRAND’),, #AD (trad. #RECLAMĂ sau #PROMOVARE COMERCIALĂ) sau, în cazul livrării bunurilor chiar dacă este gratuită: PRODUCT OFFERED BY ‘BRAND’ (trad. #PRODUS FURNIZAT DE ‘BRAND’)”, se mai arată în comunicatul ANPC, care precizează că aceasta a fost doar o etapă de conștientizare a tuturor agenților implicați în acest mod de comerț, influenceri dar și proprietarii de mărci.

ANPC precizează că va continua să monitorizeze fenomenul prin adoptarea, din când în când, a măsurilor pe care le consideră cele mai adecvate pentru combaterea acestuia

ADVERTISEMENT
Tags: