Eric Yuan a fondat compania Zoom, în urmă cu 9 ani de zile. Se voia să fie o nouă tehnologie în afacerile neplăcute ale comunicațiilor. Însă, în pandemie de coronavirus, lumea avea nevoie de aplicație pentru un altceva.
Fondatorul și directorul executiv al companiei de software de teleconferință Zoom doarme cam trei sau patru ore pe noapte în această perioadă. El verifică de fiecare dată capacitatea serverelor din ziua precedentă, pentru a se asigura că ele nu sunt copleșite de trafic. Apoi, începe teleconferințele: “Sunt prea multe întâlniri cu Zoon, prin intermediul Zoom. Urăsc”, susține Yuan, conform Bloomberg.
Împreună cu numărul zdrobitor de noi utilizatori și provocarea de a conduce afacerea în timpul pandemiei, există și știrile negative. O scrisoare a procurorului general din New York arată că sunt mai multe plângeri ale senatorilor democrați și acțiuni depuse în numele consumatorilor care acuză Zoom că a manipulat greșit sau a abuzat de datele utilizatorilor, permițând hackerilor să aibă acces la unele date.
Singurul lucru care îi păstrează sănătatea mentală intactă lui Yuan este mama lui, care trăiește alături de familie. În fiecare zi, la prânz, îi aduce mâncarea și, ca orice mamă, obligându-l să mănânce. Și dacă fiul are timp după cină, cei doi fac o plimbare în curtea lui: “Îmi spun, în fiecare dimineață când mă trezesc două lucruri. Nu lăsa lumea să te doboare. Nu-i dezamăgi pe utilizatori”
În urmă cu câteva luni, compania sa a fost o poveste de un oarecare succes în universul plictisitor al comunicațiilor întreprinderilor. Astăzi, Zoom este o infrastructură crucială la nivel global. Miliarde de oameni din întreaga lume sunt distanțați social din cauza coronavirusului, iar cei norocoși mai au încă locuri de muncă și lucrează de acasă. Pentru acesta, apelează la instrumente de colaborare la distanță: platforme de mesagerie precum Slack și software de videoconferință precum Cisco Webex, Microsoft, Google și mai ales, Zoom, care au înregistrat explozii în trafic.
“Fiecare zi este un record”, spune Yuan. În decembrie, erau 10 milioane de utilizatori de Zoom, acum sunt 200 de milioane. Acțiunile companiei au urcat cu 72% în această perioadă, dublându-se de la începutul lunii februarie până la finalul lunii martie. În acest moment, compania are o valoare de piață de 43 de miliarde de dolari.
Noul trafic din Zoom nu se rezumă doar la conferințele la locul de muncă. Interfața este simplă, se intră cu un singur click, iar asta a făcut să fie o aplicație perfectă pentru milioane de oameni care vor să intre în contact. Școlile și colegiile predau cursuri pe Zoom, Grupurile Alcoolicilor Anonimi folosesc aplicația pentru întâlniri, oamenii apelează la Zoom pentru reuniuni familiale. Întâlniri, ședințe cu terapeuții, organizarea zilelor de naștere, pentru mulți Zoom-ul a devenit nu doar o modalitate de socializare, ci și țesătura socială în sine.
Yuan este la fel de surprins ca oricine altcineva de această întorsătură a evenimentelor. Nu și-a propus să creeze o afacere care să devină un nume uriaș. Însă, în același timp este un test. El a avut de gestionat o creștere zilnică de 20 de ori a ratei de utilizare: “Nu am crezut niciodată că peste noapte, întreaga lume va folosi Zoom. Din păcate, nu ne-a pregătit bine, mental și strategic”. Și succesul instantaneu poate fi brutal.
Văzând ascensiunea fulminantă a telefoanelor mobile la sfârșitul deceniului 2000, Yuan le-a propus celor de la Cisco să facă un produs care să funcționează și pe telefoanele mobile, nu doar pe computere. Conducerea Cisco nu a fost de acord, așa că Yuan a plecat în 2011 pentru a fonda Zoom Video Communications Inc., luând cu el un contingent de ingineri.
Zoom are sediul central în San Jose și are o echipă de cercetare și dezvoltare și în China. Yuan a contractat companiile pentru a folosi Zoom, însă a mers din calitate de concurent, lucru care se întâmplă și astăzi. Aplicația era atrăgătoare, nu era legată nici de Apple, nici de Google sau Microsoft, iar oricine putea să se conecteze gratuit fără să își facă niciun cont, cu un singur click.
Cei care mențin întâlnirile sub 40 de minute și 100 de participanți pot utiliza Zoom gratuit. Clienții care plătesc o taxă lunară de 20 de dolari pot aduna până la 1000 de oameni într-un singur apel video.
Evaluarea Zoom a depășit 1 miliard de dolari în 2017, iar când compania a fost listată la bursă, acțiunile au sărit cu 72% în prima zi de tranzacționare, oferindu-i o valoare de 16 miliarde de dolari. Atunci, Yuan “se plângea” că preţul este prea mare. Astăzi, compania valorează 43,36 miliarde de dolari.
Creşterea uriaşă la nivelul populaţiei care foloseşte Zoom a atras atenţia experţilor în securitate care au găsit câteva breşe în ceea ce priveşte software-ul. Cei de la Zoom nu au putut să rezolve în timp record erorile şi defectele aplicaţiei.
Aşa că, FBI a intrat repede pe fir şi a avertizat că au existat o mulţime de incidente neplăcute întâmplate pe platformă. Diverşi hackeri au deturnat conferinţele şi au afişat pornografie, un limbaj de ură şi ameninţător, iar un fost angajat al NSA a arătat cum unii hackeri pot să profite de acele erori din program astfel încât să instaleze pe calculatorul unei victime programe de spionaj.
Eric Yuan a anunţat încă de la începutul acestui scandal că toate eforturile angajaţilor vor merge către îmbuntătăţirea zonei de confidenţialitate şi protecţie a datelor.