News

Avioane F-16 pentru Ucraina. Câte sunt disponibile în Europa și ce țări le pot livra Kievului

F-16 pentru armata Ucrainei: SUA spun că nu vor schimba fundamental jocurile. Inventarul flotelor disponibile de la partenerii Kievului.
25.05.2023 | 08:03
Avioane F16 pentru Ucraina Cate sunt disponibile in Europa si ce tari le pot livra Kievului
F-16 pentru Ucraina: Kievul va trebui să mai aștepte până le va trimite împotriva rușilor / Foto: Inquam Photos
ADVERTISEMENT

Ca și în cazul ”coaliției Leopard” pentru tancuri grele de luptă, lansată la inițiativa Poloniei și autorizată de Germania, Marea Britanie și Olanda au propus săptămâna trecută crearea unei ”coaliții internaționale” pentru a livra avioanele de vânătoare-bombardament F-16 de fabricație americană pe care Ucraina le cere de la începutul războiului cu Rusia. Se știe că SUA au dat undă verde pentru livrarea acestui tip de avion Kievului. Dar câte astfel de aparate sunt disponibile în Europa și ce țări le pot oferi?

Biden, presat de europeni să se răzgândească

Proiectul de livrare de avioane F-16 către forțele aeriene ucrainene a fost apoi supus unei aprobări din partea administrației americane, care până atunci fusese reticentă în a accepta posibilitatea unui astfel de transfer. „Nu, el (Volodimir  Zelenski) nu are nevoie de avioane F-16 acum. Nu există nicio bază care să justifice, în acest moment, și conform Pentagonului, livrarea de avioane F-16” către Ucraina, a insistat președintele american Joe Biden într-un interviu acordat ABC News la 23 februarie.

ADVERTISEMENT

Două luni mai târziu, înainte de reuniunea G7 de la Hiroshima [Japonia],  Biden s-a răzgândit, fără îndoială, sub presiunea europenilor. El și-a asigurat ”sprijinul pentru o inițiativă comună de pregătire a piloților ucraineni pe avioane de luptă din a patra generație, inclusiv pe F-16”. Cu toate acestea, nu se pune problema ca forțele aeriene americane să-și trimită de avioanele sale. În mod clar, avioanele de luptă-bombardiere destinate Ucrainei vor fi luate din stocurile țărilor europene care le au.

F-16, un best-seller al generației sale

În final, Joe Biden a dat unda verde pe care Kievul o aștepta: partenerii Ucrainei vor putea trimite avioane de luptă F-16, cumpărate din Statele Unite. Cu câteva zile înaintea de acest anunț – soldat cu amenințări din partea Rusiei –  premierii britanic și olandez și-au anunțat disponibilitatea de a lansa o coaliție europeană pentru a le furniza ucrainenilor astfel de avioane de luptă, iar Franța și Polonia s-au oferit să ajute la pregătirea piloților. F-16 este cel mai bine vândut avion de vânătoare occidental din generația sa și încă cel mai utilizat avion de luptă din lume: au fost produse peste 4.000 de exemplare, din care peste 1.500 sunt încă în serviciu.

ADVERTISEMENT

Second-hand, deci disponibil

Fabricat la sfârșitul anilor 1970, F-16 este un avion multirol. Este capabil să îndeplinească o gamă largă de misiuni, de la recunoaștere la atac la sol și până la lupta cu alte avioane. Avantajul avioanelor F-16 pentru Ucraina, în afară de versatilitatea sa, nu este atât puterea sa (comparabilă cu cea pe care i-ar putea-o opune rușii), cât disponibilitatea sa: se apropie de sfârșitul duratei sale de viață, iar forțele aeriene europene, în special, retrag anual zeci de astfel de aparate din serviciul activ. Olanda și Danemarca, care, împreună cu britanicii (care nu operează F-16), au fost la originea inițiativei, s-au oferit să furnizeze avioane F-16. Aceste două țări s-au numărat printre partenerii inițiali ai programului F-16 și au negociat beneficii industriale pe teritoriul lor în schimbul achiziționării aeronavelor de la americani.

Peste 400 de F-16 vor fi înlocuite în Europa

Olanda a achiziționat un total de 213 aeronave F-16, dintre care 108 au fost modernizate la jumătatea duratei de viață și sunt încă operate de forțele aeriene olandeze. Acestea sunt în curs de înlocuire cu avioane americane F-35 și, prin urmare, ar putea fi livrate Ucrainei. În anii 2000, 6 aeronave au fost vândute Iordaniei și 18 către Chile. S-a raportat că Amsterdamul a anulat recent vânzarea a 40 de F-16 către o companie privată, Draken, care intenționa să le utilizeze în exerciții (jucând rolul adversarului) pentru antrenarea forțelor aeriene. Un alt grup de 28 de avioane de luptă care își caută cumpărător ar putea fi, de asemenea, transferat la Kiev, scrie Le Point.

ADVERTISEMENT

Danemarca a achiziționat un total de 62 de F-16 și trebuia inițial să retragă din serviciu aceste avioane în 2024. Cu toate acestea, din cauza întârzierilor în livrarea succesorului său (din nou, avionul american F-35), vechile F-16 vor rămâne în cele din urmă în serviciu în regat până în 2027. Întrucât retragerea este graduală, un număr de F-16 daneze sunt deja disponibile pentru vânzare sau donație. Argentina a luat în considerare posibilitatea de a le cumpăra ca parte a consolidării forțelor sale aeriene, dar Copenhaga ar putea decide să le trimită în Ucraina ca prioritate.

32, predate României

Norvegia opera 72 de avioane F-16, care au fost renovate și deja înlocuite cu F-35. Până în prezent, 32 dintre aceste avioane de luptă au fost predate României în 2021 și alte 12 companiei Draken. În Belgia, 53 de avioane F-16 erau încă operate de componenta aeriană în 2022, din 160 comandate. Dar Bruxelles-ul așteaptă primele livrări de F-35 în 2025 și susține că forțele sale aeriene au nevoie de toate avioanele disponibile pentru a-și îndeplini misiunile. Deși țara s-a oferit să ajute la formarea piloților și a mecanicilor ucraineni, încă nu a livrat avioane de luptă. În orice caz, liderii de la Bruxelles precizează că avioanele lor F-16, care au atins plafonul de 8.000 de ore de zbor, vor trebui să fie complet recondiționate înainte de a se putea lua în considerare orice livrare.

ADVERTISEMENT

SUA exclude orice livrare

Alte țări europene operează acest avion de vânătoare: Portugalia are 30 de F-16 recondiționate și s-a oferit să participe la antrenamentele ucrainene, dar a exclus, de asemenea, să livreze vreun avion, deoarece are nevoie de toate aparatele pentru misiunile sale. România este un cumpărător recent, așa că pare puțin probabil să vândă vreunul dintre ele. Grecia și Turcia, doi operatori majori de avioane de luptă, sunt angajate într-o logică de confruntare reciprocă și își modernizează în mod regulat flotele la cele mai recente standarde: este puțin probabil ca acestea să furnizeze Ucrainei vreunul.

De cealaltă parte a Atlanticului, Washingtonul a primit mai mult de jumătate din avioanele F-16 produse opera puțin peste 1.000 în 2021, la care se adaugă câteva sute de aparate păstrate în rezervă. Din nou, avionul-veteran este înlocuit de F-35, dar SUA se angajează să mențină capacitatea operațională a acestuia și a exclus deocamdată orice livrare către Ucraina.

Timpul, în defavoarea Kievului

Orice s-ar întâmpla, pregătirea piloților durează luni de zile, de la trei la șase, dacă nu mai mult, iar pregătirea mecanicilor cel puțin la fel de mult. F-16 este un avion care necesită, de asemenea, o logistică grea care va trebui pusă la punct și necesită infrastructuri în stare foarte bună. Probabil că va fi necesară adaptarea pistelor bazelor aeriene ucrainene pentru a-i permite să opereze. Prin urmare, Ucraina va trebui să de dovadă de răbdare înainte de a primi primele sale avioane de luptă multirol occidentale. Piloții ucraineni ar putea fi capabili să piloteze F-16 în câteva luni, potrivit unor experți militari, dar va fi nevoie de mult mai mult timp pentru ca armata Kievului să maximizeze impactul pe care îl poate avea orice platformă nouă, de concepție vest.

„Nu vor schimba radical datele problemei”

Acestea fiind spuse, și chiar dacă avioanele F-16 nu vor face decât să sporească capacitățile forțelor ucrainene, secretarul Forțelor Aeriene ale SUA, Frank Kendall, a temperat entuziasmul, în cadrul unei mese rotunde cu jurnaliștii organizată de Defence Writers Group, săptămâna aceasta. Avioanele F-16 „le vor oferi ucrainenilor o capacitate suplimentară pe care nu o au acum”, dar „nu vor schimba radical datele problemei  în ceea ce privește capacitatea lor militară totală”, a declarat Kendall.

”Ele nu vor schimba în mod fundamental echilibrul de putere în război. Cu o apărare aeriană terestră eficientă de ambele părți, puterea aeriană nu a jucat un rol decisiv în invazia Rusiei în Ucraina”, a susținut Kendall. El a continuat spunând că alte arme furnizate armatei ucrainene, cum ar fi sistemele HIMARS și rachetele antitanc Javelin, au fost „incredibil de utile” în zădărnicirea planurilor rusești. Cu toate acestea, oficialul american vede mult mai mult decât predarea de avioane F-16 la mâna a doua către Kiev. „Ucraina va rămâne o națiune independentă. Va avea nevoie de o gamă completă de capacități militare. Așa că este timpul să ne gândim pe termen mai lung la ceea ce va avea nevoie armata ucraineană”, a spus el.

ADVERTISEMENT