Profesorii elevilor care pregătesc elevi ce obțin medalii la concursurile internaționale vor primi stimulente în bani în același cuantum precum cel acordat elevilor, prevede un proiect de hotărâre de guvern, pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației.
Legea educației naționale 1/2011 prevedea expres posibilitatea recompensării cu stimulente în bani nu doar pentru elevii care participă la olimpiadele internaționale, ci și pentru profesorii care i-au pregătit, însă HG 53/2016 menționa doar recompensele acordate elevilor pentru medaliile obținute. În cazul profesorilor erau menționate doar facilitățile de care se bucură pe durata concursului precum asigurara cazării, a unei diurne sau plata costurilor de deplasare.
Ministerul Educației propune ca stimulentele financiare în eventualitatea unor succese să nu mai fie limitatea doar la elevi, fiind necesară extinderea lor și la profesorii care i-au îndrumat. „Recunoașterea și stimularea înaltei performanțe obținute de elevi și cadrele didactice în cadrul diferitelor tipuri de competiții are impact asupra statutului socio-profesional al celor implicați, sporind interesul pentru educație, cultură și cercetare în contextul construirii unei societăți bazate pe cunoaștere. Indirect, contribuie la păstrarea resursei umane de valoare în interiorul țării”, justifică ministerul necesitatea aceste modificări legislative.
Astfel, profesorul din școala în care a studiat elevul medaliat într-o competiție internațională și care l-a pregătit pentru aceasta va primi un stimulent financiar egal cu cel acordat elevului. Dacă elevul a fost pregătit de mai mulți profesori, toți vor primi stimulente în bani, însă o sumă egală cu cea primită de elev va fi împărțită în mod egal tuturor profesorilor implicați. Stimulentele pentru profesori sunt impozabile.
„În cazul în care elevul obține mai multe distincții pentru aceeași disciplină școlară, profesorului pregătitor i se acordă un singur stimulent echivalent cu distincția cea mai mare obținută de catre elevul pregătit. Dacă elevul care a obținut mai multe distincții pentru aceeași disciplină școlară, a fost pregătit de mai mulți profesori, valoarea stimulentului echivalent cu distincția cea mai mare obținută de către elev se împarte în mod egal la numarul de profesori pregătitori. În cazul în care un profesor a pregătit mai mulți elevi care au obtinut distincții la competițiile școlare internaționale, acesta primește un singur stimulent cu valoare egală cu cea a stimulentului acordat pentru cea mai mare distincție obținută de elevii săi”, mai prevede actul normativ.
Banii pe care îi pot primi profesorii sunt destul de mulți, ținând seama că li se va aplica grila care acum este valabilă pentru elevi. Astfel, la etapa internațională a competițiilor școlare, categoria I, desfășurate la nivel mondial, se acordă următoarele stimulente în bani:
– premiul I/medalie de aur cu punctaj absolut – 12.550 lei;
– premiul I/medalie de aur – 9.720 lei;
– premiul II/medalie de argint – 8.330 lei;
– premiul III/medalie de bronz – 5.950 lei;
– mențiune – 4.065 lei;
Pentru etapa internațională a competițiilor școlare, categoria a II-a, desfășurate la nivel european sau regional, stimulentele financiare au următoarele valori:
– premiul I/medalie de aur – 4.440 lei;
– premiul II/medalie de argint – 3.785 lei;
– premiul III/medalie de bronz – 2.945 lei;
– mențiune – 2.550 lei;
Un alt proiect de hotărâre pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației prevede suplimentarea personalului din unitățile de învățământ cu începere din anul școlar 2023-2024. Necesarul de personal pentru care se cere suplimentarea este de 5.360. Dintre aceste posturi noi, 3.760 vor fi posturi didactice de predare, iar 1.600 sunt posturi didactice auxiliare și nedidactice.
„Începând cu anul școlar 2023-2024, vor fi date în folosință noi spații destinate desfășurării activităților pentru învățământul antepreșcolar și preșcolar și ca urmare o serie de unități de învățământ au solicitat autorizarea de funcționare provizorie pentru nivelul de învățământ antepreșcolar și preșcolar, forma de învățământ cu program prelungit. Astfel începând cu anul școlar 2023-2024 se înregistrează o creștere a cererilor de înscriere în învățământul antepreșcolar și preșcolar cu program prelungit. Totodată se impune și continuarea procesului de integrare a copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă, ceea ce conduce la creșterea numărului de cadre didactice de sprijin”, motivează Ministerul Educației.