News

Bătrânii din azile, puși la adăpost de abuzuri. Guvernul propune schimbări radicale în sistemul de asistență socială

Ministerul Muncii a inițiat un proiect de lege care urmează să schimbe din temelii sistemului de asistență socială, ca urmare a scandalului legat de azilele de bătrâni.
12.09.2023 | 16:33
Batranii din azile pusi la adapost de abuzuri Guvernul propune schimbari radicale in sistemul de asistenta sociala
Ministrul Muncii, Simona Bucura vrea să prevină apariția altor azile ale groazei/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Scandalul legat de modul în care sunt tratați bătrânii în azilele de bătrâni a probat că sistemul de asistență socială este ineficient și lasă deschisă posibilitatea abuzurilor asupra unei categorii vulnerabile. Ca reacție la acest scandal, Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect de lege care modifică substanțial legislația existentă în domeniu: Legea 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, Statutului special al funcţiei de inspector social, Legea asistenței sociale 292/2011, Legea 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice și Legea 78/2014 privind voluntariatul.

Mai mulți bani în sistemul de asistență socială

Prima schimbare majoră vizează modul de finanțare al sistemului. O mare parte a competențelor din domeniu au fost trecute în urmă cu mai bine de două decenii la consiliile locale și județene, însă acest transfer nu a vizat și mutarea banilor necesari de la bugetul de stat la cel al primăriilor și consiliilor județene, astfel că guvernul central contribuie cu mai puțin de 10% din finanțarea existentă. Asistenții sociali din primării sunt insuficienți ca număr, iar o mare parte nu au pregătirea necesară. Doar 29% dintre unitățile administrativ-teritoriale (UAT) au asistenți sociali.

ADVERTISEMENT

Nerespectarea principiului subsidiarității în asistență socială, în ceea ce privește înființarea serviciului public de asistență socială și acordarea pachetului minim de asistență socială, a condus la situația în care, după 21 de ani de la adoptarea primei legi a asistenței sociale, numai 81 dintre comunele, orașele și municipiile din România dețin licență de funcționare pentru serviciul de asistență comunitară, ceea ce reprezintă numai 2,5 % din totalul de 3181 de unități administrativ-teritoriale”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Începând cu 2024, urmează să crească gradual contribuția bugetului central, astfel încât până în 2028, cel puțin 80% din standardul de cost pentru pachetul minim de asistență socială să fie asigurat din această sursă. Luând ca referință numărul beneficiarilor din anul 2020, de 65.000, efortul financiar suplimentar va fi de circa 100.000.000 lei pe an.

ADVERTISEMENT

Obligații suplimentare pentru inspectorii sociali

De asemenea, va crește și numărul inspectorilor social care să verifice structurile de publice sau private de asistență socială până la 1.664 de posturi. Numărul a fost stabilit ținând seama că o echipă de control, alcătuită din minim doi inspectori, trebuie să verifice 10 structuri de asistență socială. De asemenea, durata medie a unui control amănunțit este stabilită la 10 zile.

Inspectorilor li se impune ca cel puțin 100 de zile dintr-un an să le petreacă pe teren, în controale. Totodată, se creează un mecanism de verificare a modului în care sunt efectuate controalele, întrucât directorii executivi ai agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială vor putea să participe la aceste activități și să avizeze procesele verbale de control. Astfel, ar putea fi prevenit atât comportamentul abuziv al inspectorilor, precum și cazurile în care aceștia închid ochii la neregulile descoperite.

ADVERTISEMENT

Schimbări importante apar și în ceea ce privește procedurile de autorizare, suspendare sau verificare a unităților care oferă servicii de asistență socială. Astfel, termenul de soluționare a cererii de licențiere a serviciului social este redus de la 60 la 45 de zile, care include și realizarea verificării în teren de către inspectorii sociali, într-un termen de 15 zile de la data înregistrării cererii de licențiere.

În cazul celor au primit deja licențierea provizorie, aceasta poate fi păstrată doar dacă standardele minime de calitate sunt respectate în proporție de 90%, față de 75% în momentul de față. Ulterior, se va face o nouă inspecție în termen de trei luni, iar dacă problemele sunt remediate se poate trece la procedura de acordare a licenței de funcționare.

ADVERTISEMENT

O altă prevedere este „reducerea, pentru centrele cu cazare, de la 12 luni la 3 luni a perioadei de valabilitate a licenței de funcționare provizorii, urmând ca vizita de evaluare în teren să fie realizată în maxim o lună, astfel încât să fie redus riscul pentru persoana beneficiară a serviciului social.” Pentru centrele fără cazare reducerea perioadei este de la 12 la 6 luni.

Protecție față de bătrânii care au nevoie de îngrijire

Suspendarea licenței de funcționare în cazul unor nereguli grave poate fi dispusă prin proces-verbal de control care va trebui să conțină și măsuri pentru asigurarea continuității serviciilor sociale acordate persoanelor beneficiare. În cazul contestațiilor depuse în contencios administrativ, acestea vor trebui soluționate în maxim 72 de ore astfel încât perioada în care persoanele aflate într-un azil de bătrâni, de exemplu, să fie cât mai puțină vreme expuse unor condiții neadecvate. Retragerea licenței poate fi dispusă și în regim de urgență, de către directorul AJPIS.

De asemenea, va fi sancționată cu amendă de 100.000 de lei nerespectarea obligației de a permite accesul reprezentanților organelor de control, la sediul serviciului social/furnizorului de servicii sociale sau în oricare alt spațiu în care există suspiciunea rezonabilă că pot fi adăpostiți beneficiarii sistemului de asistență socială, scopul fiind responsabilizarea furnizorilor de servicii sociale și creșterea gradului de protecție a persoanelor vulnerabile.

Măsuri speciale sunt luate și în cazul în care un vârstnic transferă bunuri aflate în proprietate unor alte persoane fizice sau juridice, în schimbul întreținerii lor pe finalul vieții. Astfel, la încheierea unui astfel de contract trebuie să fie prezent și un reprezentant al autorității tutelare. „O persoană fizică nu poate încheierea contracte de întreținere cu mai mult de o persoană vârstnică/un cuplu de persoane vârstnice, cu excepția membrilor familiei sau a rudelor până la gradul al IV-lea inclusiv, mai prevede noul proiect de reformare a sistemului de asistență socială.

ADVERTISEMENT