Printre numeroasele scumpiri anunțate în debut de an 2022, românii primesc și o veste bună de la pompă. În următoarea perioadă, prețurile la benzină și motorină ar putea să scadă.
Momentan, ieftinirea nu este o certitudine, însă analiștii financiari expun o serie de argumente dătătoare de speranțe pentru șoferi.
În ultimele luni, cererea globală de petrol a urmat exemplul pieţei de energie, traversând o perioadă de creştere exponenţială. Astfel, consumul global ar putea reveni la nivelurile prepandemice în 2022, explică, pentru publicația Adevărul, Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB România.
În 2021, după ce s-au ridicat restricțiile de călătorie, consumul de benzină şi motorină a crescut considerabil.
Din datele Agenţiei Internaţionale pentru Energie, aflăm că acest consum de ţiţei este aşteptat să ajungă în 2022 la 99,53 milioane barili pe zi (bpd), în creştere faţă de 96,2 milioane bpd anul acesta. Acest nivel ar fi foarte apropiat de consumul zilnic de 99,55 milioane de barili din 2019.
Conform expertului XTB România, această evoluție a lucrurilor va pune presiune atât pe Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC), cât şi pe industria de şist din SUA pentru a satisface cererea, după un an în care marii producători au fost surprinşi de ritmul alert de redresare al activităţii care a copleşit oferta şi a dus la stocuri reduse la nivel mondial.
Mai multe țări OPEC au încercat să majoreze producţia, în timp ce industria de şist din SUA a trebuit să se conformeze cererilor investitorilor de a menţine limita de cheltuieli, mai arată Radu Puiu de la XTB.
În ciuda acestui aspect, temerile legate de impactul potenţial al restricţiilor de mobilitate asupra cererii de combustibil s-au diminuat deoarece OPEC, Rusia şi aliaţii au menţinut ”o vestă de salvare”, lăsând uşa deschisă idei de revizuire a planului de a suplimenta producţia cu 400.000 de barili pe zi în ianuarie, în cazul în care contextul de la momentul respectiv nu este favorabil.
Conform analistului XTB România, sezonalitatea indică o cerere limitată la începutul noului an. Într-un astfel de caz, dinamica tendinţei de creştere ar fi oricum încetinită.
Dat fiind acest aspect, nu ar trebui să ne aşteptăm la eforturi majore din partea OPEC+. Pe de altă parte, grupul ar dori să menţină preţurile în jur de 70-80 de dolari pe baril, ceea ce permite planificarea pe termen lung a viitoarelor proiecte de exploatare.
Dată fiind această evoluție a lucrurilor, este posibil să achităm un preţ mai mic pentru combustibil la pompă în România.
E important însă de amintit că preţul benzinei nu depinde numai de preţul petrolului. Componentele preţului benzinei şi motorinei sunt în majoritatea cazurilor: petrolul nerafinat, marja de rafinare, distribuţia şi marketingul, impozitele.
De asemenea, există un decalaj între modificarea preţului petrolului brut şi ajustarea preţului produselor finale din benzinării de aproximativ o lună şi jumătate, legat de fluxul de producţie.