Ponderea automobilelor electrice pe piața europeană este în scădere. Vehiculele 100% electrice reprezintă 14,2% din piața de pe Bătrânul Continent, potrivit cifrelor de specialitate publicate marți. Pentru prima dată, acestea au depășit mașinile diesel (12%). Potrivit statisticilor din industrie, mașinile electrice și-au continuat declinul în luna octombrie.
Vehiculele electrice, care reprezentau 12% din vânzările din Uniunea Europeană până la sfârșitul anului 2022, ajunseseră la o cotă de piață de 21% în august 2023, înainte de a scădea, în septembrie. Cu toate acestea, în primele zece luni ale anului, mașinile electrice au depășit pentru prima dată mașinile diesel (12%). Mașinile pe benzină rămân în frunte, cu 33,4% din vânzări, în fața celor hibride (29%), scrie Franceinfo.
Luând toate sistemele de propulsie la un loc, piața europeană a continuat să-și revină, cu 855.484 de autoturisme noi înmatriculate în țările Uniunii Europene în octombrie, în creștere cu 14,6% față de un an, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) reprezintă cei 14 mari producători de automobile, van-uri, pick-up, camioane și autobuze din Europa: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group și Volvo Group.
În primele zece luni ale anului, piața a înregistrat o creștere substanțială (16,7%), totalizând aproape nouă milioane de unități. Toate piețele au progresat în această perioadă, cu excepția celei din Ungaria. Dar această creștere este încă departe de volumele înregistrate înainte de Covid-19, care a perturbat lanțurile de aprovizionare, în special pentru semiconductori. Această tendință pe zece luni a fost determinată de cele mai mari piețe naționale, cum ar fi Italia (+20,4%), Spania (+18,5%), Franța (+16,5%) și Germania (+13,5%).
Grupul german Volkswagen și-a consolidat poziția de lider în Europa în aceeași perioadă, cu o cotă de piață de 26,1%, văzându-și înmatriculările în creștere cu 20,5% față de primele zece luni din 2022, în special datorită mărcilor Skoda și Audi, ale căror vânzări au crescut cu un sfert.
În același timp, rivalul său franco-italiano-american Stellantis a pierdut aproape două puncte de cotă de piață, până la 18,4%, cu o creștere a înmatriculărilor (+6%) sub tendința generală. Două mărci au fost chiar pe roșu, Fiat (-1,8%) și Citroën (-1,5%). De asemenea, grupul Renault a continuat să își revină (10,9%, sau +21,2% pe un an), în special datorită mărcii sale Dacia.
În octombrie , înmatriculările de automobile electrice cu baterii în UE au crescut considerabil, cu 36,3%, ajungând la 121 808 unități. Mai multe piețe au contribuit la această expansiune cu o creștere de trei cifre, în special Belgia (+147,3%) și Danemarca (+100,7%). După o încetinire în septembrie, Germania – cea mai mare piață pentru automobilele electrice cu baterii – a înregistrat o creștere modestă (+4,3%) în octombrie. Acest lucru duce volumul cumulat pentru anul în curs la 1,2 milioane de unități, ceea ce reprezintă un câștig semnificativ de 53,1% față de anul trecut și o cotă de 14% din piața auto din UE pe o perioadă de zece luni.
Înmatriculările noi de automobile electrice hibride în UE au înregistrat un salt de 38,6% în octombrie, propulsate de o creștere substanțială pe cele mai mari trei piețe din regiune: Germania (+57,9%), Franța (+40,1%) și Italia (+28%). Acest lucru a contribuit la o creștere cumulată de 29,8%, totalizând 2,2 milioane de unități vândute în primele zece luni, ceea ce reprezintă mai mult de un sfert din piață.
Vânzările de mașini electrice hibride plug-in au scăzut cu 5% față de anul trecut, ajungând luna trecută la 72.002 unități. În ciuda creșterilor notabile din Belgia (+70,2%) și Franța (+34,2%), acest lucru nu a fost suficient pentru a compensa declinul din Germania (-49%), cea mai mare piață pentru această sursă de energie. Prin urmare, cota de piață a automobilelor hibride reîncărcate a scăzut cu peste o treime.
În octombrie 2023, piața autoturismelor pe benzină din UE a crescut cu 8,1%, deși cota de piață s-a contractat de la 35,4% la 33,4% față de aceeași perioadă a anului trecut. La această creștere a contribuit creșterea semnificativă a vânzărilor pe principalele piețe din bloc, inclusiv în Italia (+21%), Franța (+17,4%), Spania (+7,7%) și Germania (+7,5%).
Pe de altă parte, piața autoturismelor diesel din UE și-a continuat declinul în octombrie, scăzând cu 13,2%. Acest declin a fost evident pe majoritatea piețelor blocului comunitar, inclusiv pe cele mai mari: Franța (-29,4%), Spania (-20,2%), Germania (-4,6%) și Italia (-3,7%). Mașinile diesel au acum o cotă de piață de 12%, în scădere de la 15,9% în octombrie anul trecut.
Două mii de puncte de reîncărcare ultra-rapidă vor fi instalate în parcările restaurantelor McDonald’s din Franța până în 2025, la inițiativa Izivia, filiala EDF (Électricité de France, cea mai mare companie de utilități din Hexagon) dedicată mașinilor electrice, au anunțat marți cei doi parteneri. Spre deosebire de o serie de lanțuri hoteliere și de hipermarketuri, care au instalat puncte de încărcare lentă, gigantul fast-food va oferi reîncărcare rapidă la puncte de încărcare de 150 de kilowați în aproape jumătate din locațiile sale din Franța, adică 700 de parcări, scrie France 24.
Într-un comunicat de presă, McDonald’s, Izivia și fondul Siloé al Crédit Mutuel, care cofinanțează operațiunea, precizează că aceste puncte de încărcare vor permite vehiculelor electrice cele mai performante să fie reîncărcate la 80% din autonomie în 20 de minute, „la timp pentru o pauză de cafea sau pentru o masă”.
Tariful va fi „atractiv”, iar plata va fi posibilă prin card bancar, cu legitimațiile diferiților operatori sau prin intermediul unui cod QR. Potrivit lui Christelle Vives, director general al Izivia, prin această rețea, compania își confirmă „ambiția de a ocupa o poziție de lider în domeniul încărcării rapide, în beneficiul tuturor automobiliștilor, nu doar în marile orașe, dar garantând o acoperire a întregii țări”.
Cu peste 110.000 de puncte de încărcare publice instalate, adică o creștere de patru ori în patru ani, Franța a început să recupereze decalajul în materie de echipamente pentru mașinile electrice, potrivit barometrului Avere, care reunește producătorii din acest sector.
Cu toate acestea, doar 10% dintre punctele de încărcare franceze sunt de încărcare rapidă (peste 150 kW), în principal în zonele de servicii de pe autostrăzi, deși astfel de sisteme sunt considerate esențiale pentru a-i convinge pe automobiliști să renunțe la motoarele cu combustie internă. McDonald’s a început deja să își echipeze parcările cu puncte de încărcare în mai multe țări, printre care Italia, Marea Britanie și Suedia.