News

”Blue Monday”, strategia de marketing a unei firme de turism. Cum a fost inventată ”cea mai deprimantă zi din an”

Cea de-a treia zi de luni din ianuarie e considerată cea mai deprimantă zi din an. Psihiatrul Gabriel Diaconu explică faptul că, de fapt, e vorba doar de o campanie de marketing.
17.01.2023 | 10:12
Blue Monday strategia de marketing a unei firme de turism Cum a fost inventata cea mai deprimanta zi din an
Blue Monday a apărut în cadrul unei campanii de marketing Foto: hepta
ADVERTISEMENT

La început de ianuarie auzim cu toții ca urmează lunea albastră (Blue Monday) care ar fi cea mai deprimantă zi din anși suntem asaltați de studii, statistici și previziuni sumbre.

Cum a fost inventată ”cea mai deprimantă zi din an”

Mulți dintre noi sunt surprinși să afle că, în realitate, această zi a fost inventată în 2005 în cadrul unei campanii de marketing a unei companii britanice de turism.

ADVERTISEMENT

Medicul psihiatru Gabriel Diaconu a explicat într-o postare pe Facebook cum a apărut această zi.

”Mai mulți reporteri m-au sunat astăzi să îmi ceară părerea despre ‘lunea albastră’. I-am refuzat politicos.

Pentru cei ce nu știu, ‘lunea albastră’ (‘Blue Monday’) sau ‘cea mai deprimantă/depresivă zi din an’ e o escrocherie, o pseudo-formulă care făcea parte, de fapt, din strategia de marketing a unei companii de turism, niște ani în urmă.

ADVERTISEMENT

L-au luat pe un ‘psiholog’ sau ‘coach’, ce-o fi fost, și respectivul a inventat – vezi Doamne – o ‘formulă de calcul’ calendaristic pentru o astfel de zi. Și i-a ieșit lui 16 ianuarie”, a explicat psihiatrul.

Medicul a mai explicat că povestea s-a propagat pentru că oamenii nu mai au răbdare să verifice o afirmație, oricât de bizară ar fi aceasta și că astfel de tertipuri comerciale, în loc să sensibilizeze populația asupra sănătății mintale, decredibilizează eforturile profesioniștilor care activează în domeniu.

ADVERTISEMENT

“Povestea e cam ca proverbul ‘un prost aruncă o piatră în apă și o sută de filosofi se aruncă s-o scoată’.

Și asta pentru că nimeni, de fapt, n-are răbdare în zilele noastre să (mai) cerceteze critic o afirmație, fie ea cât de scandaloasă, de bizară sau – la limită – înșelătoare.

ADVERTISEMENT

După toată parascovenia cu ‘lunea albastră’, atât compania de turism cât și ‘psihologul’ s-au apărat că ei, de fapt, ar fi căutat să atragă atenția asupra sănătății mintale din perioada de după Sărbători, când oamenii se întorc la lucru.

Sau în sezonul rece, când lipsa soarelui și frigul fac să fie mai greu pentru mulți să-și păstreze bunul moral, sau buna dispoziție.

Când am citit asta m-am enervat și mai tare. Le ceruse cineva să atragă atenția? Era nevoie – tocmai din zona asta de societate, de-un fanion ridicat? O făcuse careva dezinteresat, din pur altruism social, ca să genereze o schimbare de paradigmă? Aveau vreo populație țintă unde, previzibil, trăia poporul cu orbul găinii despre maladie mintală?

Nu.

Pur și simplu au folosit un tertip ‘lipicios’ (sticky) care se plia îndeaproape pe idioțenia generalizată despre calendare, horoscoape, numerologie și alte pseudo-științe.

Rezultatul? Printre altele, de-credibilizarea științei în sine”, a mai scris doctorul Gabriel Diaconu.

ADVERTISEMENT