Alimentele care pleacă de la producători sunt vândute cu alt preț față de cel impus de aceștia. De exemplu merele sunt un produs pentru care se adaugă bani în plus la raft față de cel de la fermier.
Economica.net a efectuat un calcul al creșterii medii a prețurilor pentru mere pe întregul lanț de aprovizionare, de la producător până la magazin, prezentând date atât la nivel local cât și pentru unele dintre statele UE.
În piața românească, prețul pentru un kilogram de mere provenind din producția locală a ajuns să fie în medie de 0,89 euro pe rafturile magazinelor în luna martie a acestui an, evidențiind o creștere semnificativă de 54% față de prețul inițial de la fermier, care a fost de 0,35 euro per kilogram.
O analiza mai amănunțită a relevat că cele mai mari adaosuri pe lanțul de aprovizionare sunt adăugate de către centrele de sortare și ambalare, acestea contribuind cu aproximativ 31% la prețul final al produsului, echivalent cu 0,18 euro pe kilogram, conform datelor prezentate de Economica.
Retailerii au aplicat un adaos de aproximativ 17%, ceea ce a determinat o creștere finală a prețului de 0,13 euro pe kilogram în comparație cu prețul de la care produsul a fost livrat de la stația de ambalare.
Comparativ cu alte state membre, România se situează printre țările cu cea mai mică diferență între prețul de la fermier și prețul de la raft. În Ungaria, Spania și Franța, spre exemplu, prețurile se dublează pe lanțul de distribuție, ajungând până la 118% și, respectiv, 114%.
În Ungaria, un kilogram de mere se vinde cu aproximativ 0,78 euro în magazine, față de 0,35 euro la fermă și 0,74 euro la centrul de ambalare. Similar României, cel mai mare adaos este adăugat de către ambalatori.
În ceea ce privește Spania, consumatorii plătesc 1,4 euro pentru un kilogram de mere, comparativ cu 0,65 euro la sursă și 1,03 euro la momentul sortării și ambalării. Aici, activitățile de sortare și ambalare adaugă cu 56% mai mult la prețul inițial, în timp ce comercianții se încarcă cu un adaos de 39%.
În Franța, prețul sări cu 98% de la producător la procesul de sortare și ambalare și încă cu 39% la punctul de vânzare. Germania și Polonia, la rândul lor, au raportat creșteri semnificative la prețurile merelelor pe parcursul lanțului de aprovizionare, cu adaosuri de 98%, respectiv 94%.
În Germania, centrele de depozitare și ambalare contribuie în mod specific cu doar 10% din adaos, restul fiind adăugat de către retaileri. În Polonia, adaosurile sunt similare celor din alte țări europene analizate.
Această evaluare amănunțită a prețurilor merelelor evidențiază discrepanțe semnificative în modul în care procesul de aprovizionare influențează costurile pentru consumatori în diverse țări europene, subliniind importanța transparenței și eficienței în distribuția produselor agricole.