Cătălin Cârstoiu, candidatul comun al PSD și PNL la Primăria Capitalei, a afirmat că reabilitarea planșeului care acoperă râul Dâmbovița în zona Pieței Unirii trebuie reabilitat de urgență existând un risc pentru siguranța populației.
Într-un interviu pentru DC News, Cârstoiu a spus că planșeul din Piața Unirii va fi reabilitat după ce Guvernul va aproba planul de reabilitare. „Este un plan amplu făcut pe un studiu de fezabilitate care va fi aprobat prin hotărâre de guvern. Acolo trebuie o reabilitare a planșeului”, a spus Cătălin Cârstoiu.
Întrebat dacă există un pericol de prăbușire al planșeului, medicul a spus: „Să nu speriem oamenii, dar este necesară o reabilitare urgentă. Din studiul de fezabilitate reiese că este un risc la limită.”
Guvernul României va suporta costurile refacerii planșeului din Piața Unirii din centrul Capitalei, prin includerea acestui proiect în Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, fiind invocată amenințarea la adresa dreptului la viață și siguranță fizică, generată de riscul de colaps al structurii care acoperă râul Dâmbovița.
Piața Unirii se află în administrarea primăriei sectorului 4, însă aceasta nu poate suporta costurile refacerii, care vor fi asigurate de către Ministerul Dezvoltării Regionale. Valoarea estimată a lucrărilor este de nu mai puțin de 763.353.087,680 lei.
Primăria Sectorului 4 a depus la Ministerul Dezvoltării, pe 24 martie 2023, expertiza tehnică și proiectul „Regenerarea spațiilor publice în zona Pasajul Unirii, prin realizarea lucrărilor de consolidare și reabilitare a planșeului de acoperire a râului Dâmbovița în Piața Unirii”, prin care a cerut finanțare de la Guvern.
„Menținerea situației actuale a planșeului Unirii expune populația la riscuri semnificative care afectează drepturile fundamentale la viață și la integritate fizică, garantate de Constituția României, fapt dovedit prin expertiza mai sus menționată, conform căreia degradările pot avansa rapid și pot genera colapsul total sau parțial al planșeului.
De asemenea, rămânerea statului în pasivitate cu privire la finanțarea lucrărilor necesare propuse prin expertiză conduce la încălcarea indirectă a drepturilor fundamentale la viață și la integritate fizică a persoanelor, deoarece, într-o astfel de situație, lipsește garanția reală a respectării acestor drepturi, atât timp cât statul deține un mecanism de finanțare existent și funcțional, cum este cazul acestui Program, însă nu întreprinde demersurile pentru includerea acestui obiectiv în cadrul Programului”, se arată în nota de fundamentare a ordonanței de urgență prin care Guvernul a aprobat finanțarea proiectului.
Planșeul care acoperă Dâmbovița pe o lungime de 360 de metri este într-o stare profundă de deterioare fiind construit în anii 30 ai secolului treucut. Peste planșeu trece pasajul rutier, iar sub el se află stațiile de metrou Unirii 1 și Unirii 2, însă armăturile corodate și betonul exfoliat ale construcției au slăbit rezistența structurii.