Plecarea show-ului Survivor de la Kanal D la Pro TV, cu vedete cu tot – prezentatorul și chiar câștigătorul Zanni au părăsit postul turcesc – a fost o lovitură fără precedent pe piața media. Detaliile tranzacției au rămas necunoscute până azi, iar emisiunea a continuat să facă cifre uriașe de audiență, așa cum s-a întâmplat și cu debutul noului sezon, urmărit de peste 2 milioane de români.
La un an de la acel moment, FANATIK vă prezintă câteva informații și cifre care arată cum s-a făcut mutarea, cine a câștigat din această afacere și cât de profitabil este, în realitate, show-ul de la PRO TV.
Survivor este un format american de televiziune, realizat pentru România de compania internațională de producție AcunMedya Global. Președintele companiei este milionarul turc Acun Ilicali, care produce și prezintă varianta turcească a show-ului filmat în Republica Dominicană.
AcunMedya este responsabilă pentru întreaga producție. Televiziunile plătesc pentru tot pachetul și se aleg cu banii din publicitate. Rețeta a fost probată cu succes de Kanal D, cu show-urile Exatlon, Puterea Dragostei și Survivor, încă din anul 2018. La sfârșitul anului 2021, Acun Ilicali a acceptat oferta Pro TV-ului și a schimbat postul.
Potrivit informațiilor din piață, Kanal D nu s-a ales cu nimic din această afacere, pentru că înțelegerea cu Acuyn Medya se semna doar pentru un sezon, astfel că Ilicali nu era legat cu nimic de postul turcesc din România.
Începând cu 2018, Acun Ilicali și-a deschis și în România o filială a companiei sale. AcunMedya TV Production SRL este o societate înființată în anul 2018, deținută de AcunMedya Netherlands TV & Production BV, companie olandeză controlată de milionar. Acun Ilicali deține 0,10% din capitalul social în nume personal la firma românească.
Lucrurile devin și mai interesante, dacă ne uităm la cifrele SRL-ului înregistrat în București. În primii trei ani de activitate, adică exact perioada în care Acun Medya a lucrat cu postul Kanal D, cifra de afaceri anuală a fost de 6-7 milioane de lei, cu un profit total (pentru toți cei trei ani) de aproximativ 300.000 de lei.
În 2021, când Kanal D a ”rupt” audiențele avându-i în show pe Jador, Alexandra Stan sau Culiță Sterp, încasările companiei au crescut brusc la 33,3 milioane lei (peste 6,5 milioane euro), cam de cinci ori mai mult decât media din anii anteriori. Un amănunt deloc întâmplător, la finalul lui 2021 s-a perfectat și înțelegerea cu Pro TV, show-ul părăsind definitiv Kanal D.
Totuși, din datele analizat rezultă că profitul companiei turcești a fost mai mult unul simbolic. În 2021, firma a ieșit pe plus cu doar 9.023 de lei, iar datoriile au ajuns la 18,3 milioane lei. Cifrele din anul fiscal 2022, în care Survivor a fost difuzat de Pro TV, nu au fost încă publicate.
În primii patru ani, turcii de Acun Medya au avut încasări de 53,6 milioane de lei, adică aproape 11 milioane euro. Profitul net, pe de altă parte, a fost de doar 277.910 lei, respectiv 56.000 de euro.
Conform informațiilor FANATIK, Pro TV mai încercase o dată să intre în negocieri cu turcii de la Acun Medya, după succesul uriaș înregistrat cu primul sezon Exatlon, însă discuțiile au rămas fără rezultat, iar show-ul a fost difuzat în continuare de Kanal D.
Survivor România a debutat în forță, în 2023, aducând cifre duble sau chiar triple față de concurență. În prima zi a noului sezon, 2,1 milioane de români au urmărit Pro TV, post care a înregistrat un rating de 12,2% și un share de 28,6%, la nivel național.
Următoarele două ediții, show-ul a adunat mai puțini oameni în fața ecranelor, însă Pro TV a continuat să fie lider detașat în topul televiziunilor.