News

Câți bani va plăti Hidroelectrica din amenda uriașă luată pentru deficiențe în preluarea de clienți. ”Am primit cereri de Anul Nou, la 23:50”

Compania Hidroelectrica va plăti doar jumătate de amenda primită de la ANRE din cauză că nu și-a onorat la timp termenul pentru încheierea contractelor de furnizare a energiei.
25.11.2022 | 11:03
Cati bani va plati Hidroelectrica din amenda uriasa luata pentru deficiente in preluarea de clienti Am primit cereri de Anul Nou la 2350
Hidroelectrica, companie de stat care oferă cel mai mic preț la energie electrică, e campioană amenzilor primite de la ANRE / Credit foto: Hidroelectrica Facebook
ADVERTISEMENT

Tribunalul București a stabilit ca Hidroelectrica să plătească mai puțin de jumătate din amenda de 400.000 de lei pe care ANRE i-a dat-o în decembrie 2021, pe motiv că nu și-a respectat termenul legal de 4 zile pentru încheierea contractelor de furnizare a energiei electrice și emiterea cu întârziere a facturilor către clienții casnici. Decizia este definitivă.

Hidroelectrica a dat vina pe Guvernul României pentru ”panicarea” consumatorilor

Instanța a confirmat decizia de pe fond a Judecătoriei sectorului 1 și a respins apelurile formulate de Hidroelectrica și de Agenția Națională de Reglementare în domeniul Energiei.

ADVERTISEMENT

În urmă cu un an, ANRE acordase 20 de amenzi, fiecare de câte 20.000 de lei pentru depășirea termenului legal la încheierea contractelor de furnizare (5 zile), și pentru că nu a emis facturi în primele 10 zile ale lunii de consum, conform contractului. În total, 400.000 de lei, amendă pe care compania de stat a contestat-o în instanță.

Hidroelectrica a dat vina chiar pe ANRE și pe Guvernul României, care ”au ales să rămână în pasivitate” pe parcursul anului 2020, fără să ia nicio măsură în legătură cu pregătirea pieței pentru liberalizare, pentru ca spre sfârșitul anului să anunțe măsuri ”heirupiste”, la presiunea presei care a început să scrie despre schimbările din energie.

ADVERTISEMENT

Înainte de liberalizarea pieței, Hidroelectrica primea două cereri pe lună

În acest context, Hidroelectrica s-a trezit cu un așa-zis ”val de cereri” din partea clienților casnici. Astfel, de la 28 de solicitări în noiembrie 2020, Hidroelectrica s-a trezit cu 23.600 de cereri în ianuarie 2021.

”Este evident că această campanie media a fost singurul eveniment care a demarat avalanșa de cereri/solicitări primite, panica consumatorilor fiind dovedită de faptul că societatea sa a primit în continuu cereri/solicitări chiar și în ajunul Anului Nou, la ora 23:50.

ADVERTISEMENT

Or, în contextul în care, anterior aceste campanii, petenta primea 2-6 cereri/lună, la departamentul de contractare activau un număr de 4 persoane.

Însă, imediat după revenirea din perioada de concedii, la data de 04.01.2021, Hidroelectrica a luat toate măsurile necesare suplimentării personalului care se ocupa cu încheierea contractelor de furnizare, fiind desemnați în acest sens un număr de 39 de angajați, iar, ulterior, în data de 11.01.2021, acest personal a fost suplimentat cu încă 6 persoane”, se arată în contestația Hidroelectrica.

ADVERTISEMENT

ANRE a înregistrat 614 reclamații împotriva Hidroelectrica, în cinci luni

În replică, ANRE a arătat că în perioada 01.06.2021 – 01.11.2021 au fost primite 614 reclamații la nivelul ANRE pentru nerespectarea de către furnizorul de energie electrică a prevederilor legale. De asemenea, trecerea pe piața concurențială fusese stipulată începând cu anul 2012, deci nu poate fi invocat argumentul că un furnizor nu ar fi fost informat despre această obligație.

Judecătorii au respins cererea Hidroelectrica de a transforma amenda în avertisment, apreciind, totuși, faptul că reprezentanții companiei au făcut eforturi pentru a rezolva criza de personal.

Totuși, instanța a atras atenția că Hidroelectrica ar fi putut anticipa valul de cereri, în condițiile în care este furnizorul cu cel mai mic preț de pe piața concurențială.

Judecători: ”Din moment ce furnizează energie mai ieftină, ar fi trebuit să anticipeze creșterea cererilor”

”În primul rând, petenta este o societate specializată în acest domeniu, care avea acces la datele necesare estimării impactului liberalizării pieței energiei.

Mai mult, se va reţine argumentul invocat de către intimată în sensul că, din moment ce reclamanta furnizează energie electrică la un preț inferior celui mediu existent pe piaţă, aceasta putea şi trebuia, în mod rezonabil, să anticipeze faptul că va înregistra un număr considerabil de cereri formulate de către consumatori ulterior liberalizării pieţei.

Totodată, reclamanta avea obligaţia de a cunoaşte evoluţia legislației în domeniu şi de a se asigura că va respecta termenele legale stabilite, astfel încât în mod rezonabil trebuia să ia măsurile necesare în acest sens.

Ținând cont de aceste aspecte, instanța nu poate considera că petenta ar fi lipsită de vinovăţie, din moment ce aceasta avea obligaţia de a-și organiza activitatea în așa fel încât să respecte dispozițiilor legale”, au arătat judecătorii.

Hidroelectrica va plăti 195.000 de lei, în loc de 400.000 de lei

În aceste condiții, magistrații au decis să scadă la jumătate 19 din cele 20 de amenzi (de la 20.000 la 10.000 de lei), iar ultima dintre neregulile invocate să fie taxată cu 5.000 de lei.

În acest caz, Hidroelectrica fusese amendată pentru că nu notificase în termen de o zi lucrătoare schimbarea furnizorului, după solicitarea unui client din Craiova.

Astfel totalul amenzii a scăzut de la 400.000 de lei, la 195.000 de lei.

Compania de stat Hidroelectrica, cel mai ieftin furnizor de pe piață, se confruntă și în acest moment cu o creștere a numărului de cereri pentru preluarea de clienți noi, în condițiile crizei și a exploziei prețurilor la energie electrică. În plus, modificările legislative au dus la o suspendare temporară a preluării de noi clienți și o întârziere chiar și cu câteva luni a facturării abonaților existenți.

Hidroelectrica are, azi, o medie de 2.000 de cereri noi pe zi

Într-un răspuns pentru FANATIK, reprezentanții Hidroelectrica au explicat că primesc aproximativ 2.000 de cereri noi pe zi, însă au existat și ”vârfuri” cu 5.000 de solicitări pe zi și că numărul clienților a depășit 400.000.

”Alături de afluxul impresionant de clienți care doresc să beneficieze de serviciile Hidroelectrica, o cauză a întârzierilor de facturare o reprezintă multiplele modificări legislative care au presupus up-date-uri ale programelor informatice. Necesitatea adaptării la legislație a avut impact asupra timpilor de facturare în cazul tuturor furnizorilor de energie”, au arătat reprezentanții Hidroelectrica, într-un răspuns pentru FANATIK.

ADVERTISEMENT
Tags: