News

Ultima oră. CCR a declarat carantina, izolarea și internarea obligatorie, neconstituționale!

25.06.2020 | 16:24
Ultima ora CCR a declarat carantina izolarea si internarea obligatorie neconstitutionale
ADVERTISEMENT

Curtea Constituțională a României a admis sesizarea Avocatului Poporului, Renate Weber, referitor la neconstituționalitatea carantinei.

Avocatul Poporului reclamase faptul că  astfel de restricții ale drepturilor și libertăților, precum carantinarea persoanelor, pot fi aduse numai prin lege.

ADVERTISEMENT

Un bărbat din Maramureș a fost primul român care a dat în judecată statul român când a fost introdus în carantină și a câștigat.

CCR a decis! Carantina este neconstituțională

UPDATE, 17:49 / CCR consideră că mai multe dispoziții din legea privind reforma în domeniul sănătății și OUG referitoare la instituirea carantinei sunt lipsite de claritate.

ADVERTISEMENT

Mai exact, potrivit Agerpres, dispozitii ale articolului 25, alineatul 2 teza a doua din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și OUG 11/2020 care fac referire la măsurile aferente instituirii carantinei „nu întrunesc cerințele de claritate și previzibilitate a legii și afectează drepturi și libertăți fundamentale”.

Curtea a luat în discuţie excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului 25 alineatul (2) din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi ale articolului 8 alineatul (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 11/2020 privind stocurile de urgenţă medicală, precum şi unele măsuri aferente instituirii carantinei, potrivit sursei citate.

ADVERTISEMENT

CCR a luat în viizor următoarele dispoziții din lege:

Art. 25 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 – “Măsurile privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de epidemii, precum şi bolile transmisibile pentru care declararea, tratamentul sau internarea sunt obligatorii se stabilesc prin ordin al ministrului Sănătăţii”;

Art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2020: “(1) În cazul epidemiilor/pandemiilor sau situaţiilor de urgenţă de sănătate publică internaţionale declarate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, dacă există un risc iminent pentru sănătatea publică, cu respectarea Regulamentului sanitar internaţional (2005), la propunerea Grupului tehnic de experţi ai Ministerului Sănătăţii, ministrul Sănătăţii instituie carantina pentru persoanele care intră pe teritoriul României din zonele afectate, ca măsură de prevenire şi limitare a îmbolnăvirilor”.

ADVERTISEMENT

În urma deliberărilor, Curtea Constituţională, cu unanimitate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor.

UPDATE, 16:24 / Izolarea, carantinarea și internarea obligatorie nu pot fi impuse prin ordin de ministru, au decis judecătorii CCR. Așadar, Guvernul trebuie să gândească o lege validă dacă vrea să aplice aceste măsuri.

Decizia CCR va intra în vigoare în momentul în care va fi publicată în Monitorul Oficial.

UPDATE, 16:09/ Conform Mediafax, Avocatul Poporului a atacat la CCR articolele din legea privind starea de alertă prin care se stabilesc contravențiile și amenzile pentru încălcarea legii. Renate Weber a contestat și articolul prin care Parlamentul aprobă starea de alertă instituită prin HG.

UPDATE, 16:08/ Potrivit Agerpres, Curtea Constituţională a României (CCR) a admis, joi, sesizarea Avocatului Poporului referitoare la mai multe articole din Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

UPDATE, 16:00/ Decizia CCR face referire la carantina de dinainte de starea de urgență, conform Digi 24.

Potrivit Digi 24, Raluca Turcan crede că PSD are legătură cu această decizie. „E o surpriză neplăcută. Dă satisfacție PSD. E strigător la cer cum e blocată funcționarea statului”, s-a rezumat să spună Turcan.

Renate Weber își motiva astfel demersul, în urmă cu câteva zile: „Sesizarea noastră vizează în principal articolul 25 din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și abia după aceea vorbim de Ordonanța 11/2020.

Este vorba de faptul că în loc să fie reglementări prin lege, lucrul acesta este transferat către ministrul Sănătății care, prin ordine de ministru, – că pe baza ordinelor lui iau ceilalți măsuri – poate să restrângă libertăți.

Nu-i vorba de libertatea de circulație, ci de libertatea individuală.

Legea sănătății, în opinia noastră, este o lege neclară în acel articol 25. Ea nu prevede în mod clar care sunt limitele restrângerii libertății atunci când se pune problema, de exemplu, a internării, care este gradualitatea măsurilor care trebuie instituite, încetarea.

Pur și simplu acel articol din Legea 95/2006 dă posibilitatea ministrului Sănătății să reglementeze toate aceste lucruri prin ordin. În opinia noastră acest lucru este neconstituțional ca și restrângere a libertății individuale, pentru că un ministru este un organ administrativ iar legea noastră constituțională este foarte clară atunci când spune că astfel de restricții ale drepturilor și libertăților pot fi aduse numai prin lege. Din acest motiv am sesizat Curtea Constituțională”.

Vom reveni cu amănunte

ADVERTISEMENT
Tags: