Conform datelor statistice prezentate de Metrorex, rețeaua de metrou din București deține doar 4% din lungimea de transport public a Capitalei și circa 20% din volumul total al călătorilor. În 2019, metroul din București a transportat 90,518 milioane de pasageri, cu o medie zilnică în zilele lucrătoare de 600.000-800.000 de călători.
În aceste condiții pe nimeni nu miră când au loc diverse incidente, cum a fost și cel din 12 ianuarie, înregistrat într-o stație de metrou din Piața Victoriei. Aici, o pasageră și-a scăpat piciorul între spațiul dintre peron și vagon și a reclamat acest lucru la Protecția Consumatorului.
Cel mai probabil, crede femeia, Metorex nu a respectat normele legale și a lăsat prea mare spațiul dintre peron și metrou. Ce zice, însă, legea? Fiind vorba de România nimeni nu se poate aștepta la un răspuns concret, din contră. Așadar, avem de-a face cu un mister al metroului bucureștean, după cum urmează.
Concret, oficialii Metrorex au dat vina pe femeie pentru incident, care nu a respectat regula de aur ”atenţie la intrarea şi ieşirea din tren pentru a nu călca greşit în spaţiul dintre peron şi vagon”, regulă afișată pe pereții vagoanelor. Cu toate acestea, așa cum punctează Digi 24, Metrorex pare să poate în realitate mare parte din vină.
Conform legii, potrivit articolului 11 din capitolul ”peroane” chiar din instrucția Metrorex 314m emisă în 1997, distanța dintre tren și buza peronului ”nu va depăși 8 centimetri”. În realitate această distanță e în unele cazuri chiar și de 25 de centimetri, lucru subliniat chiar de către directorul general al ANPC, imediat după incident.
Așadar, de la 8 centimetri la 25 e o distanță considerabilă, iar scuza Metrorex ar fi că se folosesc garnituri de metrou cu gabarite diferite. De exemplu, între o garnitură lată cum e cea CAF și peron ar fi 8 centimetri, dar în cazul unei garnituri tip Bombardier ar rămâne mult mai mulți centimetri distanță între tren și peron.
Reprezentanții Autorității de Reglementare și Control (AFER) au comentat această situație. ”Metroul a fost proiectat înainte de 1990 după standardele de atunci. Ramele de atunci erau mai înguste decât cele din prezent. Ulterior au fost aduse garniturile Bombardier ceva mai late și apoi CAF cu lățimea cea mai mare”, au transmis specialiștii conform sursei citate.
Cazul a ajuns inclusiv în atenția lui Ion Rădoi, lider de sindicat al Metrorex. ”Peroanele tuturor celor 14 stații de pe Magistrala II de metrou (Berceni — Pipera — n.r.) trebuie modificate, deoarece noile trenuri comandate de administrația Metrorex sunt mult prea late pentru a putea circula”, declara Rădoi în 2014.
În încheiere, Metrorex se apăra și arăta că situația nu e atât de gravă, pentru că ar exista probleme la doar 10 stații din totalul de 90. ”S-au prezentat foarte clar și explicit atât zonele unde au fost constatate interferențe cuprinse între 1 — 12 mm, între gabaritul cinematic al trenului și marginea peroanelor, la un număr de 10 peroane, dintr-un total de 90, pe o distanță de 98 de metri, dintr-un total de 951,2 metri cât măsoară lungimea tuturor peroanelor celor 45 de stații de metrou”, transmiteau reprezentanții Metrorex.