Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) este o instituție înființată de Guvern în 2017, atribuția sa principală fiind aceea de unitate care se ocupă cu achizițiile majore pentru alte instituții ale statului, scopul fiind eficientizarea operațiunilor și obținerea unui preț mai bun de la furnizori, prin achiziția unor cantități mai mari de produse și servicii.
Astfel, ONAC se ocupă de achiziții precum autovehicule, combustibili pentru parcul auto, hârtie A4 si A3, mobilier pentru birou, hardware, produse de papetărie și birotică, corpuri de iluminat pentru interior, produse de curățenie, servicii de telefonie mobilă, servicii de curățenie pentru sedii, alte produse și servicii standardizabile și cu volum mare, în funcție de priorități, stabilite prin memorandum aprobat de Guvern.
Pe 2 iulie 2022, ONAC a postat un anunț de participare pe platforma e-licitatie.ro. consultată de FANATIK, pentru un contract numit „Achiziția centralizată de autovehicule (M1/M1G)”. „Obiectivul Acordului-Cadru Centralizat este de a asigura, în numele si pentru Utilizatorii menționați în Anexa 2 la Secțiunea B – Caiet de sarcini, termenii și condițiile pentru Contractele de achiziție publică Subsecvente, atribuite și încheiate în executarea și pe durata Acordului-Cadru Centralizat, în vederea furnizării de către Ofertanți, în condiții de siguranță, operativitate, calitate și eficiență financiară, a autovehiculelor M1/M1G pentru Utilizatori”, se scrie în document.
Lista beneficiarilor este extrem de lungă, fiind aproape 450 de instituții de stat pentru care se vor cumpăra mașini, printre acestea numărându-se Academia Română, Administrația Națională Apele Române, Administrația Națională a Rezervelor de Stat, Agenția de Protecție a Mediului, Agențiile Județene pentru Plăți și Inspecție Socială, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului ș.a.m.d.
În anunțul de participare se arată că autovehiculele M1/M1G sunt împărțite în 4 loturi, după cum urmează: Lotul 1 – 1.956 autovehicule clasă compactă; motor termic/ hibrid (M1), Lotul 2 – 2.833 autovehicule SUV/ Mini SUV/ crossover; motor termic / hibrid (M1/ M1G), Lotul 3 – 2.030 autovehicule motor PHEV (Plug-in Hybrid) (M1), Lotul 4 – 1.215 autovehicule cu motor electric (M1).
Așadar, trebuiau să fie achiziționate 8.034 de autovehicule. Se mai specifica și numărul de operatori economici cu care se va încheia acordul cadru centralizat: pentru Lotul 1 – cu minimum 3, maximum 5 operatori economici; pentru Lotul 2 – cu maximum 3 operatori economici; pentru Lotul 3 – cu minimum 3, maximum 5 operatori economici; pentru Lotul 4 – cu minimum 3, maximum 5 operatori economici.
Valoarea Lotului 1 a fost estimată între 12.208.050,00 și 35.376.216,00 euro, cea a Lotului 2 între 13.019.858,00 și 54.807.218,00 euro, cea a Lotului 3 între 15.879.647,00 și 64.860.530,00 euro, iar cea a lotului 4 între 9.521.398,00 și 38.820.465,00 euro. Dacă adunăm valorile maxime, corespunzătoare achiziției numărului maxim de autovehicule, de 8.034, reiese că acordul cadru avea o valoare de 193.735.33 euro.
Pe 25 august 2022, ONAC a anunțat pe e-licitatie.ro, la rubrica „Informații privind neatribuirea”, că loturile 2, 3 și 4, adică un total de 6.078 de autovehicule pe care urmau să se cheltuiască 158.488.213 euro, au fost anulate. „Lotul a fost anulat administrativ”, se arată în document. Este posibil ca achiziția să fi depășit bugetul ONAC, astfel că s-a hotărât să fie achiziționat doar lotul 1.
Pe 21 noiembrie 2022, conform informațiilor de pe elicitatie.ro, consultate de FANATIK, ONAC a semnat un acord cadru centralizat pentru Lotul 1, adică cele 1.956 de autovehicule clasă compactă, motor termic/hibrid, valoarea acestuia fiind de 35.247.120 euro, adică apropiată de cea maximă estimată în anunțul de participare pe care l-a postat ONAC în iulie 2022. Furnizorul pentru acest lot este Porsche Romania, iar prețul unui autovehicul a fost de 18.020 euro fără TVA.
În document se menționează: “Cantitatea estimată a celui mai mare contract subsecvent este: 200 unități → Valoarea minimă estimată a acordului-cadru centralizat este: 12.208.050,00 EURO, fără TVA. → Valoarea maximă estimată a acordului-cadru centralizat este: 35.376.216,00 EURO, fără TVA. → Valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent este: 3.617.200,00 EURO, fără TVA”.
Așadar, vor fi și contracte subsecvente pentru Lotul 1, iar pentru alte 200 de autovehicule clasă compactă se vor plăti 3.617.200 euro, ceea ce înseamnă că o bucată va costa 18.086 euro fără TVA, cu 66 euro mai mult decât în cazul acordului cadru, unde a fost achiziționată o cantitate mai mare de autovehicule. Practic, un contract maxim subsecvent reprezintă aproximativ 10% din valoarea acordului-cadru. Dacă se vor semna patru contracte maxime subsecvente, valoarea totală a achiziției va ajunge la aproximativ 50 milioane de euro.