News

Ce se întâmplă dacă circuli cu parbrizul spart. Scrie clar în Codul Rutier, dar mulți șoferi ignoră

Șoferii care circulă pe drumurile din România trebuie să știe că există multe reguli care ar trebui respectate, iar una dintre ele este deseori ignorată.
15.04.2024 | 19:39
Ce se intampla daca circuli cu parbrizul spart Scrie clar in Codul Rutier dar multi soferi ignora
Ce se întâmplă dacă circuli cu parbrizul spart. Scrie clar în Codul Rutier, dar mulți șoferi ignoră. Foto: Observatornews.ro
ADVERTISEMENT

Vorbim despre legea care prevede că șoferii care circulă cu parbrizul spart riscă amenzi destul de mari. Se poate întâmpla din cauza unei pietricele sau a unei crengi căzute din copac. Legea din România arată clar în ce condiții poate cineva să circule cu mașina în caz de avarie, însă nu toți șoferii cunosc legea.

Ce se întâmplă dacă circuli cu parbrizul spart

Conform Antena3.ro, siguranța circulației este principalul criteriu luat în considerare de Codul Rutier, astfel că trebuie știut că mașinile cu probleme la sistemul de frânare nu au autorizația să circule după ce se prezintă astfel la ITP (inspecția tehnică periodică). Doar că, așa cum arată legea, există și alte probleme pe care șoferii ar trebui să le ia în considerare.

ADVERTISEMENT

Vorbim despre defecte la motor, emisia de noxe peste limita normală sau parbrizul care nu oferă suficientă vizibilitate. Toate acestea sunt motive clare de respingere la ITP. Potrivit legii, alte probleme mari ar fi un sistem de frânare ineficient, defecțiuni la sistemul de iluminare, caroserie ruginită, semne ale unui accident.

Totuși, ce se întâmplă atunci când mașina are parbrizul spart? Parbrizul este considerat o componentă de siguranțp esențială pentru orice autoturism. Atât la ITP, cât și pe drum, șoferii trebuie să fie atenți cu această problemă. Mai mult, pe parbriz este interzis ca șoferii să lipească obiecte, afișe sau folii ce pot obstrucționa vizibilitatea șoferului.

ADVERTISEMENT

Când vine vorba de parbrizul spart, autoritățile transmit clar: acesta trebuie înlocuit pentru a trece de inspecția tehnică periodică. În mod normal cei de la ITP nu vor obliga pe nimeni să-și schimbe parbrizul din cauza unei mici fisuri, atâta timp cât aceasta nu afectează vizibilitatea șoferului, însă nu vor fi îngăduitori atunci când parbrizul este spart.

Problema e că cei ce nu respectă această lege pot fi oricând opriți în trafic de polițiști și pot fi amendați conform legii. Important de știut, orice accident, chiar și unul minor, trebuie raportat pentru a primi autorizația de reparație a mașinii. Declarația se depune la firma de asigurări pentru șoferii care au CASCO, sau la Poliție.

ADVERTISEMENT

Titi Aur îi critică pe șoferii români care abuzează de butonul de avarie

Codul rutier stabilește clar că orice șofer are 24 de ore să declare producerea unui accident, iar în caz contrar riscă o amendă uriașă și suspendarea permisului de conducere. După ce va fi obținută autorizația de reparație, șoferii au 30 de zile să-și repare mașina, iar legea interzice circulația cu un autovehicul avariat mai mult de 30 de zile de la producerea avariei.

Interesant, majoritatea șoferilor știu că atunci când au un autovehicul avariat se pot folosi de clasica comandă de avarie a mașinii, pentru a le transmite celorlalți participanți la trafic că ceva nu e în regulă. Doar că, așa cum arată fostul mare campion de raliuri Titi Aur, mulți șoferi români abuzează de această metodă.

ADVERTISEMENT

”Această comandă a mașinii e destinată să o utilizezi doar atunci când ești într-o situație fortuită. Adică, ești într-un loc în care incomodezi, dar ai o problemă. De aici și denumirea de avarii. Dacă e o situație gravă, pui pe avarii și înțeleg cei din jurul tău că ai o problemă.

Nu ai o problemă că trebuie să-ți iei țigări, să scoți bani de la bancă sau să-ți duci copilul la școală. Aia nu e o problemă. În acele cazuri, găsești loc de parcare și faci 100-200 de metri pe jos. La noi se consideră că dacă pui pe avarii poți să oprești oriunde”, a declarat Titi Aur într-un interviu acordat emisiunii ”De ce conducem”.

ADVERTISEMENT