Ministrul Educației, Ligia Deca, consideră că fiecare unitate de învățământ ar putea decide dacă profesorii și elevii trebuie să aibă intrări separate în clădirile școlare. Declarația vine pe fondul unei solicitări a asociațiilor de elevi, care vor ca intrarea în școli a profesorilor să fie folosită şi de elevi.
”Cred că în România, din punct de vedere al infrastructurii, avem foarte multe situaţii. Avem situaţii cu clădiri istorice care au una dintre intrări chiar pe trotuar, care este destul de îngust şi se iese în stradă.
Avem şcoli unde există spații ample de intrare şi nu ar fi o problemă să se intre pe aceeaşi intrare. De aceea, eu sunt pentru ca fiecare şcoală să prevadă în regulamentul de acces care sunt condiţiile pe care comunitatea le consideră a fi acceptabile”, a declarat Ligia Deca la o conferiță de presă la Pitești.
Chiar dacă a plasat la conducerea școlilor decizia intrărilor separate pentru profesori, ministrul educației consideră ca respectul dintre profesori și elevi nu constă în acest aspect. Ea definește „dialogul” ca punct cheie în această relație.
“Nu cred că respectul pentru cadrul didactic se rezumă prin intrarea separată. Cred că educaţia trebuie să fie despre dialog, despre învățare reciprocă și susțin faptul că fiecare școală, în funcție de particularităţile constructive şi de siguranţă – că până la urmă şi planurile de evacuare, da, care se fac pentru situaţii de urgenţă, depind de infrastructură, de ce fel de culoare, ce fel de intrări, ieşire avem – deci, în funcţie de aceste elemente care ţin de siguranţa copiilor, cred că trebuie gândit regulamentul de acces şi trebuie decis dacă e nevoie de o intrare, de două intrări sau mai multe.
Nu cred că această decizie se poate la la centru, însă eu încurajez parteneriatul între cadre didactice şi elevi, care trebuie să fie bazat pe respect reciproc, nu pe ierarhie. În funcție de particularităţile constructive, fiecare şcoală, decide”, a mai spus ministrul educaţiei.
Totul a pornit după ce Consiliul Național al Elevilor a solicitat ca intrările în unitățile școlare să nu mai fie delimitate de statutul de elev sau profesor. Acest lucru nu există reglementat în vreo lege, dar a rămas practic un obicei preluat de fiecare generație din perioade mai vechi.
„Interzicerea existenței, prin noul Statut al Elevului, a unor intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor, elevilor fiindu-le restricționat accesul în mod ilegal în prezent”, se arată în propunerile pentru noul Statut al Elevului.
Iar scandalul a luat amploare după o declarație controversată unei profesoare de limba română de la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod”, din București. Aceasta a spus pentru Școala 9 că intrările comune pentru elevi și profesori ar degrada imaginea cadrului didactic”: „Este o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic. În primul rând, suntem categorii sociale diferite”.