News

Cât dă CFR pe dibluri de plastic și pe plăcuțe de cauciuc, pentru repararea căilor ferate. România a îmbunătățit mai puțin de 20 km de linie anual

Regionala Brașov a CFR are în plan să modernizeze o parte din căile ferate ce îi aparțin, iar pentru asta are nevoie să facă o investiție de aproape 300.000 de euro.
27.02.2022 | 14:33
Cat da CFR pe dibluri de plastic si pe placute de cauciuc pentru repararea cailor ferate Romania a imbunatatit mai putin de 20 km de linie anual
CFR Brașov face reparații de aproape 300.000 de euro la calea ferată. Sursa foto: hepta.ro.
ADVERTISEMENT

Căile Ferate Române au suferit, de-a lungul ultimelor decenii, de o lipsă profundă de investiții, iar asta se vede în calitatea serviciilor oferite de către compania de stat în domeniul transporturilor feroviare. Au apărut, însă, operatori privați, care vin cu facilități ceva mai bune pentru călători, cu trenuri mai ”spălate” ce oferă un confort mai ridicat.

Totuși, toate trenurile, indiferent că vorbim de cele ale CFR sau de cele ale operatorilor privați, se lovesc inevitabil de aceeași problemă. Indiferent dacă locomotivele sunt vechi, recondiționate, noi, sau dacă vagoanele sunt murdare sau curate, toate circulă pe aceleași linii. Iar șinele de cale ferată din România se află într-o stare precară, care a dus constant la scăderea vitezei medii de deplasare a trenurilor din țară.

ADVERTISEMENT

FANATIK a relatat în trecut despre situația circulației pe liniile ferate din România în repetate rânduri. Astfel, trenurile de marfă au ajuns să circule cu o viteză medie mai redusă decât cea a unei trotinete electrice. Diversele produse transportate pe calea ferată se deplasează cu aproximativ 17 kilometri pe oră. Există anumite tronsoane unde traficul este de-a dreptul infernal, cum ar fi Brașov – Sighișoara sau București – Timișoara. Călătoria dintre cele două orașe a ajuns să fie cu trei ore mai îndelungată decât acum 25 de ani, astfel că oficial, cei 533 kilometri sunt parcurși în 9 ore și jumătate. Practic, durata poate crește și la 10 ore și jumătate.

Reparațiile făcute la infrastructura feroviară sunt ”sublime, dar lipsesc cu desăvârșire”, iar asta nu e doar un eufemism, ci o realitate. În ultimele decenii, CFR a reușit să îmbunătățească mai puțin de 20 de kilometri de cale ferată anual. Nici măcar 500 de kilometri din cei 11.000 pe care îi mai are România. Iar din aceștia, doar ceva mai mult de o treime reprezintă căi ferate electrificate.

ADVERTISEMENT

CFR Brașov cumpără dibluri, plăcuțe de plastic și de cauciuc de 277.000 de euro

Progrese se fac în ritmul melcului, iar cetățenii se pot consola cu gândul că măcar se întâmplă ceva, chiar și dacă infim. Sucursala Regională CF Brașov organizează o licitație în valoare de 1.369.994,4 lei, pentru a cumpăra câteva materiale de construcție necesare pentru căile ferate. Vorbim despre vreo 277 de mii de euro, pentru trei tipuri de produse:

În primul rând, CFR Brașov are nevoie de plăcuțe de polietilenă în valoare de 134.998,4 lei. Acestea reprezintă un element component care este folosit pentru prinderea șinei de cale ferata pe traverse.

ADVERTISEMENT

Plăcuțele de polietilenă se montează între traversă și placa metalică, fie pe linia curentă sau pe aparte de cale. Rolul acestor plăcuțe este unul dublu, atât de amortizare, cât și de electroizolare. CFR are de gând să cumpere 42.187 de astfel de plăcuțe, rezultând un cost per bucată de 3,2 RON.

Aceste plăcuțe sunt prinse cu ajutorul unor dibluri speciale de plastic, iar Regionala Brașov va plăti pentru acestea alți 434.997,5 lei, având nevoie de 124.285 de bucăți. Rezultă astfel un cost de 3,5 lei per diblu. Acestea sunt folosite, așa cum te-ai aștepta, pentru a prinde șina de cale ferată de traversă. Sunt preferate în prezent pentru a înlocui diblurile de lemn, folosite în trecut pentru construirea căii ferate. Cele din plastic (polietilenă de înaltă densitate) oferă o siguranță sporită a circulației pe linie.

ADVERTISEMENT

CFR promite îmbunătățiri ale transportului feroviar

Grosul licitației este reprezentat însă de plăcuțele de cauciuc de care are nevoie CFR Brașov, acestea costând nu mai puțin de 799.998,5 lei. Este nevoie de nu mai puțin de 228.571 de bucăți, una costând 3,5 lei, la fel ca diblurile

Plăcuțele de cauciuc sunt de mai multe feluri, pentru diverse tipuri de șină, iar acestea sunt montate între talpa șinei și placa metalică cu reborduri. Rolul lor este de a repartiza uniform șocurile verticale transmise către calea ferată de locomotive și de vagoane. Sunt astfel amortizate șocurile, dar și zgomotul și vibrațiile.

În licitația SEAP nu sunt specificate detalii despre lungimea de cale ferată care ar putea fi recondiționată cu aceste obiecte. Aflăm doar că acestea vor fi livrate la Secția L.6 Gheorgheni și la secția L.1 Brașov. De remarcat este și că CFR Brașov dorește livrare gratuită pentru toate produsele.

Dincolo de aceste îmbunătățiri, care nu pot fi observate în mod direct de către un călător, CFR mai are și alte planuri pentru călători, încercând să sporească nivelul de confort în timpul călătoriilor și astfel, să atragă mai mulți clienți.

Recent, FANATIK a scris despre faptul că vor urma îmbunătățiri semnificative la nivelul CFR Călători. Vagoanele de tren Intercity vor fi dotate cu internet, accesibil indiferent de clasa biletului, iar CFR va trebui să ofere posibilități de transport pentru biciclete. În plus, vagoanele Intercity vor fi dotate și cu spații pentru bagaje voluminoase, aer condiționat și prize. Toate acestea ar urma să fie disponibile odată ce trenurile IC vor circula din nou în România, acestea fiind eliminate în 2015.

ADVERTISEMENT