News

Ce schimbări uriașe anunță CFR Călători. Vagoane cu internet, aer condiționat și toalete ecologice! Ce se întâmplă cu operatorii privați

Uniunea Europeană schimbă felul în care arată trenurile în România! CFR Călători va avea vagoane cu internet, dotate cu aer condiționat, dar și cu toalete ecologice.
21.02.2022 | 13:30
Ce schimbari uriase anunta CFR Calatori Vagoane cu internet aer conditionat si toalete ecologice Ce se intampla cu operatorii privati
Ce schimbări uriașe pentru pasageri anunță CFR Călători! Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Plimbat de la un partid la altul, în funcție de culoarea politică a Executivului, Ministerul Transporturilor încearcă o reinventare cu ajutorul banilor care vor intra în țară prin PNRR. Interesant este că Uniunea Europeană a solicitat și ea câteva modificări importante pentru felul în care se desfășoară transportul în țară.

Astfel, CFR Călători trebuie să ajungă la un nivel asemănător celorlalte țări, drept pentru care este nevoie de o infuzie puternică de capital și de o redefinire a companiei.

ADVERTISEMENT

Ce decizie a luat CFR Călători!

Primul pas pe care îl face instituția condusă acum de social democratul Sorin Grindeanu este schimbarea regulamentului trenurilor. Vorbim despre o ameliorare generală a serviciilor oferite la bordul trenurilor, servicii despre care pasagerii s-au plâns nu o dată.

De altfel, FANATIK a scris în numeroase rânduri despre pățaniile călătorilor în timp ce mergeau cu garniturile CFR. Vă reamintim cazul tânărului care a povestit cum a fost nevoit să plătească pentru bicicletă mai mult decât a făcut-o pentru locul lui. Vezi AICI situația.

ADVERTISEMENT

De asemenea, scandal pe căile ferate a fost și la începutul pandemiei de coronavirus! Un tânăr nevăzător a acuzat atunci compania CFR Călători că nu l-a primit în cușetă pentru că avea un câine ghid. FANATIK a scris AICI totul despre caz.

Între timp, în Monitorul Oficial a fost publicat deja noul ordin, cel care trebuie să schimbe la față întreaga companie și care este menit să aducă și mai mulți călători în tren.

ADVERTISEMENT

CFR Călători va avea vagoane cu internet, aer condiționat și toalete ecologice

Printre modificările pe care CFR Călători le-a anunțat se află și conexiunea la internet în vagoane, una care devine obligatorie la bordul trenurilor Intercity. Atenție, lucrul acesta se întâmplă, indiferent de clasa la care aveți cumpărat biletul de călători. Astfel, de internet pot beneficia și pasagerii de la clasa a doua, nu doar cei care au achitat bani în plus pentru clasa întâi.

De remarcat că lucrul acesta se va întâmpla în momentul în care vor fi reintroduse trenurile Intercity în România. Vă readucem aminte că acestea au fost eliminate încă din 2015.

ADVERTISEMENT

Nu se termină aici modificările pentru că, potrivit ordinului, CFR Călători va fi obligată să asigure posibilitatea de transport a bicicletelor. Se va întâmpla lucrul acesta începând cu iunie 2025, până atunci compania fiind păsuită. Totodată, vagoanele trenurilor InterCity vor fi dotate cu spații speciale pentru bagaj voluminos, aer condiționat, dar și prize de 230 V/50 Hz, pentru încărcarea telefoanelor, tabletelor și a altor dispozitive electronice.

Toalete ecologice, servicii de alimentație publică, supraveghere video, sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării sau asistență și informare din partea personalului de tren, toate vor avea loc la bordul vagoanelor.

Nu în ultimul rând, în cazul garniturilor Regio și Regio Expres apare o scurtare a distanțelor acoperite de această categorie de trenuri.

Ce se întâmplă cu trenurile InterCity

De remarcat că din 2015 mai există doar trenuri Regio și InterRegio, trenurile InterCity fiind retrogradate la statutul de IR din cauza imposibilității companiei de a asigura viteza minimă de 60 km/h. Ocazional, la trenurile cu parcurs noaptea, unde se adaugă vagoane tip cușetă, trenurile devin InterRegioNight.

Trenurile InterCity erau cele mai folosite pentru rutele dintre marile orașe și puteau fi si de zi și de noapte. Aceste trenuri aveau cea mai mare viteză medie dintre toate trenurile CFR (87 km/h în 2004) și foloseau cele mai moderne vagoane, putând concura cu marile trenuri europene. Din această cauză, tarifele pentru trenurile Inter-City erau cele mai mari.

Au existat două tipuri de garnituri pentru trenurile InterCity, tradiționale și automotoare Desiro. Garnitura pentru trenurile tradiționale este formată din vagoane noi sau modernizate, cu aer condiționat, precum și o serie de servicii la clasa I, cum ar fi mâncare gratuită. Aceste trenuri atingeau cele mai mari viteze din România.

De ce vor fi declasificate mai multe trenuri

Ar putea exista și victime colaterale după ce ordinul începe să fie pus în aplicare. Astfel, începând cu luna decembrie a acestui an, sute de trenuri Interregio și Regio Expres operate atât de CFR Călători, dar și de operatori privați vor fi declasificate la Regio.

Concret, toate aceste garnituri nu beneficiază deocamdată de dotările care vor trece de la opționale la obligatorii. Drept pentru care companiile care asigură transportul trebuie să le declasifice, acestea urmând să se transforme în Regio, dacă nu vor beneficia de investiții masive pentru a fi aduse la noile norme.

Săgeata Albastră ar urma să devină o victimă celebră. Vedeta companiei în urmă cu mai mulţi ani, atunci când au fost cumpărate mai multe garnituri, acum acestea ar ajunge la munca de jos pentru că nu beneficiază de prize.

Interesant este că şi circulaţia spre Aeroportul Otopeni ar putea fi afectată. Automotoarele operatorului privat Transferoviar Călători nu întrunesc chiar toate condiţiile. Pe rutele pe care funcționează, Astra Trans Carpatic și Softrans pot sta însă liniştite din acest punct de vedere.

ADVERTISEMENT